فناوری های نوین

وصله ریز سوزن محققان ایرانی از بیماران دیابتی مراقبت می‌کند


به گزارش خبرنگار مهر، کتواسیدوز دیابتی (DKA)، یک عارضه شدید دیابت نوع ۱ (T۱D) است و به شرایطی گفته می‌شود که در آن کتون که یک ماده اسیدی است در خون فرد تجمع پیدا می‌کند. این بیماری معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که برای مدت طولانی قند فرد بالا باشد.

به همین دلیل بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باید سطح کتون خود را به طور مداوم کنترل کنند.

وصله ریز سوزن محققان ایرانی از بیماران دیابتی مراقبت می‌کند

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری صادق صادق زاده، پیمان قوامی نژاد، فاطمه کیوانی، عرفان شیرازی و امین قوامی نژاد یک دستگاه نظارت مداوم بر کتون با ریزسوزن هیدروژل (HMN) سازگار با پوست (HMN-CKM) ابداع کرده اند.

مکانیسم سنجش این دستگاه متکی بر فرایند شیمی کاتکول-کینون ذاتی مولکول های دوپامین (DA) است که به طور کووالانسی به ساختار پلیمری وصله ریزسوزن هیدروژلی مرتبط است.

این روند همچنین ایجاد یک وصله متقابل ریزسوزن هیدروژلی را تسهیل می کند.

این فرایند نشان داد ردیابی واقعی کاهش سطح کتون در موش مدل مبتلا به دیابت نوع یک با استفاده از دستگاه مذکور همراه با یک مدل یادگیری ماشین مبتنی بر داده‌ها که تاخیرهای زمانی بالقوه را در نظر می‌گیرد نیز امکانپذیر است.

دوپامین به عنوان یک واسطه واکنش اکسایش و کاهش (ردوکس) برای اندازه گیری محصول جانبی اکسیداسیون ۳-بتا-هیدروکسی بوتیرات (β-HB) و اجسام کتون اولیه عمل می کند.

اجسام کتونی سه ترکیب شیمیایی محلول در آب هستند که محصول بینابینی و فرعی متابولیسم و شکست اسیدهای چرب در بدن محسوب می‌شوند. این سه ماده اِندوژن (تولید شونده درون بدن) استون، اسید استواستیک و اسید ‌بتاهیدروکسی‌بوتیریک هستند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا