اخبار سایت

صندوق طلا؛ بهره‌مندی از مزایای طلا به آسانی چند کلیک



—————- رپرتاژ آگهی —————–

افراد با هدف حفظ یا افزایش ارزش سرمایه خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف می‌کنند. طلا از پرقدمت‌ترین دارایی‌های سرمایه‌ای به شمار می‌رود و از گذشته تا کنون، یکی از انتخاب‌های اصلی افراد برای سرمایه‌گذاری بوده است.

در روش‌های سنتی، افراد طلا را به صورت فیزیکی و در اشکال مختلفی همچون سکه طلا، شمش، طلای گرمی و … خریداری می‌کردند. سپس سعی زیادی داشتند تا این دارایی را در محلی امن، نگه‌داری کنند. این روش‌ها محدودیت‌هایی همچون ریسک خرید کالای تقلبی، هزینه‌های بالای معامله و دشواری‌های حفاظت از دارایی را برای خریداران به همراه داشت.

با توسعه بازار سرمایه، امکان سرمایه گذاری در طلا به شیوه‌های جدید نیز فراهم شده است. سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت سریع و آسان، دارایی‌های مبتنی بر سکه و شمش طلا را در بورس خریداری کنند و از بازدهی احتمالی این دارایی‌ها بهره‌مند شوند.

 

روش‌های نوین سرمایه‌گذاری در طلا




همان‌طور که ذکر شد، افراد می‌توانند به جای خرید فیزیکی سکه و طلا، با دریافت کد بورسی دارایی‌های مبتنی بر طلا را در بازار سرمایه خریداری کنند. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا از طریق بازار سرمایه وجود دارد که در ادامه شرح داده خواهد شد.

 

۱- گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا




به عنوان اولین شیوه سرمایه‌گذاری در طلا، افراد می‌توانند گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا را خریداری کنند. معامله این گواهی‌ها از طریق سامانه‌های معاملات آنلاین کارگزاری‌های بورسی انجام می‌شود. در این فرآیند،‌ هر یک سکه طلای تمام بهار آزادی معادل ۱۰۰ برگه گواهی سپرده کالایی سکه طلا است.

لازم به ذکر است که افراد تا زمان سررسید، امکان معامله ثانویه گواهی سپرده سکه طلای خود را دارند؛ یعنی می‌توانند در چارچوب عرضه و تقاضای موجود در بازار، دارایی خود را به فروش برسانند. همچنین در صورتی که قصد دریافت فیزیکی سکه‌های خود را داشته باشند، می‌توانند پس از هماهنگی با کارگزاری، سکه فیزیکی خود را از انبارهای بورس کالا دریافت کنند.

 

۲- گواهی‌ سپرده کالایی شمش طلا




یکی دیگر از شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در بازار طلا، خرید شمش طلا از بورس است. در این روش، سرمایه‌گذاران با خرید حداقل یک ورقه گواهی سپرده کالایی شمش طلا (معادل ۰.۱ گرم)، می‌توانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شمش طلا استفاده کنند. همچنین در این روش نیز امکان معامله ثانویه یا تحویل کالا با حد نصاب حجمی مشخصی وجود دارد. در حال حاضر، برای خرید گواهی‌های سپرده کالایی شمش طلا، متقاضیان علاوه بر داشتن کد بورسی، باید کد بازارهای مالی را نیز از طریق سامانه‌های معاملاتی بورس کالا دریافت کنند.

 

۳- صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا




روش دیگر برای سرمایه‌گذاری در سکه و شمش طلا، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است. صندوق‌ها یکی از ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شمار می‌روند. نهاد مدیریت کننده صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در چارچوب امیدنامه و اساسنامه صندوق، دارایی جمع شده افراد را در اوراق بهادار بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌کند.

بخش زیادی از ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، از گواهی‌های سپرده کالایی سکه و شمش طلا تشکیل شده و به همین دلیل، عموما تغییرات در ارزش این صندوق‌ها، مشابه تغییرات ارزش سکه و طلا است.

 

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا


   – خرید آسان

فرآیند سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا بسیار سریع و آسان‌تر از روش‌های سنتی است. به طور مثال، برای خرید واحد‌های یک صندوق طلای قابل معامله (ETF) همچون صندوق عیار مفید، کافیست نام این صندوق را در سامانه معاملاتی کارگزاری‌های بورسی جستجو کرده و پس از درج قیمت و حجم مدنظر، با چند کلیک سفارش خرید یا فروش خود را ارسال کرد.

   – مدیریت حرفه‌ای دارایی

یکی از مزایای مهم سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، سپردن دارایی خود به دست مدیران حرفه‌ای و باتجربه در حوزه سرمایه‌گذاری است. این افراد پس از رصد و تحلیل وضعیت بازار سرمایه و متناسب با شرایط مختلف، درباره خرید یا فروش دارایی‌های صندوق تصمیم‌گیری می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا اصول مدیریت ریسک را رعایت کرده و در شرایط مطلوب، بازدهی احتمالی بیشتری از سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا کسب کنند.

   – امکان سرمایه‌گذاری با پول کم

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار طلای فیزیکی یا حتی گواهی‌های سپرده کالایی مبتنی بر سکه و شمش طلا، به مبلغ نسبتا بالایی نیاز است و این امر محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

ویژگی بسیار مهم سرمایه‌گذاری در صندوق طلا این است که افراد می‌توانند با حداقل ۱۰۰ هزار تومان، در یک صندوق قابل معامله مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری کنند. این مزیت مهم باعث می‌شود همه افراد با هر میزان از سرمایه، توانایی بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طلا را داشته باشند.

 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا