اخبار سایت

تصویب اولین قطعنامه جهانی سازمان ملل متحد درباره هوش مصنوعی



ایالات متحده آمریکا این قطعنامه غیرالزام‌آور را پیشنهاد کرد و بیش از ۱۲۰ کشور، ازجمله چین، از آن حمایت کردند. این سند همچنین بر تقویت سیاست‌های حفظ حریم خصوصی تاکید دارد. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت: «امروز هر ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل، هم‌صدا و با هم تصمیم گرفتند که بر هوش مصنوعی حاکم باشند، نه اینکه بگذارند هوش مصنوعی بر ما حاکم باشد.»

به گزارش رویترز، این قطعنامه جدیدترین اقدام دولت‌های جهان برای جهت دادن به توسعه‌ هوش مصنوعی است. این اقدامات، هرچند عمدتا الزام‌آور نیستند، با نگرانی از آنکه هوش مصنوعی امکان اخلال‌ در فرایندهای دموکراتیک، تسریع کلاهبرداری و از میان رفتن مشاغل را دارد، صورت می‌گیرند. 

در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «طراحی، توسعه، استقرار و استفاده نامناسب یا مخرب از سامانه‌های هوش مصنوعی، خطراتی دارد که می‌تواند به تضعیف حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و بهره‌مندی از آن‌ها منجر شود.»

ایالات متحده، بریتانیا و ۱۲ کشور دیگر، نوامبر گذشته از اولین توافق جامع بین‌المللی درمورد شیوه حفظ امنیت هوش مصنوعی رونمایی کردند. این توافقنامه شرکت‌ها را به تولید سامانه‌های هوش مصنوعی ایمن ملزم می‌کند.

اتحادیه اروپا نیز در ماه نوامبر گذشته توافقنامه‌ای را برای نظارت بر هوش مصنوعی به تصویب رساند. دولت بایدن هم برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی قانون‌گذاران را تحت فشار گذاشت، اما کنگره ایالات متحده پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته است.

 اکتبر گذشته نیز  کاخ سفید، با صدور یک فرمان اجرایی، در پی کاستن از خطر هوش مصنوعی برای کاربران، کارگران، اقلیت‌ها، و همچنین تقویت امنیت ملی برآمد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که مذاکره برای این قطعنامه نزدیک به چهار ماه طول کشیده است، اما این سند «مجموعه اصول اساسی و راهنمای مراحل توسعه و کاربرد هوش مصنوعی» را در اختیار جهان قرار می‌دهد.

مقامات آمریکا، روز چهارشنبه در پاسخ به اینکه آیا مذاکره‌کنندگان با مقاومت روسیه یا چین روبه‌رو شده‌اند، گفتند: «گرچه بحث‌های داغ فراوانی در این زمینه شکل گرفت، اما ایالات متحده همچنان با کشورهایی که دیدگاه متفاوتی دارند گفت‌وگو می‌کند.»

به‌ نوشته رویترز، مقامات چین و روسیه نیز همچون مقامات دیگر دولت‌های جهان، مشتاقانه در حال بررسی شیوه‌های استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف مختلف‌اند. شرکت مایکروسافت ماه گذشته اعلام کرد هکرهایی از چین و روسیه را شناسایی کرده است که از نرم‌افزار «اوپن‌ای‌آی» که مورد پشتیبانی آن شرکت است، برای تقویت مهارت‌های جاسوسی استفاده می‌کردند.

چین گزارش مایکروسافت را «بی‌اساس» خواند، و دولت روسیه نیز سکوت کرد و پاسخی نداد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا