اخبار سایت

ساخت ریزرباتی که مانند جانوران درون بدن ما حرکت می‌کند



به گفته دانشمندان، این ربات کوچک قادر است محموله‌رسانی کند، گرم کند، جلوی خون‌ریزی را بگیرد، و کارهای زیاد دیگری انجام دهد. به گفته آن‌ها، روزی می‌توان این ربات را وارد بدن اشخاص کرد تا این کارها را در قسمت‌هایی از بدن که دسترسی به آنها سخت است، مثل معده و روده کوچک، انجام دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در حال حاضر، این ربات را فقط در بافت‌های آزمایشی امتحان کرده‌اند و ابداع‌کنندگان آن تاکید می‌کنند که هنوز آزمایش‌های بیشتری لازم است. به گفته ابداع‌کنندگان، و بر پایه آزمایش‌های انجام‌شده، این ربات توانست تا ۷۰ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) گرمایش بدهد، به روش‌هایی که ممکن است برای درمان سرطان یا جلوگیری از خون‌ریزی کارساز باشد روی بافت‌ها عملیات درمانی انجام دهد و دارورسانی کند.

دانشمندان از دیرباز امیدوار بوده‌اند که ربات‌های کوچک مغناطیسی ساخته‌شده از فلزات نرم بتوانند بدون نیاز به جراحی و دیگر درمان‌های تهاجمی، با حرکت کردن در درون بدن در انجام ‌شیوه‌های درمانی کارساز باشند. اما، به علت محدودیت ایمنی و کارایی ربات‌های ساخته‌شده، کار با دشواری‌هایی مواجه شده است.

محققان در تلاش برای رفع این دشواری‌ها به سراغ مورچه‌خوار پولک‌دار رفتند؛ پستانداری پوشیده از پولک (فلس) که با تهدید ناشی از شکار شدن مواجه بوده‌ است. دانشمندان در پی یافتن کاربردی مفید برای آن پولک‌ها، از این امر الهام گرفتند که هرچند پولک‌ها در زرهی سخت پیچیده شده‌اند اما می‌توانند آزادانه و بدون مشکل حرکت کنند.

مورچه‌خوار پولک‌دار می‌تواند چنین کاری کند چون آن پولک‌های سخت در سازه‌ای همپوشان با یکدیگر جفت‌وجور شده‌اند که به آنها امکان می‌دهد بتوانند روی یکدیگر بلغزند. و چنین شد که دانشمندان نیز همان حالت را در ربات‌های جدید به کار گرفتند.

در این ابداع، که به‌دلیل ابعاد بسیار کوچک ۱ سانتی‌متر در ۲ سانتی‌متر در ۰.۲ میلی‌متری‌اش میلی‌ربات نام گرفته است، از همان نوع طرح پولکی هم‌پوشان استفاده شده است. این ربات‌ها می‌توانند شبیه به مورچه‌خوارهای پولک‌داری که با الهام از آن‌ها ساخته شده‌اند گرمایش بدهند، تغییرشکل بدهند، و غلت بزنند.

 شرح این تحقیق در مقاله جدیدی با عنوان «ربات مغناطیسی بدون اتصال الهام‌گرفته از مورچه‌خوار پولک‌دار برای کاربردهای گرمایش زیست‌دارویی در موقع لزوم» در مجله نیچر کامیونیکیشنز منتشر شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا