فناوری های نوین

چالش جدید تسلا درباره سرعت شارژ سایبرتراک



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، عملکرد شارژ خودروی سایبر تراک تسلا با باتری جدید ۴۶۸۰ (که قطر آن ۴۶ و ارتفاع آن ۸۰ میلی متر است) با انتقاداتی روبرو شده است.

در وهله نخست نگرانی ها از خودروی مدلY شروع شد که پس از به کارگیری باتری ۴۶۸۰، سرعت شارژی آن به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اخیرا نیز منحنی شارژ باتری سایبرتراک فاش شده و به نظر می رسد نگرانی ها در این زمینه را تایید می کند. این امر نشان می دهد احتمالا مدت زمان شارژ خودروی عظیم تسلا بسیار طولانی خواهد بود.

سایبرتراک نخستین خودروی تسلا است که در آن از باتری های ۴۶۸۰ استفاده شده و همین امر در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی به توقف تولید باتری ۴۶۸۰ مدلY در کارخانه گیگافکتوری منجر و دلیل آن اختلال در عملکرد باتری اعلام شد.

داده های اولیه مربوط به شارژ حاکی از مدت زمان طولانی این فرایند است، به طوریکه پر شدن ۸۰ درصد باتری در مدتی طولانی تر از ۲۵ دقیقه ای انجام می شود که شرکت به طور رسمی اعلام کرده بود.

چالش اصلی نیز ریشه در کاهش سریع قدرت شارژ و در نتیجه طولانی شدن مدت زمان شارژ واقعی و فراتر از انتظارات است. تسلا برای برطرف کردن شبهات و تکرار احتمالی مشکلات باتری مدلY ، «سایبر سل» را معرفی کرد که یک نسخه پیشرفته تر از باتری ۴۶۸۰ است. هرچند شرکت مدعی است تراکم انرژی ۱۰ درصد افزایش یافته، اما داده های مخصوص شارژ هزینه در این زمینه ارائه نشده اند.

با این وجود به دلیل فقدان یک منحنی شارژ کامل نتیجه قطعی امکان پذیر نیست.

اخیرا یک سایبرتراک در محل شارژ مخصوص این خودروها در ایستگاه V۳سوپرشارژر دیده شد. مشخص شد که مدت زمان شارژ ۱۴۸ کیلووات در ظرفیت ۳۵ درصد بسیار کمتر از مدل های دیگر تسلا باسطح قدرت مشابه است. مدت زمان تخمین زده شده برای شارژ ۸۰ درصد باتری به ۳۵ دقیقه افزایش یافته است.

همچنین یک مالک سایبرتراک فرایند شارژ خودرو را به طور واضح تر اعلام کرد. به گفته وی ۴۰ دقیقه طول می کشد تا ۸۰ درصد باتری خودرو پر شود و قدرت شارژ از ۲۵۰ کیلووات در ۲۰ درصد به ۱۵۰ کیلوات در ۴۰ درصد کاهش می یابد. هنگام شارژ نیز بین ۶۵تا۸۵ درصد قدرت شارژ حدود ۸۰ کیلووات است.

البته تسلا به طور عمدی عملکرد شارژ را به طور نرم افزاری محدود کرد تا داده های خاصی برای ارزیابی و بهبود عملکرد طولانی مدت باتری فراهم کند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا