اقتصادیبازاردانش و علمفناوری های نوین

مزایای استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها

اگر به بیمارستان‌ها توجه کرده باشیم، همواره شاهد مشکلاتی مانند خستگی، افسردگی و کسالت بیماران در طول مدت بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستیم و فراهم کردن سرگرمی‌ها و امکانات تفریحی در اتاق بیماران یا اتاق پذیرش و انتظار در مراکز درمانی امری بسیار مهم است. به عنوان یکی از راه‌حل‌های موثر برای کاهش این عوامل استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها مطرح می‌شود.

در حال حاضر بسیاری از بیمارستان‌ها و هتل‌ها و برخی سازمان‌ها از این راه‌حل موثر بهره ‌برده‌اند و از این نوع تلویزیون‌ها در اتاق‌های مهمانان، بیماران و کارمندان استفاده می‌کنند تا آن‌ها بتوانند از تماشای برنامه‌های تلویزیونی لذت ببرند و سرگرم شوند. ارسال تصاویر تلویزیونی از طریق شبکه‌های کامپیوتری، مدیریت و کنترل بیشتری بر روی نمایش تصاویر فراهم می آورد. علاوه بر این، با تبدیل تصاویر به پکت‌های اترنت، خدمات ارزش افزوده‌ای نیز ارائه می‌شود که در ادامه بیشتر آشنا خواهید شد.

سیستم IPTV چیست؟

سیستم IPTV یا “Internet Protocol Television” به معنای تلویزیون تعاملی تحت شبکه است. از این سیستم به منظور مدیریت و پخش محتوا، فراهم کردن امکانات خصوصی‌سازی تلویزیون‌ها و ارائه خدمات متمرکز استفاده می‌شود.

این تکنولوژی به کاربران امکان می‌دهد تا برنامه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی را با توجه به موعد پخش و زمان دلخواهشان مشاهده کنند. همچنین از طریق IPTV، کاربران به آرشیو کاملی از فیلم، سریال، موسیقی، کتاب‌های الکترونیکی، اخبار و محتواهای دیگر دسترسی دارند.

این سیستم امکانات سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی را فراهم می‌کند و با اضافه کردن گزینه‌های متنوع کاربردی، برای هوشمندسازی هتل‌ها، بیمارستان‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی اساسی است. حتی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری لوکس، IPTV موفق به جایگزینی مناسب برای آنتن مرکزی شده است.

کاربرد استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها

اطلاع‌رسانی به پزشکان و پرستاران و…

استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها این امکان را می‌دهد که با ایجاد فضایی مناسب، اطلاع‌رسانی و آموزش زمان‌بندی شده برای پزشکان، پرستاران و بیماران، ترکیب خدمات پزشکی و سرگرمی و تسریع ارائه خدمات در سطح بالاتری از آرامش را به کاربران هدیه دهند.

ارائه سرگرمی‌ها و خدمات متنوع

این سیستم امکان فراهم آوردن تنوعی از سرگرمی‌ها و خدمات در یک پلتفرم را داراست و به بیماران این امکان را می‌دهد که بر اساس شرایط روحی و جسمی خود سرگرمی مورد نظر خود را انتخاب کنند. از این رو، IPTV بهترین راه‌حل برای ارائه خدمات تفریحی و رفاهی در بیمارستان‌ها است.

تماشای فیلم‌های ویدیویی و…

با استفاده از IPTV، بیماران می‌توانند کانال‌های تلویزیونی زنده، فیلم‌های ویدیویی مورد علاقه و موسیقی را به صورت اختصاصی تماشا کنند. همچنین IPTV می‌تواند نقش مهمی در ارائه پیام‌های درمانی و بهداشتی از طریق آموزش به بیماران و پرسنل بیمارستان‌ها ایفا کند. سیستم IPTV همچنین دارای ویژگی‌های مثل نمایش عکس و ویدیوها، نظارت و مدیریت مرکزی تلویزیون‌های اتاق بیماران، نمایش متن دلخواه به صورت زیرنویس یا کپشن، پخش زنده شبکه‌های داخلی و خارجی، برنامه‌ریزی خودکار پخش محتوا، امکان مشاهده عنوان برنامه در حال پخش بر روی تلویزیون‌ها و بسیاری ویژگی‌های دیگر است که به بهبود تجربه بیماران در بیمارستان‌ها کمک می‌کند.

بررسی مجلات آنلاین پزشکی و درمانی

این سیستم به کاربر امکان مشاهده تلویزیون، برنامه‌های آموزشی پزشکی (که مختص هر بیمار می‌شوند)، مجلات آنلاین پزشکی و درمانی را می‌دهد. از دیگر کاربردهای مفید IPTV در بیمارستان‌ها می‌توان به آموزش‌های تخصصی برای کادر درمانی بیمارستان، آموزش‌های عمومی برای مراجعین به بخش‌های مختلف و آموزش‌های ویژه برای بیماران اشاره کرد.

دسترسی به اطلاعات پزشکی و آماری

با استفاده از IPTV، می‌توان اطلاعات پزشکی، اطلاعات حسابداری، منوی رستوران بیمارستان، آمارگیری از موقعیت بیماران و افراد در بخش‌های مختلف، امکان ایمن‌سازی قسمت‌های مختلف بیمارستان، بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان و بسیاری ویژگی‌های دیگر را اجرا کرد. استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها نه تنها به بهبود تجربه بیماران کمک می‌کند بلکه هزینه‌های مرتبط با تبلیغات و ارتباطات نیز را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

سایر کاربردهای متنوع استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها

یکی از ویژگی‌های مهم سیستم IPTV، امکان یکپارچه‌سازی لیست کانال‌های تلویزیونی زنده از منابع مختلف، فراهم آوردن آرشیو فیلم‌های درخواستی، سفارش غذا از رستوران، خرید از فروشگاه‌ها، رزرو تاکسی، کنترل تجهیزات هوشمند، مطالعه کتاب‌های الکترونیکی، مشاهده تیتر اخبار، مطالعه روزنامه‌ها، مشاهده وضعیت هواشناسی، خواندن و ترجمه قرآن، انواع بازی‌های کامپیوتری، کتاب‌های صوتی، مکان‌یابی، صورت‌حساب و … است. این امکانات به تلویزیون‌های متصل به سیستم IPTV ارائه می‌شود.

سیستم IPTV به مدیران مجموعه‌ها این امکان را می‌دهد که تمامی نمایشگرها را یکپارچه کنند و به کاربران این اجازه را بدهند تا از امکانات متناسب با نوع کاربری مجموعه خود استفاده کنند.

مزیت های استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها

به‌روزرسانی رایگان:

نرم‌افزار سیستم IPTV در کل دوره گارانتی یکساله و قرارداد پشتیبانی به‌روزرسانی رایگان دارد و این به‌روزرسانی امکانات جدیدی را برای کاربران فراهم می‌کند.

امکانات ماژولار:

این سیستم کاملا ماژولار است و به کارفرما امکان انتخاب امکانات دلخواه را می‌دهد.

همخوانی با امکانات موجود:

سیستم IPTV با اکثر امکانات موجود همخوانی دارد و به کارفرما این امکان را می‌دهد تا با پرداخت کمترین هزینه، بیشترین بازدهی و امکانات را در اختیار کاربران اعم از بیماران، پزشکان، پرستاران قرار دهد.

سازگاری با انواع دستگاه‌ها:

این سیستم بر روی انواع سیستم‌عامل‌ها، نمایشگرها و ست تاپ باکس ها نصب می‌شود.

ایجاد شبکه وای‌فای:

در صورت استفاده از تلویزیون هتلی، سیستم IPTV حتی بدون نیاز به نصب Access Point به عنوان WIFI عمل کرده و محل مورد نظر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تنوع تم‌ها:

تنوع تم‌های موجود در سیستم با امکان تغییر در لحظه، رضایت‌مندی کاربران را افزایش می‌دهد.

ارتباط با سیستم BMS:

سیستم IPTV امکان مانیتورینگ و کنترل سیستم BMS را از طریق تلویزیون‌های هوشمند ارائه می‌دهد.

پخش کانال‌های زنده:

اگر کابل کشی آنتن مرکزی در مجموعه انجام شده باشد، سیستم IPTV می‌تواند کانال‌های زنده را حتی اگر شبکه قطع باشد، بر روی آنتن مرکزی نیز ارائه دهد.

تنظیمات از راه دور:

سیستم IPTV امکان تنظیمات از راه دور را داراست که در کاهش هزینه و زمان بسیار تاثیرگذار است.

جمع‌بندی

در این مقاله چگونگی استفاده از IPTV در بیمارستان‌ها را شرح دادیم و مزایای استفاده از این سیستم را بیان کردیم. سیستم IPTV با امکانات گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، یک ابزار کارآمد برای بهبود تجربه کاربری در مجموعه‌های مختلف به‌خصوص در بیمارستان‌ها است و می‌تواند به توسعه و ارتقاء خدمات و امکانات متنوع در مراکز درمانی کمک کند.

دکمه بازگشت به بالا