اخبار سایت

سیم و کابل نسوز

کابل‌های نسوز برای مقاومت در برابر حرارت و آتش طراحی شده‌اند. سیم و کابل نسوز اغلب از عایق‌های خاصی ساخته می‌شوند که در برابر گرما و آتش‌سوزی مقاومت می‌کنند. این نوع کابل‌ها کاربردهای بسیاری دارند. مهم‌ترین کاربردهای آن‌ها در صنایع و نیروگاه‌های برق، پتروشیمی ها ،صنایع فولادی، ساختمان، لوازم خانگی و…. است.

بهترین نوع سیم و کابل نسوز کدام است؟

در بیش‌تر موارد، جنس مواد عایق در کابل‌های نسوز ترکیباتی بر اساس مواد معدنی، نوارهای سنگ میکا یا بافت‌های سرامیکی یا … است. نوعی از کابل های نسوز کابل های سیلیکونی هستند این کابل‌ها در دو نوع مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر آتش تولید می‌شوند.

تفاوت این دو مدل در این است که کابل‌های مقاوم در برابر حرارت سیلیکونی از گسترش شعله و ایجاد دود و گازهای سمی هالوژن جلوگیری می‌کنند. این کابل‌ها با کاهش سرعت روند آتش‌گیری و خاموش‌شدن شعله در همان ابتدا، منبع ایجاد شعله را از بین می‌برند.

اما کابل‌های مقاوم در برابر آتش ، هنگام آتش‌سوزی عملکرد خود را جهت یکپارچگی مدار حفظ می‌کنند . کابل مقاوم در برابر آتش یا همان کابل نسوز از نوعی مواد ساخته میشود که که بتواند در دماهای بالا مقاوم باشد ، به‌طوری‌که در شرایط آتش نیز ویژگی‌های الکتریکی خود را حفظ کند.

کابل‌های مقاوم در برابر حرارت بیش‌تر در ساختمان‌ها و تجهیزات مربوط به برق و الکترونیک استفاده می‌شوند. کابل‌های مقاوم در برابر آتش ، کاربردهای مهم‌تر و کلی‌تری دارند؛ برای نمونه، در حفظ روشنایی اضطراری، سیستم‌های ارتباطی و سیستم‌های اعلام آتش‌سوزی به کار می‌روند.

در واقع بهترین نوع کابل‌های نسوز و سیلیکونی، به نیاز و کاربرد موردنظر بستگی دارد. که لازم است نسبت به شرایط و محیط استفاده کابل مناسب را انتخاب کنید.

سیم و کابل نسوز

کابل نسوز کجا کاربرد دارد؟

با کسب اطلاعات درباره سیم و کابل نسوز، که در مقاله سیم نسوز به آن پرداخت شده است می‌توان بر اساس جنس مواد و فناوری به‌کار رفته، کاربردهای آن‌ها را پیدا کرد.

انواع کابل‌های نسوز بر اساس جنس مواد ساخته شده

  • کابل‌های با عایق معدنی : از گروه کابل‌های مقاوم در برابر آتشی هستند که با فلزات رسانا از جنس مس و عایق منیزیم اکسید ساخته شده‌اند. این کابل‌ها توان مقاومت در دمای بالا را دارند و طبق شرایط روش آزمون خود مدار الکتریکی را تحت دمای مشخص یکپارچه نگه‌می‌دارند.
  • کابل‌های نسوز سیلیکونی، مقاوم در برابر آتش: عایق این نوع از کابل ها از جنس لاستیک سیلیکون بوده و همچنین پوشش رویی این کابل‌ها نیز از جنس لاستیک سیلیکونی است. این نوع از کابل ها مقاومت بالایی نسبت به تحمل حرارت داشته و بسته به نوع طراحی و ساختار کابل تحمل بالایی در برابر آتش ایجاد می‌کند. کابل نسوز سیلیکونی یا کابل مقاوم در برابر آتش سیلیکونی با در نظر گرفتن ویژگی های لاستیک سیلیکون از نظر تحمل دما، غیر قابل گسترش شعله بودن، کم دود بودن و انعطاف پذیری بالا میتواند گزینه مناسبی در بسیاری از صنایع باشد.
  • کابل‌های نسوز عایق پلی‌اتیلن متقاطع (XLPE) مقاوم نسبت به آتش: جنس این کابل‌ها نسبت به حرارت و آتش مقاوم است. این کابل‌های نسوز از انواع کابل ها هستند که در شرایط بحرانی تا 130درجه سانتی گراد مقاومت دارند
  • کابل‌های بدون هالوژن مقاوم نسبت به آتش و با دود کم (LSFH): هنگام آتش‌سوزی کم‌ترین دود و گاز سمی را ایجاد می‌کنند. این مدل کابل نسوز نیز مانند سایر کابل های نسوز در جاهایی که به ایمنی بالایی نیاز است، کاربرد دارند.
  • کابل‌های نسوز زره‌دار: با لایه فلزی خود حفاظت مکانیکی دارند و به آتش مقاوم هستند. آن‌ها در صنایعی به کار می‌روند که کابل در معرض فشار مکانیکی هستند و خطر آتش‌سوزی وجود دارد.

چه زمانی باید از سیم و کابل نسوز استفاده کرد؟

زمان کاربرد سیم و کابل نسوز، هنگام ساخت‌وساز ساختمان‌ها و ایجاد تاسیسات صنعتی است. باید قبل از ایجاد خطر آتش‌سوزی و شعله، کابل‌های نسوز موردنیاز نصب شده باشد تا از خطرات احتمالی پیشگیری شود. همچنین در کاربردهای دیگر کابل‌های نسوز، باید از قبل نوع مناسب تهیه و تعبیه شود.

کابل نسوز یاقوت

استانداردهای کاربرد سیم و کابل نسوز سیلیکونی

اطلاعات درباره سیم و کابل نسوز فقط درباره جنس مواد سازنده آن‌ها نیست. هر کدام این کابل‌ها برای تشخیص آتش‌سوزی، سیستم‌های اعلام حریق، روشنایی اضطراری و منبع الکتریکی، باید استانداردها و دستور کارهای کشورهای گوناگون را برآورده سازند. برای نمونه باید مشخص کنند تا چه ولتاژی کاربرد دارند و چه‌قدر در کاهش انتشار دود و گازهای سمی تاثیر دارند. همچنین باید تعیین شود مطابق کدام روش آزمون مورد تست قرار گرفته وتحمل حفظ چه دمایی را تا چه مدت زمانی دارد.

کابل‌های نسوز برای دریافت این استانداردها، آزمایش‌های بسیاری از سر می‌گذرانند. از جمله این آزمون‌ها، آزمون استاندارد ولتاژ، جرقه و مقاومت به آتش، میزان افزایش طول و انقباض در برابر حرارت و شعله عمودی هستند.

کاربرد کابل نسوز در تاسیسات ساختمانی

اهمیت کاربرد سیم‌ و کابل های نسوز در ساختمان‌های مسکونی بسیار بالا است. ازآنجاکه این سیم‌ها با مقاومت به آتش عملکرد عادی مدارهای الکتریکی را تا مدتی حفظ می‌کنند، مانعی در برابر گسترش آتش‌سوزی هستند. این مقاومت باعث کاهش سرعت انتشار آتش می‌شود؛ بنابراین فرصت تخلیه ساختمان و مهار آتش توسط آتش‌نشان‌ها افزایش و خطر خسارت به اموال نیز کاهش می‌یابد.

سیم و کابل نسوز اعلام حریق، از کاربردهای برجسته کابل‌های نسوز

سیستم‌های اعلام حریق با کابل‌های مقاوم دربرابر آتش خود، انتقال برق و داده را برای سیستم‌های اعلام آتش‌سوزی ممکن می‌کنند؛ بنابراین هنگام آتش‌سوزی، این سیستم‌ها زود واکنش نشان می‌دهند و خطر آتش‌سوزی را به ساکنان اعلام می‌کنند. برای این کار معمولا از کابل‌های نسوز محافظ و ویژه اعلام حریق استفاده می‌شود.

کابل نسوز - کابل یاقوت

خرید کابل سیلیکونی و سیم نسوز سیلیکونی

خرید سیم و کابل نسوز باتوجه ‌به نیاز خریدار انجام می‌گیرد. در حال حاضر برای نیازهای مختلف، مدل‌های گوناگونی ساخته شده است. از انواع آن‌ها می‌توان به سیم نسوز دو روکش بافت، کابل‌های سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت ساده یا شیلد دار ، کابل مقاوم در برابر آتش ساده یا شیلد دار اشاره کرد.

به دلیل اهمیت سیم و کابل های نسوز در حفظ ایمنی، باید محصولی یافت که مطابق استانداردهای مدنظر باشد و کیفیت بالا و قیمت منصفانه‌ای داشته باشد. محصولات سیم و کابل نسوز کابل یاقوت این ویژگی ها را شامل شده و محصولات خود را با بالاترین کیفیت و مطابق استانداردهای ملی و بین المللی به بازار ارائه میدهد

جمع‌بندی

سیم و کابل نسوز سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت و مقاوم در برابر آتش در صنایع و تجهیزات گوناگونی کاربرد دارند. یکی از کاربردهای آن‌ها در صنایعی است که احتمال آتش‌سوزی وجود دارد؛ همچنین در خانه‌ها و مکان‌های تجاری، سیستم‌های اعلام حریق، تجهیزات خودرو مانند وایر شمع خودرو و… به کار می‌روند. بسته به نیاز خود می‌توان نوع و مدل سیم یا کابل نسوز را پیدا کرد. همچنین کارشناسان کابل یاقوت جهت ارائه مشاوره و کمک در انتخاب بهترین سیم و کابل نسوز سیلیکونی آماده ارائه خدمات میباشند.

 

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا