اقتصادیبازار

همساز پیشرو در تأمین کالاهای صنعتی و ساختمانی

همواره در صنایع مختلف، محصولاتی اعمم از: اتصالات جوشی مانیسمان، لرزه‌گیر، بست، پیچ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید، بست­ها، قطعه یا اجزایی هستند که گاهی در دسته اتصالات پیچی و گاهی در دسته لوازم جانبی اتصالات قرار می‌گیرند. این موضوع، نشان‌دهنده تنوع بسیار بالای این قطعه صنعتی است.

پیچ نیز در دسته ابزار استوانه‌ای است که دارای شیارهای مارپیچ می‌باشد. طراحی تمامی شیارهای این محصول برای کار با مواد سخت و نرم کاملاً متفاوت است. شیارهای پیچ معمولاً به شکل ذوزنقه، مربع، مثلث و نیم‌دایره روی بدنه پیچ ایجاد می‌شوند. پیچ‌ها به‌عنوان یک وسیله یکپارچه برای نگه‌داشتن اشیا و اتصال قطعات به یکدیگر به کار می‌روند.

در این میان، اتصالات جوشی مانیسمان به‌عنوان یک پاسخ مؤثر به نیازهای صنعت در حوزه‌هایی از جمله صنایع پالایشگاهی، انتقال نفت و گاز، اکتشاف، سیلندرهای هیدرولیک، بویلرها و صنایع خودروسازی با فشار بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، لوله‌های بدون درز یا لوله مانیسمان در بخش‌های فشار بالای صنعت تولید می‌شوند تا کمبود کیفیت لوله‌های درزدار را جبران کنند.

همساز پیشرو در تأمین کالاهای صنعتی و ساختمانی

فروشگاه معتبر آنلاین همساز مجموعه‌ای بسیار حرفه‌ای و متشکل از کارشناسان متخصص در حوزه صنعت و ساختمان است که همواره در تلاش‌اند تا چرخه تأمین و توزیع کالاهای ساختمانی و صنعتی را سهولت بخشند. در این مسیر مجموعه همساز سعی کرده است تا به طور کاملاً دقیق اطلاعات فنی، در خصوص اتصالات جوشی مانیسمان و بست و پیچ را در اختیار شما مشتریان و کاربران عزیز قرار دهد.

لوله مانیسمان چیست؟

لوله و اتصالات مانیسمان که ابتدا توسط مهندس آلمانی به نام مانیسمان معرفی شد و در ایران با این نام شناخته می‌شود، به علت خاصیت بدون درز بودن، از سایر انواع لوله‌ها تفاوت ممتازی دارد.

  • در لوله‌های درزدار، حتی در شرایط ایده‌آل جوشکاری، خط جوش ممکن است نقطه شروع ترک و رشد آن باشد که باعث کاهش استحکام و ضعف آن می‌شود.
  • اما لوله مانیسمان بدون هیچ‌گونه خط جوش یا اتصال دیگری، دارای بدنه‌ای یکنواخت است که از نظر استحکام مکانیکی، مقاومت به خوردگی، و تحمل حرارت و فشارهای بالا کیفیت بسیار بالاتری دارد.
  • به‌عبارت‌دیگر، لوله مانیسمان، باتوجه‌به خصوصیات فنی‌اش، در بخش‌های حساس صنعت به‌خصوص افتتاحیه، عملکرد مطلوبی دارد.
  • در صنعت فولاد، لوله‌ها به دو نوع درزدار و بدون درز تولید می‌شوند، و لوله‌های بدون درز به‌عنوان مانیسمان شناخته می‌شوند.
  • تفاوت کلیدی این نوع لوله با لوله‌های درزدار در عدم وجود هیچ‌گونه درز یا اتصالی است که باعث افزایش استحکام می‌شود.
  • درحالی‌که لوله‌های درزدار، حتی بادقت جوشکاری، همچنان ممکن است به ترک‌خوردگی درآید.
  • هر کارخانه‌ای که لوله مانیسمان را تولید می‌کند، این محصول را با استفاده از استانداردها و گواهی‌نامه‌های مشخص به بازار عرضه می‌کند. این لوله‌ها دارای دو استاندارد اصلی هستند:
  • لوله‌های فولادی با استاندارد ASME B36.10
  • لوله‌های استیلی با استاندارد ASME B36.19

اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات فلزی مختلفی در صنعت وجود دارد که باهدف تغییر مسیر، ابعاد و اتصال لوله‌های فلزی بکار گرفته می‌شوند. در این میان، می‌توان به اتصالات مانیسمان بدون درز اشاره کرد. این نمونه از اتصالات فولادی، یکنواخت و فاقد جای جوش خواهند بود. دلیل استفاده‌کردن از اتصالات مانیسمان، این است که تناسب بین جنس و نوع اتصال با لوله برقرار باشد.

یک کاربرد اتصالات مانیسمان، استفاده از آن در اتصال لوله‌های بدون درز است. طریقه به‌وجودآوردن این اتصالات می‌تواند با پیچیدگی و هزینه زیادتری نسبت به انواع اتصالات درزدار، همراه باشد. براین‌اساس، کاربرد آن‌ها را می‌توان در پروژه‌هایی یافت که نیازمند به‌خرج‌دادن دقت و وسواس بیشتری هستند. اتصالات جوشی مانیسمان انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:.

اتصالات جوشی مانیسمان

زانو ۹۰ درجه جوشی مانیسمان

تولید زانو ۹۰ درجه جوشی مانیسمان به‌وسیله فولاد ضدزنگ با استفاده از روش یک تکه بدون درز، شکل می‌گیرد. فرایند تولید این محصول، فاقد هر گونه جوش کاری است.

کاربرد زانو جوشی بدون درز را می‌توان به‌منظور تغییر جهت سیال در خطوط لوله کشی با زاویه 90 درجه مانیسمان دانست. طریقه اتصال زانو جوشی فولادی مانیسمان 90 درجه، مشابه سایر اتصالات مانیسمان فولادی به‌وسیله جوشکاری صورت می‌گیرد.

معمولاً این زانو به شکل لب‌به‌لب در مجاورت لوله مانیسمان هم اندازه خود قرار گرفته و پیرامون آن با حداکثر دقت، جوشکاری می‌گردد. عمل جوشکاری ابن نواحی به گونه‌ای است که زانو جوشی 90 درجه را آب‌بندی کند؛ تا هیچ گونه درزی ایجاد نشود.

اتصال جوشی ناحیه دیگر این محصول به لوله بعدی نیز به همین شیوه، شکل می‌گیرد. پس از اعمال تغییر جهت لوله موردنظر و اتمام کار، اقدام به تست همه جوش‌ها می‌شود. این قاعده، سایر اتصالات مانیسمان را نیز در برمی‌گیرد. از ویژگی‌ها و مزایای زانو 90 درجه جوشی مانیسمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از عمر طولانی
  • فاقد درز بودن و تحمل فشار بالا
  • برخورداری از حداکثر استحكام استاتيكي
  • قابل آب‌بندی به صورت کامل
  • قادر به اتصال فوری و راحت به شیوه جوشکاری
  • برخورداری از پوشش سطح مناسب

زانو ۹۰ درجه جوشی مانیسمان

سه راه جوشی مانیسمان

سه راه مانیسمان جوشی که از آن با عنوان فاقد درز یاد می‌شود؛ قسمتی از اتصالات فولادی و فلزی بوده که در فرایند تولید آن از عملیات جوش فلزات بهره نبرده‌اند. البته می‌توان به تفاوت دیگری میان این محصول با بقیه اتصالات فاقد درز اشاره کرد که در پیوند با مواد متریال، قرار دارد. لوله‌های صنعتی موجود در بازار به 2 بخش درزدار (seam tee) و بدون درز (seamless tee) تقسیم می‌شوند.

چنانچه به ساختار اتصالات مانیسمان نگاه بیندازید، متوجه ساختاری یکسره یکنواخت خواهید بود. سه‌راهی بدون درز مانیسمان جزء ابزارهای پر مصرف، کاربردی و پرطرف‌دار در شبکه‌سازی لوله‌کشی به شمار می‌آید. مصرف این سه راهی را می‌توان جهت پدید آوردن انشعابات یا مشتقات در ساختار لوله‌کشی به حساب آورد.

تولید عمده سه راهی مانیسمان به 3 شکل زیر طبقه بندی می‌شود:

  • سه ‌راهی کربن استیل رده 80
  • سه‌راهی کربن استیل رده 40
  • سه‌راهی کربن استیل رده 20

سه راه جوشی مانیسمان

تبدیل جوشی مانیسمان

تبدیل جوشی مانیسمان جهت تغییر اندازه لوله (پایپ) با روش اتصالات جوشی در شمار اتصال دائم به حساب می‌آید. این نوع تبدیل مانیسمان به منظور کاستن از قطر لوله یا افزایش آن به وسیله جوشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع تبدیل جوشی مانیسمان بر حسب کاربرد (هم مرکز، غیر هم مرکز) بر حسب جنس (فولاد، مانیسمان) یا بر حسب ضخامت (از رده ۲۰ الی ۱۶۰) دسته‌بندی می‌شود.

انواع تبدیل جوشی مانیسمان را بر اساس کاربرد به صورت هم مرکز و غیر هم مرکز، طبقه بندی می‌کنند. همچنین این نوع تبدیل، بر اساس جنس نیز به دو گونه فولاد و مانیسمان تقسیم می‌شود. دسته بندی ضخامت تبدیل مانیسمان از رده 20 الی 160 صورت می‌پذیرد.

هم مرکز بودن قطر ورودی و خروجی تبدیل مانیسمان، تبدیل صاف آن را رقم زده است که جهت کم کردن اندازه لوله بکار می‌رود. در مقابل تبدیل صاف مانیسمان، تبدیل کج یا غیر هم مرکز وجود دارد. از تبدیل کج برای انحراف مسیر و تغییر دادن سایز لوله استفاده می‌کنند.

کپ جوشی مانیسمان

طراحی اتصال کپ جوشی مانیسمان (Butt Seamless End Cap) به‌صورت 2 مدل کپ گود و کپ تخت، شکل می‌گیرد. تولید کپ مانیسمان تخت معمولاً تا سایز 6 اینچ صورت می‌پذیرد. درحالی‌که تولید کپ گود تا سایز 12 اینچ نیز مشاهده شده است.

از این نوع اتصالات جهت انسداد و به طریقی، کور نمودن مسیر و خطوط لوله کشی استفاده می‌شود. کپ جوشی مانیسمان، توسط فولاد ضد زنگ به وسیله یک‌تکه بدون درز ساخته می‌شود. در فرایند تولید این کپ از هیچ‌گونه جوشکاری، بهره برده نمی‌شود.

عمدتاً کپ جوشی به شکل لب به لب در مجاورت لوله مانیسمان هم اندازه خود قرار گرفته و به شکل V در می‌آید. سپس پیرامون آن با دقت قابل ملاحظه‌ای، جوشکاری می‌گردد. آن‌چنان که آب‌بندی کامل آن شکل بگیرد و فاقد هر گونه درزی باشد. در انتها پس از پایان کار، تست روی کلیه جوش‌ها انجام می‌شود.

کپ مانیسمان به 2 شیوه سردوگرم، قابل‌تولید است که روش گرم به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا، حائز اهمیت بیشتری است.

کپ جوشی مانیسمان

سردنده جوشی مانیسمان

سردنده جوشی مانیسمان استاندارد یا seamless nipple را می‌توان قطعه لوله‌ای دانست که در یک سر آن دنده قرار دارد. سردنده مانیسمان جزء محصولات اتصال دهنده در موارد زیر است:

  • لوله کشی آتش نشانی
  • لوله کشی گاز توکار

از سردنده مانیسمان یا فاقد درز با عنوان لوله یکسر دنده نیز یاد می‌شود. سر دنده‌های جوشی مانیسمان بسته به اندازه‌های متفاوت در طول‌های مختلفی ساخته شده‌اند.

زانو ۴۵ درجه جوشی مانیسمان

زانو 45 درجه جوشی مانیسمان یا Seamless Welded Elbow 45 جزء اتصالات پرمصرف و کاربردی لوله‌کشی است. کاربرد این اتصالات را می‌توان در تغییر جهت جریان سیال در خطوط لوله‌کشی مصرفی جست. این نوع زانو را با زاویه ۴۵ درجه ساخته‌اند و با هدف فاقد درز بودن، تولید می‌شود. همچنین تولید این نوع از اتصالات از متریال‌های مختلف استیل و فولاد در ضخامت‌های متنوع، شکل می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، زاویه 45 درجه جوشی مانیسمان، قادر خواهد بود که نیازهای متعدد را برآورده کند.

ویژگی مهمی که باید برای زانو جوشی 45 درجه بر شمرد؛ بهره‌بردن از روش جوشکاری در اتصالات آن است. این اتصالات از طریق انجام فنون و امکانات جوشکاری به لوله‌ها اتصال می‌یابند. این امر باعث استحکام اتصال و کمک به عملکرد می‌شود. سایزهای مختلف این نوع زانو از ۱.۲ تا ۲۴ اینچ در صنعت، مشاهده شده است.

از مزایای زانو 45 درجه مانیسمان جوشی، می توان موارد زیر را بر شمرد:

  • متریال مرغوب

زانو مانیسمان 45 درجه از متریال فولاد ضد زنگ، بهره برده است. این مواد عمدتاً از نوع استیل بادوام بالا و مقاوم در مقابل هر گونه زنگ‌زدگی تشکیل می‌شوند.

  • پوشش مطلوب

این اتصال از پوششی مطلوب برخوردار است که دچار زنگ‌زدگی نمی شود و تحت فشارهای مختلف از خود محافظت می نماید. این پوشش مناسب در افزایش طول عمر زانو، تأثیر بالقوه‌ای دارد.

  • مقاومت در مقابل عوامل جوی

زانو 45 درجه مانیسمان با حفظ تعادل خود در مقابل شرایط و عوامل جوی مختلف، مانند سرما و حرارت زیاد، مقاومت می‌کند. این ویژگی به این اتصال امکان قرار گرفتن در شرایط زیست محیطی متفاوت را می‌دهد و باعث حفظ عملکرد مناسب آن در میان این شرایط می‌شود.

  • دوام و عمر طولانی

عمر طولانی زانو ۴۵ درجه مانیسمان، بسیار حائز اهمیت است. از همین رو به دلیل مقاومت آن در مقابل فشار و زنگ‌زدگی، جهت استفاده طولانی مدت در سیستم‌های لوله‌کشی، مورد مصرف قرار می‌گیرد.

  • استحکام زیاد استاتیکی

این نوع زانو دارای استحکام زیاد استاتیکی بوده که نشان دهنده مقاومت آن در مقابل نیروهای فشاری و تنش‌های جداگانه است.

  • بدون درز

زانو ۴۵ درجه مانیسمان فاقد درز، باعث تحمل فشار بیشتر و مرغوبیت ارزنده این محصول در اتصال خواهد بود.

  • قادر به آب‌بندی کامل و دقیق

این نوع زانو، قادر به آب‌بندی کامل و دقیقی بوده که این خصوصیت، حائز اهمیت‌ترین ویژگی در صنعت لوله‌کشی جهت ممانعت از نشتی سیال است.

زانو ۴۵ درجه جوشی مانیسمان

سه راه تبدیل جوشی مانیسمان

سه راه تبدیل جوشی مانیسمان، قابل‌مصرف جهت اتصال سه قطعه لوله به یکدیگر با زاویه قائم 90 درجه خواهد بود. دو لوله‌ای که توسط این قطعه به یکدیگر اتصال می‌یابند؛ از نظر قطر و سایز با یکدیگر مساوی هستند. این در حالی است که انشعاب دیگر این اتصال 3 راه تبدیل جوشی، نسبت به دو طرف دیگر از سایز کوچک‌تری برخوردار است و مناسب لوله‌های با سایز کمتر به‌حساب می‌آید.

 

برای اتصال به لوله و آب‌بندی آن باید با کمک از جوشکاری از عدم وجود نشتی در آن، مطمئن شد. این 3 راه تبدیل به علت ظاهر T شکل، به «اتصال تی» هم معروف است.

سه راه تبدیل مانیسمان جوشی دارای مشخصات زیر است:

  • سه راه تبدیلی مانیسمان با استفاده از فولاد ضد زنگ، و فاقد جوشکاری و درز به تولید می‌رسد.
  • سایز سه راه تبدیلی جوشی مانیسمان در صنعت از ۱.۲ اینچ الی 24 اینچ متغیر بوده و سایر سایزهای سفارشی بزرگتر نیز به دستور کارخانه، طراحی می‌شوند.
  • تولید سه راه تبدیلی مانیسمان، توسط فولاد ضدزنگ انجام می گیرد.

ساخت 3 راهی تبدیل جوشی مانیسمان، مشابه اتصالات گالوانیزه از دو طریق، صورت می‌پذیرد:

  • روش سرد تولید سه راهی جوشی تبدیل مانیسمان
  • روش گرم تولید سه راهی تبدیل جوشی مانیسمان

قیمت اتصالات جوشی مانیسمان

قیمت لوله و اتصالات جوشی مانیسمان همواره به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد. از ابعاد، سایز، گرید کیفیت گرفته تا برند و کشور تولیدکننده همه‌وهمه مؤثر در قیمت این نوع اتصالات هستند. می‌توانید با درنظرگرفتن گستردگی پروژه صنعتی خود و گرفتن مشاوره از متخصصین مجموعه همساز نوع اتصالات جوشی مانیسمان لازم را انتخاب و قیمت دقیق و نهایی آن را به دست بیاورید.

بست و پیچ

پیچ و مهره، جزء آن دسته از اتصال دهنده‌‌های مکانیکی هستند که طراحی آنها به وسیله شیارهای خارجی شکل گرفته است. بست و پیچ، جهت اتصال قطعات به یکدیگر از طریق کمک گشتاور محکم‌کننده بکار می‌رود. بست برای اعمال، ضرورتاً به سوراخ‌هایی نیاز دارد که از قبل در سطح روی کار در نظر گرفته شده است.

پیچ و مهره با استفاده از شیارهای خارجی که در آنها وجود دارد؛ در این سوراخ‌‌ها، اعمال می‌شوند. می‌توان پیچ را در داخل سوراخ قطعه، قرار داده و آن را به‌وسیله مهره سفت کرد. اکنون نگاهی به محصولات بست و پیچ که در صنعت، پرمصرف هستند؛ می‌اندازیم.

سه راه تبدیل جوشی مانیسمان

بست کرپی

بست کرپی که شکل لاتین آن به‌صورت U-Bolt است؛ جزء محصولات پرمصرف صنعت و معدن به شمار می‌آید. طراحی این محصولات به‌گونه‌ای است که در دو سر آنها رزوه بکار رفته است. از همین رو این امکان را دارید که دو سر آنها را به دو قطعه مختلف یا قطعه‌ای دیگر متصل نمایید. ظاهر این محصولات با شکل حرف U انگلیسی مطابقت دارد. معمولاً هر دوسر این کالا به نسبت یک‌سوم طولی که در ابعاد آنها وجود دارد؛ رزوه می‌شود. همین عامل کاربرد مصرفی بی‌نظیر و متنوع این محصولات را در صنعت بست و پیچ، رقم زده است.

این بست‌های کرپی به انواع و اقسام مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام از آنها مشخصات، ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارد. در حین خرید هریک از محصولات مختلف بست کرپی، باید دقت به خرج دهید که کالای مناسب را خریداری نمایید؛ تا با مشکل خاصی، همراه نشوید.

قابل‌توجه است که امروزه این بست‌ها در سایز و ابعاد مختلف طراحی و بسته‌بندی می‌شوند.

بست پایه دار

بست پایه‌دار در شمار انواع محصولات بست و پیچ ساخته شده در صنعت به شمار می‌رود که جهت اتصال لوله و یا محکم نگه‌داشتن لوله‌‌ها در مجاورت یکدیگر، پر مصرف است.

بست پایه دار

بست‌های متنوعی در صنعت‌های رایج، استفاده مصرفی دارند. در این میان، بست پایه‌دار فلزی، قادر به استفاده در سازه‌های داربستی خواهد بود. از همین رو، بست‌های پایه‌دار، بازار فروش پررونقی در میان سایر بست و پیچ‌ها پیدا کرده‌اند.

در این عصر، کاربرد بست پایه‌دار در پروژه‌های مختلف رو به افزونی است. این نمونه از بست‌ها دارای تنوع بسیار بالا بوده و در اندازه‌های متفاوتی به بهره‌برداری می‌رسند. قابلیت رگلاژ، مهم‌ترین قابلیت ارزنده این محصولات است. می‌توان بست پایه‌دار را برای مقاصد انواع لوله‌های پلیمری و فلزی بکار برد.

واشر ستاره‌ای در تمامی محصولات بست پایه‌دار بکار رفته است. وجود کلیدی این واشر باعث ممانعت از خروج پیچ از بست می‌شود.

بست پایه‌دار مقاوم بوده و تحت‌تأثیر واکنش‌های شیمیایی و عوامل جوی قرار نمی‌گیرد.

همین مقاومت و استحکام، بست‌های پایه‌دار را موردتوجه خریداران قرار داده است. کاربردهای بست پایه‌دار عبارت‌اند از:

  • نصب لوله‌های افقی یا عمودی
  • اتصال به دیوار یا سقف از طریق پایه
  • دارای نشیمنگاه پلاستیکی برای لوله
  • قابلیت افزودن روکش لاستیکی بر روی بست
  • مهارکننده حرکت ناشی از انبساط لوله
  • پوشش الکترو گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی

بست رگلاژی

بست رگلاژی و یا بست آویز رگلاژی در ردیف پرمصرف‌ترین نوع بست در سیستم تأسیسات قرار دارد. مهم‌ترین کاربرد این محصول به‌عنوان نگه دارنده لوله‌های فاضلابی، فلزی، چدنی، پلیکا و … است.

این سبک از بست، نسبت به سایز دهانه لوله از ۲۱.۳ الی ۱۶۸.۳ میلی‌متر متغیر خواهد بود. ضخامت‌‌هایی که از این محصول در بازار وجود دارد؛ معمولاً بین ۲ الی ۲.۵ میلی‌متر است. در ادامه به کاربرد و ویژگی‌های این محصول می‌پردازیم.

  • طراحی منحصر به فرد این نوع بست به گونه‌ای شکل گرفته است که مناسب جهت استفاده در لوله‌های دیواری، زیرسقفی و رایزر ها باشد. این محصول در لوله کشی صنایع ساختمانی، درمانگاهی و صنعتی، تبدل به کالای پرمصرفی شده است.
  • ویژگی نخست بست رگلاژی به ورق تولیدی آن مربوط می شود. هر چه ضخامت و پهنای این ورق، بیشتر باشد؛ تحمل پذیری و مقاومت بست رگلاژی را بالاتر می برد. وجود لبه‌ها در بخش رگلاژ به لوله، امکان تنظیم ارتفاع پس از نصب در زیر سقف را می‌دهد. قابلیت رگلاژ کردن و نیز شیب دادن فقط در انحصار این سبک از بست‌های تأسیساتی خواهد بود.
  • نحوه نصب بست رگلاژی به دو صورت نصب مستقیم توسط انکر و یا نصب روی  پروفیل است. جهت نصب با انکر، نیروی انسانی به مته سایز استاندارد و دریل مناسب، احتیاج دارد.
  • انکر های از داخل رزوه را می‌توان در سقف و یا دیوار نصب نمود. پیچ متری به‌عنوان رابط در میان انکر و بست بکار می‌رود. در صورت استفاده از چند ردیف لوله در تأسیسات خود، باید از نصب توسط سیستم پروفیل کمک گرفت. این محصول منحصربه‌فرد، قابلیت نصب روی پروفیل‌ها را خواهد داشت. پیچ مخصوص رابط بین بست و پروفیل را از بازاری با همین عنوان، خریداری نمایید.

اجزای بست رگلاژی به دو جزء عمده تقسیم می‌شود:

  1. حلقه اصلی (رویه بست)

این قطعه، ظاهراً  u شکل و آهنی بوده که یک قطعه لاستیکی به‌عنوان روکش، روی آن را می‌پوشاند. پس از آن، زیره بست است که به حلقه اصلی اتصال دارد.

  1. قطعه فلزی بست‌های رگلاژی

این قطعه فلزی را متریال فولاد با روکش 10 الی 20 میکرون به شکل گالوانیزه و مطابق با استاندارد DIN EN 10025-2 تحت پوشش قرار می‌دهد. جنس قطعه لاستیکی از نوع EPDM بوده که طبق توجه به تقاضای بازار، امکان ساخت سفارشی به‌صورت UCP500 وجود خواهد داشت.

بست دنباله جوشی

کاربرد بست‌ دنباله جوشی را می‌توان به سیستم لوله کشی در سقف طبقات و نیز سایر لوله‌هایی که در داکت‌ها یا رایزرها قابلیت عبور دارند؛ نسبت داد. تسمه این بست‌ها را پس از آنکه اتصال بست به لوله و تنظیم ارتفاع لوله به میل‌گردهایی که از سقف، عبور داده شده، شکل گرفت؛ وصل می‌کنند. اتصالات بست دنباله جوشی را معمولاً به‌وسیله نبشی کشی‌ها جوش می‌دهند. بر حسب ظاهر بست دنباله جوشی پیداست که این بست‌ها جهت اتصالات لوله‌های آویزان از سقف‌ها، کاربرد مصرفی دارند.

کاربرد رایج بست‌های دنباله جوشی که به آنها بست تی نیز گفته می‌شود را در موارد زیر می‌توان یافت:

  • لوله‌های پولیکا
  • لوله‌های پنج لایه
  • پوشفیت
  • فیکس کردن اتصالات

بست دنباله جوشی

بست گلابی

تولید بست گلابی در سایزهای متنوعی صورت می‌گیرد که هر کدام از این سایزها دارای کاربرد منحصربه‌فرد خود هستند. این قطعه را می‌توان جزء قطعات فرعی کلیدی و بااهمیت در صنایع رایج بر شمرد. از این بست جهت نگه‌داشتن اتصالات متنوعی از قبیل زیر استفاده می‌شود:

  • پوشیفت یا همان لوله فاضلاب
  • لوله‌های استنلس استیل
  • لوله‌های فلزی
  • لوله‌های چدنی
  • لوله‌های پلیکا

ضمن آنکه گفته می‌شود؛ بیشترین کاربرد رایج این بست را می‌توان در صنایع تأسیسات ساختمان به چشم دید. روش نصب بست گلابی بسیار راحت بوده و از همین رو، اکثر نصاب‌ها از این بست در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. در ساخت بست گلابی از نوعی روکش عایق بهره گرفته شده که این عایق، باعث افزایش‌یافتن مقاومت بست در مقابل ضربه و فشار خواهد شد.

پایه بست‌های گلابی، پلی‌اتیلن بوده و از همین رو استحکام بالایی در برابر تغییر حرارت دارند. قابل‌توجه است که بست‌های گلابی در بازه دمایی بین ۳۰ تا ۱۵۰ درجه سلسیوس، عملکرد خود را از دست نمی‌دهند.

بست گلابی، پای ثابت استفاده در مراکز آتش‌نشانی است. از همین رو خرید بست گلابی دوچندان شده و این محصول را می‌توان به‌صورت آنلاین از طریق سایت همساز سفارش نمود.

بست سوپر فیکس

به مجموعه اقلام صنعتی موردنیاز جهت اجرای بست و ساپورت، سوپرفیکس می‌گویند. این مجموعه مدرن، یک راه حل آسان برای ساپورت تأسیسات به شکل فنی‌تر، فوری‌تر و حتی با ایمنی بیشتر ارائه می‌دهد. محور مرکزی و اصلی سوپر فیکس را یک ناودانی و یک تسمه با طراحی فنی خاص، احاطه کرده است.

 

به عبارتی، سوپرفیکس به مجموعه محصولاتی گفته می‌شود که شامل: پیچ‌ها، بست‌ها، مهره‌ها و بقیه اقلام مورد انتظار از سوپر پایپ است. در حقیقت، سوپرفیکس در نواحی با آب و هوای شرجی و مرطوب مثل جنوب و شمال ایران، سازگار است. معمولاً این وسیله در برابر خوردگی و زنگ آهن، دوبرابر بیشتر نسبت به همتایان خود مقاومت از خود نشان داده و از همین رو پرمصرف‌تر از آنها خواهد بود.

در مناطقی که خورندگی در آن بیشتر رواج دارد؛ نظیر سکوهای نفتی کشور از سوپر فیکس، استفاده شایانی‌ می‌شود. البته باید توجه نمود که سوپر فیکس، تحت تأثیر عوامل مختلف می‌تواند کاربردهای متنوعی از خود بروز دهد. در واقع، می‌توان سوپر فیکس را با اتصالات دیگر ترکیب کرد و از این ترکیب، کاربردهای دیگری را شکل داد.

بست سوپر فیکس

از مدل تخت سوپرفیکس می‌توان در مراکز زیر استفاده نمود:

  • بناهای مسکونی
  • بناهای اداری
  • مذهبی، صنعتی
  • و …

ناگفته نماند که همگی این مراکز ذکر شده به بست و ساپورت در قسمت تأسیساتی، احتیاج دارند.

استاد بولت

استاد بولت، مجموعه اتصالات اصلی و مادر در صنایع پتروشیمی و صنعت نفت هستند. این مجموعه از اتصالات، علاوه بر خطوط انتقال سیالات (مایعاتی چون نفت و گازهایی مانند گاز طبیعی) به‌صورت اتصالات مرکزی در فلنج‌ها کاربرد دارند. کاربرد رایج استاد بولت را می‌توان در صنعت شیرآلات و همچنین در اتصالات مراکز تأسیسات ساختمانی به طور فراوان یافت.

استاد بولت‌ها دارای شکلی ساده بوده و گاهی به‌صورت اشتباهی، پیچ‌های متری در نظر گرفته می‌شوند. چرا که این اتصالات در واقع به‌صورت یک مفتول تمام دنده‌اند.

استاد بولت‌ها حساسیت زیادی در تولید و عملیات حرارتی از خود نشان می‌دهند؛ تا حداکثر سختی را دریافت نمایند. استاد بولت‌ها مطابق با استاندارد ASTM A193 که جزء استانداردهای اینچی در دستگاه آمریکایی شمرده می‌شود؛ قرار دارند. در گرید ای مختلف فولادی و استیل می‌توان استاد بولت را تولید نمود. از میان گریدهای فولادی، گرید B7 , B16 و گریدهای استنلس استیل آن B8 , B8M، پرمصرف‌ترین اتصالات هستند. تکمیل اتصال استاد بولت‌ها از طریق دو مهره در دو سر از گریدی برابر با خود استاد بولت، شکل می‌گیرد. استاد بولت منطبق با استاندارد ASTM A194 نیز قابل‌تولید است.

استاد بولت‌ها با وجود ظاهر بسیار ساده در صنایع حساس مثل نفت و پتروشیمی مطابق با استانداردهای فنی و عملیات حرارتی متمرکز ساخته می‌شوند. انتخاب استاد بولت بر اساس دمای کاری، فشار و بار اعمال شده بر آنها، و نوع گرید یا فلنج اتصالی صورت می‌گیرد. استاد بولت، علی‌رغم شباهت به پیچ‌های متری از لحاظ گرید و سختی با آنها کاملاً متفاوت است.

 

پیچ متری

پیچ متری

تولید پیچ متری در گرید آهن نرم گرید ۵.۶ شکل می‌گیرد. بر همین اساس از آنها در صنایع سنگینی که به مقاومت کششی بالا احتیاج دارند؛ استفاده می‌شود. پیچ‌های متری را به‌عنوان جایگزین مناسب برای استاد بولت‌ها نمی‌توان مورداستفاده قرارداد. اساس کاربرد مصرفی این پیچ به‌عنوان نگهدارنده و اتصال‌دهنده در صنایع ساختمانی، مراکز تأسیسات ساختمان و تهویه‌مطبوع است.

آبکاری‌های زیر برای پیچ متری مناسب است:

  • آبکاری زینک
  • زاج کاری
  • آبکاری کادمیوم

آبکاری گالوانیزه سرد با به‌وجودآوردن یک لایه مستحکم سطحی از جنس روی بر سطح خارجی پیچ بدون نفوذپذیری در لایه‌های داخلی، صورت می‌گیرد. ازآنجاکه پیچ‌ها خود در کاربری‌های رایج که اندازه نیروی کششی حداقل بوده، استفاده می‌شوند؛ آبکاری آنها نیز با حد متوسط مقاومت گالوانیزه سرد انجام می‌پذیرد.

گفتنی است که ایجاد خراش روی سطح‌های این پیچ با آبکاری گالوانیزه سرد می‌تواند آن را در معرض مستقیم رطوبت و عوامل اکسایش دیگر قرار دهد. این عوامل به‌مرورزمان با توسعه لایه‌های اکسید شده به مغز این پیچ نیز راه پیدا می‌کنند.

چه عواملی بر قیمت بست و پیچ مؤثر هستند؟

همواره در هزینه نهایی بست و پیچ عوامل متعددی مؤثر هستند. از جنس و متریال به‌کاررفته در ساخت این محصولات، اندازه، استاندارد تولید تا دقت در ساخت دنده، گریدهای گوناگون، نوع عملیات حرارتی، نحوه آبکاری، برند، و کشور تولیدکننده همگی تأثیرگذار در قیمت نهایی این محصولات هستند. البته در میان تمامی این عوامل، جنس و متریال مورداستفاده در ساختار بست و پیچ، به‌عنوان مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت آنها محسوب می‌شود.

مهم!

بسیار مهم است که بدانید به دلیل اختلافات در قیمت جهانی استیل نسبت به آهن و فولاد، قیمت بست و پیچ استیل به طور طبیعی از بست و پیچ آهنی بالاتر است. همچنین، میان گریدهای مختلف این محصول، زمینه برتری بر یکدیگر را در صورت استفاده از یک جنس مشترک، ایجاب می‌کنند. گریدهای باکیفیت بالاتر نیاز به عملیات حرارتی دقیق‌تر داشته و در نتیجه، با قیمت بیشتری عرضه می‌شوند.

خرید آنلاین انواع اتصالات جوشی مانیسمان و بست و پیچ از مجموعه معتبر همساز

همان‌طور که ملاحظه کردید به معرفی انواع اتصالات جوشی مانیسمان و بست و پیچ پرداختیم و در پایان باید این نکته را بیان کنیم که اگر می‌خواهید در صنایع مختلف از اتصالات جوشی مانیسمان و بست و پیچ بهره ببرید، باید این محصولات کیفیت خوبی داشته باشند.

اتصالات جوشی مانیسمان و بست و پیچ ارائه شده توسط مجموعه همساز، از مقاومت و کیفیت فوق‌العاده بالایی در برابر ضربه، خوردگی و غیره برخوردار هستند، چنانچه قصد تهیه اتصالات جوشی مانیسمان و بست و پیچ را دارید، می‌توانید با متخصصین مجموعه همساز تماس گرفته و اطلاعات لازم را در خصوص این دسته از اتصالات حیاتی دریافت کنید.

دکمه بازگشت به بالا