اخبار سایت

آغاز جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری تبریز از درب منازل

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز اظهار کرد: سیستم هوشمند بهروب با هشت هزار کاربر فعال در تبریز بعد از مشهد فعال‌ترین شهر بوده که در سه ماه این تعداد امیدوار کننده است.

حبیبه هراتی، شنبه، یکم اردیبهشت ماه، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روزانه هزار تن زباله در تبریز از سد معابر جمع‌آوری می‌شود، گفت: سرانه‌ی تولید زباله ۶۳۰ گرم است که نسبت به سرانه جهانی و کشوری آمار مناسبی است.

وی با بیان اینکه شهر از نظافت مطلوبی برخوردار است، افزود: ۸۰ درصد هزینه‌های پسماند در مرحله‌ی جمع آوری هزینه می‌شود.

هراتی با بیان اینکه کارخانه تولید کمپوست تبریز دارای ۵۰۰ تن ظرفیت است، خاطرنشان کرد: کارخانه کمپوست دو خط ۲۵۰ تنی دارد که سال‌های متمادی در دست بخش خصوصی بوده و باتوجه به ابهامات و ضعف‌هایی که در این قرارداد وجود داشت سال گذشته این کارخانه تحویل گرفته شد که در حال حاضر ۸۰۰ تن پسماند در این کارخانه مدیریت می‌شود.

وی اظهار کرد: پنج لندفیل در شهر تبریز توسط قرارگاه خاتم الانبیا طراحی شده که بهره برداری سلول شماره یک رو به اتمام است و سلول دوم نیز قبل از عید با حضور وزیر کشور به مرحله بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز ادامه داد: جمع آوری شبانه پسماندهای شهری از جلوی درب منازل از سوم اردیبهشت ماه سال‌جاری اجرا می‌شود که زمان بیرون گذاشتن و تحویل پسماند ساعت ۹ شب است.

وی افزود: انتخاب این ساعت به دلیل پیک کاری نبودن و تردد راحت‌تر بوده و آلودگی کمتری ایجاد می‌شود.

وی به سامانه بهروب جهت جمع آوری پسماندهای خشک اشاره کرد و گفت: اکنون سامانه بهروب در سطح شهر تبریز اجرایی شده و گام‌های بزرگی در زمینه حفظ محیط زیست و شادابی شهر برداشته خواهد شد.

هراتی ادامه داد: یکی از اهداف راه اندازی سامانه بهروب، کاهش پسماند در کنار توجه به درآمدزایی و اقتصاد خانوارها است که با استفاده‌ی گسترده‌ی عموم مردم از این سامانه باکس‌های زباله به تدریج از سطح معابر شهر جمع‌آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهروندان باید تفکیک از مبدا انجام دهند یعنی زباله‌های خشک و تر را در منزل از هم جدا کنند، گفت: با ثبت درخواست فروش خود در اپلیکیشن، زباله‌های خشک را به مامور بهروب تحویل داده و در قبال آن نیز پول و امتیاز دریافت می‌کنند که می‌توانند این پول را برای کمک به خیریه اعم از موسسه تسکین و احسان استفاده کنند یا برای کودکان کار در نظر بگیرند که با این کار کودکان به جای زندان رفتن در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: زباله‌گردی، تهدیدی برای سلامت و بهداشت است که در مرحله‌ی اول زنجیره‌ی شیوع بیماری را افزایش داده و همچنین برخی مقوله‌هایی که باید در توسعه پایدار وجود داشته باشد به زیر سوال می‌رود.

وی با بیان اینکه شهر خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است، گفت: با آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای در خصوص اجرای این سامانه برای ۶۰۰ مدرسه انعقاد شده که پسماند این مدارس ۳۰ درصد بالاتر از تعرفه‌ی عادی دریافت می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بحث سگ‌های بلاصاحب نیز گفت: مدیریت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به یک چالش در کشور ما تبدیل شده است و غذارسانی غیرمدیریت شده به آن‌ها نیز معضلات بسیار زیادی برای شهرها به بار آورده است. مثلاً اگر یک سگ ولگرد توسط انسان تغذیه شود، سالانه بالغ بر ۱۸ توله سگ به دنیا می‌آورد. این موضوع باعث تحمیل مشکلاتی بر انسان‌ها و خود حیوانات می‌شود زیرا چرخه محیط زیست را برهم زده و دیگر نه با عقیم سازی و نه سایر روش‌ها نمی‌توان این جریان را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه شهروندان اگر می‌خواهند به سگ‌ها غذا بدهند، غذا را تحویل پناهگاه حیوانات دهند، افزود: غالب شهروندان از افزایش جمعیت سگ‌ها به دلیل پرسه زنی‌های گله‌ای در سطح شهر، رعب و وحشت دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رسانه‌ها شهروندان را جهت تفکیک زباله‌های خشک از مبدا و جمع آوری آن از طریق سامانه بهروب اطلاع رسانی کنند چرا که این سامانه از نظر مادی و معنوی به شهر کمک کننده است.

انتهای پیام

این خبر را در ارتباط اقتصادی دنبال کنید

لینک منبع اصلی خبر

لینک خبر در ارتباط اقتصادی

این خبر توسط موتور ارتباط اقتصادی جمع آوری شده است در صورت مغایرت اطلاع دهید

The post آغاز جمع‌آوری شبانه پسماندهای شهری تبریز از درب منازل appeared first on ارتباط اقتصادی.

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا