فناوری اطلاعات

کدام استان‌ها تحت پوشش کامل فیبرنوری قرار گرفتند؟



توسعه و احداث فیبر نوری در سراسر کشور که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت ارتباطات به شمار می‌رود، در چند استان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و در برخی استان‌ها کار احداث آن تمام شده است.

به گزارش ایسنا، فیبر نوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

در همین رابطه مدیران ارتباطات برخی استان‌ها در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به تشریح برخی اقدامات و آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در کشور پرداختند. به طور مثال اسماعیل اعزی – مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران، پنجم فروردین به عملکرد اداره کل در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: راه اندازی ۱۰۰ سایت جدید و ارتقاء تکنولوژی همراه اول، ایرانسل و رایتل جهت تامین پوشش اینترنت ۱۵۰ روستای استان، اجرای ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری با هدف تامین پهنای باند سایت های تلفن همراه و افزایش پهنای باند در چهار شهرستان در فاز اول، عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها FTTx در شهرهای چالوس، عباس آباد، خرم آباد و تنکابن، تاسیس باجه پست بانک روستایی در  هفت روستای استان از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه ارتباطات استان بوده که ماحصل این تلاشهای شبانه روزی پوشش اینترنت ۹۲.۵ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار و ۹۵ درصد از جاده های مواصلاتی استان مازندران است و در سال آینده به همت مجموعه ارتباطات استان ان‌شاالله شاهد پوشش کامل تمام مناطق استان خواهیم بود.

روز بعد یعنی ششم فروردین، علی صالح نساج- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان- از ایجاد ۳۴۱ کیلومتر فیبر نوری در روستاهای این استان از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات خبر داد و گفت با این اقدام شبکه ارتباطی در مناطق روستایی خوزستان ارتقاء و بهبود یافته و منجر به توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان می شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از روستاهای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات و خدمات اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، گفت: در حال حاضر بیش از ۳۴۱ کیلومتر شبکه فیبر نوری روستایی از محل اعتبارات طرح USO وزارت ارتباطات در مناطق روستایی استان اجرا شد که در این راستا منجر به زیر بار رفتن ۶۹ سایت و مرکز مخابراتی شده است.

طبق گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خوزستان در حال حاضر طول شبکه فیبرنوری زیرساختی استان بیش از ۴۱۰۰ کیلومتر است.

بیشتر بخوانید:

فقط چند قدم تا تکمیل پروژه فیبر نوری در کشور

پیشرفت خوب توسعه فیبر نوری در شهرستان کازرون و پایان احداث آن در قم

با نزدیک شدن به پایان تعطیلات برخی از استان‌های کشور مانند فارس و قم هم به تشریح وضعیت توسعه فیبرنوری پرداختند. حمید سلیمان پور -مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس- تعداد روستاهای بالای بیست خانوار متصل شده به شبکه ملی اطلاعات در استان فارس را ۲۱۰۴ روستا از مجموع ۲۳۳۸ روستای بالای بیست خانوار فارس اعلام کرد و گفت در سال ۱۴۰۲ تلاش مجموعه ارتباطی استان اتصال ۲۷۷ روستای بالای بیست خانوار باقیمانده فارس به شبکه ملی اطلاعات از طریق احداث سایت های جدید و ارتقای سایت های موجود خواهد بود.

سلیمان پور در خصوص توسعه فیبرنوری خانگی «FTTH» که یکی از برنامه های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دسترسی خانوارها به اینترنت پرسرعت است، توضیح داد که در استان فارس این پروژه هم اکنون در شهرستان کازرون در حال اجراست و پیشرفت خوبی داشته است و در شهرستان های لارستان، فسا، آباده، مرودشت و شهرجدید صدرا نیز کار به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کار احداث پروژه فیبرنوری در استان قم هم سال گذشته به پایان رسیده و جواد غلام پور-مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم- در این زمینه گفت: پروژه FTTX با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته و نیاز استان به پهن باند ثابت پرسرعت، در سال ۱۴۰۱ اجرا شد و هم اکنون بیش از ۸۹ درصد خانوارهای شهر قم زیر پوشش فیبرنوری قرار دارتد که برای بیش از ۴۱ درصد آن ها پورت نصب شده است.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا