دانش و علم

کووید۱۹ روی ماه هم تاثیر گذاشت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازفیوچریسم، طبق گزارشی که اخیرا در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده، محققان آزمایشگاه تحقیقات فیزیکی در احمدآباد هندوستان مشاهده کردند دمای سطح ماه در شب و در ۶ منطقه مورد بررسی در بخش نزدیک ماه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

آنها معتقدند این کاهش ناگهانی و غیر معمول دما در نتیجه کاهش ناگهانی تشعشعات ناشی از فعالیت های انسانی بوده به دلیل قرنطینه جهان در زمان همه گیری کرونا کاهش یافته بود. همین رویداد میزان آلودگی و گرمای آزاد شده از زمین در شب را کاهش داده است.

محققان در پژوهش خود نوشته اند: بنابراین تحقیق ما نشان می دهد احتمالا ماه نیز تحت تاثیر قرنطینه کووید ۱۹ قرار گرفته است. این تاثیر به عنوان کاهش غیرطبیعی دمای سطح ماه در شب هنگام در آن بازه زمانی نمودار شده است.

همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد بررسی تغییرات دمای ماه احتمالا بستری با ثبات برای مطالعه تشعشعات و تغییرات آب وهوایی زمین فراهم می کند.

طی روز بخش اعظم نور خورشید توسط اتمسفر زمین روی سطح آن منعکس و بخشی از آن نیز جذب می شود. ماه نیز طی روز تحت تابش نور خورشید قرار می گیرد.

اما در شب اوضاع بسیار متفاوت است زیرا ماه فقط از زمین اشعه دریافت می کند و این امر روی دمای سطح سیاره تاثیر می گذارد.

البته محققان پیش از این نشان داده بودند دمای شب در ماه ممکن است برحسب تشعشعات زمینی تغییر کند.

طی مراحل اولیه قرنطینه کووید ۱۹ روی زمین، فعالیت های انسانی و سطح آلودگی مرتبط با آن به میزان قابل توجهی کاهش یافت و فرصتی برای مطالعه تغییرات آب وهوایی توسط پژوهشگران فراهم شد. این تاثیر چنان عمیق بود که کارشناسان می توانستند حتی کاهش غیر طبیعی دمای شب در ماه را از فاصله چند صد هزار مایلی ردیابی کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا