بازاراقتصادیشبکه

 کدام مادربرد ها قابلیت اورکلاک دارند؟

در دنیای کامپیوتر، مادربرد یکی از مهم‌ترین سخت افزار های سیستم است و نقش ستون فقرات کامپیوتر را ایفا می‌کند. تمام قطعات دیگر مانند سی پی یو، رم، کارت گرافیک و اس اس دی به مادربرد متصل می‌شوند، به همین علت مادربرد با نام برد اصلی شناخته می‌شود. انتخاب مادربرد مناسب برای اسمبل کردن یک کامپیوتر قدرتمند یا ارتقاء سیستمی که دارید بسیار مهم است، به خصوص اگر نیاز به سیستمی دارید که تا آخرین توان پردازش سی پی یو را پشتیبانی کند یا به اصطلاح از قابلیت اورکلاک پشتیبانی کند، باید خرید مادربرد هایی که ویژگی اورکلاک دارند را مد نظر قرار دهید.

قصد داریم در ادامه به معرفی جدیدترین و قدرتمندترین مادربردهای بازار که این قابلیت را دارند بپردازیم تا بتوانید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. لازم به ذکر است که هنگام خرید مادربرد توجه به یک سری نکات ضروری است و در ادامه سعی می‌کنیم با ذکر این نکات و بررسی دقیق آن ها، شما را در خرید مادربرد های قابل اورکلاک همراهی کنیم.

کدام مادربرد ها قابلیت اورکلاک دارند؟

دنیای کامپیوتر شاهد ورود نسل تازه‌ای از مادربردهاست که عملکردی فوق العاده ارائه داده‌اند و در میان مشخصات حرفه‌ای آن ها، قابلیت پشتیبانی از اورکلاک سی پی یو هم اضافه شده که برای سیستم های رده بالا ایجاد می‌کنند. این مادربردها با جدیدترین پردازنده‌ها سازگاری دارند و از امکانات پیشرفته‌ای برای سازگاری با سیستم های رده بالا برخوردارند. مادربرد های جدید برای سیستم های گیمینگ سطح بالا نیز قابلیت های ویژه‎‌ای ایجاد می‌کنند و این مادربرد ها می‌توانند زندگی کاری و شخصی شما را متحول کنند چرا که می‌توانید تا حد زیادی راندمان فعالیت های دیجیتالی خود را بالا ببرید.

 کدام مادربرد ها قابلیت اورکلاک دارند؟

اما در خرید مادربرد با قابلیت اورکلاک، باید توجه داشت قیمت مادربرد های اورکلاکر به واسطه این که یک کالای وارداتی گران قیمت هستند، نوسان قیمت زیادی دارد و قیمت مادربرد های پیشرفته در بازار جهانی دائم در حال تغییر و تحول است. یکی از دلایل این نوسان روند رو به جلوی تکنولوژی و به بازار آمدن کالا های جدیدتر می‌باشد. با این حال تیم پشتیبانی سایت مهرگان آی تی همه روزه قیمت مادربردها را آپدیت می‎‌کنند و این سایت می‌تواند مرجع مناسبی برای چک کردن قیمت مادربرد و خرید مادربرد مناسب سیستمتان باشد. شما می‌توانید جدیدترین قیمت مادربرد را در سایت های این چنینی مشاهده کنید و مورد مقایسه قرار دهید. همچنین می‌توانید قیمت مادربرد های جدید را نسبت به مادربرد های قبلی بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مادربرد و مطلع شدن از قیمت های روز این لینک از مهرگان آی تی را کلیک کنید. https://mehreganit.com/product-category/computer/main-board/

قدرتمند ترین مادربردهای اورکلاکر

قدرتمند ترین مادربرد های بازار مادربرد هایی هستند که بتوانید جدیدترین نسل سی پی یو را به آن ها متصل کنید. مادربرد های قدرتمند در حال حاضر توان پشتیبانی از پردازنده های تا نسل چهاردهم را دارند و امکانات و ویژگی های خاصی دارند که در ادامه بیشتر به آن پرداخته ایم. تمام ویژگی های مادربرد های جدید را می‌توانید در مادربرد Z790-A Gaming مشاهده کنید که یکی از قدرتمند ترین مادربرد های بازار کامپیوتر است و مادربرد محبوب اورکلاکر هاست. این مادربرد توان پشتیبانی از رده بالا ترین سخت افزار های موجود در بازار را دارد و سیستم بسیار قدرتمندی داشته باشید. همانطور که گفته شد Z790-A Gaming برای کسانی که قصد دارند از قابلیت اورکلاک مادربرد بهره‌مند شوند، خرید این مادربرد می‌تواند عملکرد سیستم آن ها را متحول کند.

بهترین مادربرد های بازار با قابلیت اورکلاک

بهترین مادربرد های بازار در حال حاضر توسط برند هایی نظیر ایسوس، گیگابایت و ام اس آی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، یکی از جدیدترین و قدرتمند ترین مادربرد های شرکت ایسوس که دارای قابلیت اورکلاک است و در بازار سر و صدا به پا کرده، ROG Strix Z790-A Gaming WiFi پرچم‌دار ایسوس، مادربردی ایده‌آل برای گیمرها و اورکلاکرها با پشتیبانی از پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل است که خنک‌کننده‌های قدرتمندی دارد.

از برند گیگابایت Z790 AORUS Master مادربرد رده بالا و قدرتمندی است که از زیر برند AORUS است. این زیر برند مادربرد های گیمینگ سطح بالایی تولید می‌کند و مادربرد هایی که در این گروه تولید می‌شوند همگی برای گیمینگ سطح بالا و اورکلاک مناسب‌اند.

مشخصات مادربردهای اورکلاکر

مادربرد های نسل جدید نسبت به مادربرد های قدیمی تر یک سری امکانات و ویژگی های جدید دارند که مورد توجه کاربران قرار گرفته است. به عنوان مثال سازگاری با نسل جدید سی پی یو ها یکی از مهم ترین ویژگی های مادربرد های نسل جدید است چرا که خرید این مادربرد ها محدودیتی در خرید رده بالاترین سی پی یو ها ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید با خرید مادربرد های نسل جدید به راحتی یک سیستم با سی پی یو I9 نسل چهارده و قابلیت اورکلاک خریداری کنید و رده بالا ترین سیستم ممکن را داشته باشید.

خرید مادربرد

خنک‌کننده‌های پیشرفته از امکانات دیگر مادربرد های نسل جدید است و با خرید این مادربرد ها خنک کننده هایی بسیار قوی خواهید داشت و دیگر مشکلاتی نظیر داغی سیستم و هنگی نخواهید داشت. پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت DDR5 دیگر ویژگی بسیار مهم مادربرد های جدید هستند که پر سرعت ترین پردازش اطلاعات را با این ویژگی تجربه خواهید کرد. قابلیت اورکلاکینگ به شما امکان استفاده از آخرین حد توان مادربرد را می‌دهد. می‌توانید سنگین ترین کار های ممکن را با سیستمی که دارای مادربرد با قابلیت اورکلاک است انجام دهید. درگاه‌های اتصال پرسرعت و پورت شبکه قدرتمند نیز از امکانات مادربرد های نسل جدید است که تمام این ها مجموعا حرفه‌ای ترین مادربرد را پدید آورده.

اصطلاحات مادربرد های رده بالا

در هنگام خرید مادربرد های معمولی و حتی اورکلاکر ممکن است با واژه ها و اصطلاحاتی رو به رو شوید که شاید معنای آن را ندانید. ندانستن اصطاحات تخصصی مادربرد های سطح بالا ممکن است باعث شود در خرید مادربرد های اورکلاک شونده دچار اشتباه شوید. مهم ترین اصطلاحات مربوط به مادربرد را در ادامه نام برده‌ و به بررسی آن می‌پردازیم.

  • فرم فاکتور

مادربردها در اندازه‌های مختلفی مانند ATX، Micro ATX و Mini ITX تولید می‌شوند. فرم فاکتور مادربرد باید با کیس کامپیوتر شما سازگار باشد.

  • چیپست

چیپست مادربرد، وظیفه ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را برعهده دارد. نوع چیپست بر امکانات و عملکرد مادربرد تأثیر می‌گذارد و نکته ای است که حتما پیش از خرید مادربرد باید به آن توجه کنید.

  • اسلات رم

تعداد اسلات‌های رم روی مادربرد و نوع رم آن‌ها مانند DDR4 یا DDR5 بودن آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید میزان حجم رم مورد استفاده در سرعت سیستم شما تأثیر می‌گذارد.

  • امکانات جانبی

برخی از مادربردها دارای امکانات جانبی مانند وای‌فای داخلی، بلوتوث و نورپردازی RGB هستند. در صورت نیاز به این امکانات، مادربردی را انتخاب کنید که دارای این ویژگی های جانبی باشد.

نکات مهم در خرید مادربرد های جدید

وقتی قصد خرید یک مادربرد اورکلاکر یا همان مادربرد رده بالا دارید، باید به مشخصات و ویژگی های آن توجه بیشتری داشته باشید. در ادامه به این ویژگی ها که چه در مادربرد های سطح بالای معمولی و چه در مادربرد های اورکلاکر مهم‌اند، بیشتر پرداخته‌ایم.

  • سازگاری با پردازنده

مطمئن شوید مادربرد با پردازنده دلخواه شما سازگار است. مادربرد های جدید ممکن است با پردازنده هایی که کمی قدیمی تر هستند سازگاری نداشته باشند.

  • قابلیت اورکلاکینگ

اگر قصد افزایش عملکرد دارید، به قابلیت اورکلاکینگ مادربرد دقت کنید و مطمئن شوید چنین ویژگی را داشته باشد، همانطور که پیش تر مفصل به این موضوع اشاره کردیم برای داشتن یک سیستم رده بالا و قدرتمند این ویژگی بسیار مهم است.

مادربرد گیمینگ
  • درگاه ‌های مادربورد

تعداد اسلات رم، درگاه‌های ذخیره‌سازی و سایر درگاه‌ها را بررسی کنید. این درگاه ها در سیستم امکان اتصال دیگر قطعات را ایجاد می‌کنند.

  • امکانات خنک‌کننده مادربرد

مادربرد باید بتواند گرمای سی پی یو را به خوبی مدیریت کند. سی پی یو هایی که قابلیت اورکلاک دارند حرارت بسیار زیادی در سیستم ایجاد می‌کنند و به یک واتر کولینگ حرفه‌ای نیاز دارند.

  • قیمت مادربرد

مادربردهای قدرتمند معمولا بسیار گران هستند، مقدار هزینه ای که به خرید مادربرد اختصاص داده‌اید در نظر بگیرید.

جمع بندی

در دنیای کامپیوتر همه روزه نسل تازه‌ای از مادربرد ها در حال تولید و عرضه به بازار هستند که عملکردی فوق‌العاده قدرتمند ارائه می‌دهند و مادربرد های جدید قابلیت اورکلاک دارند. اما مسئله ی مهم این است پیش از خرید مادربرد ها باید بررسی و مقایسه گسترده ای انجام داد چرا که قیمت مادربرد های جدید بسیار زیاد است و دیگر قطعات هم رده نیز قیمت بسیار بالایی دارند و کوچک ترین اشتباه در خرید قطعات، بار مالی زیادی به همراه دارند. در هنگام خرید مادربرد هایی که قابلیت پشتیبانی از اورکلاک سی پی یو دارند، حتما مشخصات قطعات دیگر را بررسی دقیق نمایید.

دکمه بازگشت به بالا