اخبار سایت

5 تاثیر SSD در سرعت ویندوز که باید بدانید!


—————- رپرتاژ آگهی —————–

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، جایگزین قدرتمندی برای هاردهای (HDD) ظهور کرده است که ما آن را هارد SSD می‌نامیم. هاردهای SSD به دلیل سرعت و عملکرد بالایی که دارند، تاثیر قابل توجهی در سیستم عامل‌های ویندوز ایجاد کردند که بعد از معرفی این نوع هاردها، تاثیراتی مانند افزایش سرعت بوت ویندوز، سرعت بالای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها و همینطور انجام عملیات‌های چندگانه را در ویندوز مشاهده کردیم.
تاثیر SSD در سرعت ویندوز باعث شده، کاربران توانایی انجام فعالیت‌های چندگانه را با سرعت بیشتری تجربه کنند و در نتیجه تجربه کاربری آنها بهبود یابد. در این مقاله قصد داریم این موضوع را کمی بازتر کنیم و به 5 تاثیر هارد SSD در سرعت ویندوز بپردازیم.
 

هارد SSD چیست و چه تفاوتی با هارد نسل قدیم (HDD) دارد؟

قبل از اینکه به تاثیر SSD در سرعت ویندوز بپردازیم، بیایید ببینیم هارد SSD و HDD چه هستند و چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند.
 

هارد SSD

هارد SSD (Solid State Drive) فناوری جدیدی از دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که در کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها، سرورها و دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود. برخلاف هاردهای HDD در SSD از قطعات مکانیکی استفاده نمی‌شود و به جای آن از تراشه‌های NAND استفاده می‌شود؛ به همین دلیل بسیار سریع‌تر از فناوری نسل قدیم (HDD) هستند.
 

هارد HDD

هارد HDD (Hard Drive Disk) نسل قدیم از فناوری دستگاه‌های ذخیره‌سازی است که با استفاده از دیسک‌های مکانیکی برای ذخیره و دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کنند که برای اولین بار، به صورت تجاری در سال 1956 توسط شرکت IBM و با ظرفیت 50 مگابایت روانه بازار شد.
 

تفاوت SSD و HDD

   – یکی از مهم‌ترین دلایل تاثیر SSD در سرعت ویندوز، استفاده از تراشه‌های غیرمکانیکی NAND می‌باشد که این تراشه‌ها سرعت بسیار بالاتری در خواندن و نوشتن اطلاعات دارند.
   – از نظر قیمت، هاردهای SSD بسیار گران‌تر از هاردهای HDD هستند؛ اما با گسترش تولید هاردهای SSD به تدریج قیمتشان کاهش می‌یابد. ولی اکنون مزیت اصلی هاردهایHDD  نسبت SSD قیمت پایین‌تر آنها است.
   – هاردهای SSD به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی، کمتر در معرض فرسودگی و آسیب‌های فیزیکی هستند و به طور متوسط طول عمر بیشتری نسبت به هاردهای HDD دارند.
   – هاردهای HDD مصرف انرژی بیشتری نسبت به هاردهای SSD دارند؛ به این دلیل که برای حرکت دادن قطعات مکانیکی، باید انرژی بیشتری مصرف کنند.
   – در هاردهای HDD به علت وجود قطعات مکانیکی، صداهای قابل توجهی تولید می‌گردد؛ اما در هاردهایSSD  به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی، صدایی تولید نمی‌شود.
 

5 تاثیر هارد SSD در سرعت ویندوز

 

هارد SSD به عنوان نسل جدید فناوری‌های ذخیره‌سازی تأثیر بسیار زیادی در عملکرد و کارایی سیستم عامل ویندوز گذاشته است. همان‌طور که گفته شد، به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی سرعت بیشتری در دسترسی به داده‌ها را داراست و این موضوع تأثیر بسیار زیادی در سرعت و عملکرد ویندوز دارد و می‌تواند تجربه کاربری شما را بهبود ببخشد. در این بخش قرار است به 5 تاثیر هارد SSD در سرعت ویندوز بپردازیم و تأثیرات آن را بررسی کنیم.
لازم به ذکر است این تاثیرات را در صورتی می توانید ببینید که از بهترین ssd های موجود در بازار استفاده کنید و مطمئن باشید محصولی که تهیه کرده اید، از کیفیت مناسبی برخوردار است که می تواند نیازهای شما را برطرف کند.
 

1. افزایش سرعت بوت (راه‌اندازی)

کامپیوترهایی که دارای هارد SSD هستند، فرایند بوت شدنشان به طرز چشم‌گیری سریع می‌شود؛ به طوری که کاربران در عرض چند ثانیه می‌توانند به ویندوز دسترسی پیدا کنند که این اتفاق باعث رضایت قابل ‌توجهی در کاربران شده است.
 

2. افزایش سرعت اجرای نرم‌افزارها

وقتی که ویندوز بر روی یک هارد SSD نصب باشد، نرم‌افزارها و برنامه‌ها با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که هنگام اجرای یک برنامه، ویندوز باید فایل‌های مربوطه را از هارد بخواند و آن‌ها را در RAM بارگذاری کند تا بتواند آن برنامه را اجرا کند. این فرایند در هاردهای SSD با سرعت بالایی انجام می‌گیرد و این ویژگی به شما امکان این را می‌دهد که بتوانید چندین برنامه را همزمان و با سرعت بالا اجرا کنید.
 

3. افزایش سرعت انتقال داده‌ها

فرآیند کپی کردن و انتقال دادن فایل‌ها و پوشه‌ها بسیار سریع است. در هاردهای SSD سرعت انتقال داده‌ها بین 500 تا 2000 مگابایت در ثانیه می باشد؛ این در حالی است که سرعت انتقال داده در هاردهای HDD معمولاً بین 50 تا 150 مگابایت در ثانیه است که این سرعت بالا در هاردهای SSD، می‌تواند در پشتیبان‌گیری از اطلاعات، نصب بازی‌ها و برنامه‌ها و حتی کارهای حرفه‌ای‌تر مانند طراحی گراقیکی و برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرد.
 

4. افزایش سرعت پاسخ‌گویی ویندوز

یکی دیگر از تاثیرات SSD در سرعت ویندوز، سرعت پاسخ‌دهی به کنش‌های کاربران است. به طوری که سرعت حرکت ماوس شما، باز کردن پنجره‌ها یا فایل‌ها را افزایش می‌دهد و این قضیه به بهبود کلی سرعت سیستم ‌عامل ویندوز منجر می‌گردد.
 

5. افزایش سرعت بازی‌ها در ویندوز

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد به خصوص گیمرها از هارد HDD به هارد SSD کوچ کردند، افزایش سرعت بازی‌ها بوده است. با استفاده از هارد SSD سرعت بارگذاری بازی‌ها افزایش می‌یابد و همین‌طور نرخ FPS (تعداد فریم‌هایی که در هر ثانیه نمایش داده می‌شود) هم افزایش می‌یابد که این موضوع، سرعت بازی را بالا می‌برد. لازم به ذکر است به این علت که هاردهای‌ HDD با محدودیت سخت‌افزاری مواجه هستند، بازی‌های نسل جدید از این نوع هاردها پشتییانی نمی‌کنند.
در این مطلب تعدادی از مهمترین تاثیرات هارد SSD را بررسی کردیم و در همین بررسی کوتاه هم می توان فهمید که این محصول تا چه حد می تواند سرعت سیستم شما بالا ببرد و در نتیجه روند کاری شما را بهبود بدهد. پس اگر شک داشتید که آیا SSD می تواند برای شما مفید باشد یا خیر، به هیچ عنوان تردید نکنید و مطمئن باشید یک SSD باکیفیت با ویژگی های مورد نظر شما و از برندی مطرح می تواند تمامی نیازهای شما را برطرف کند. اگر هنوز هم در این زمینه سوالی دارید هم می توانید با ما به اشتراک بگذارید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا