فناوری های نوین

هشدار پوتین به غرب درباره هوش مصنوعی



به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از رویترز، چین و آمریکا در توسعه هوش مصنوعی پیشرو هستند و بسیاری از محققان و رهبران جهانی معتقدند این فناوری جهان را دگرگون و انقلابی در جامعه به وجود می‌آورد که مشابه عرضه رایانه‌ها در قرن بیستم میلادی خواهد بود.

در این میان دولت روسیه نیز تصمیم دارد به یک قدرت هوش مصنوعی تبدیل شود اما تلاش‌های آن به دلیل درگیری در اوکراین با مانع مواجه شده زیرا بسیاری از متخصصان مستعد روسیه را ترک کرده اند و از سوی دیگر غرب نیز به همین دلیل تحریم‌هایی وضع کرده که واردات فناوری‌های پیشرفته به این کشور را منع می‌کند.

در همین راستا پوتین در یک کنفرانس هوش مصنوعی در مسکو اعلام کرد با وجود آنکه فناوری‌های نوین پیامدهای اخلاقی و اجتماعی نامتناسبی دارند، تلاش برای ممنوعیت هوش مصنوعی غیر ممکن است.

او درباره هوش مصنوعی گفت: نمی‌توان چیزی را ممنوع کرد، اگر ما آن را ممنوع کنیم، در نقطه‌ای دیگر توسعه می‌یابد و ما عقب می‌مانیم. هرچند سوالات اخلاقی باید با توجه به فرهنگ روسیه پاسخ داده شود.

همچنین رئیس جمهور روسیه هشدار داد برخی سیستم‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی مولد غربی فرهنگ و زبان روسیه را نادیده گرفته اند. به چنین الگوریتم‌های غربی تصور می‌کنند که روسیه وجود ندارد. وی در ادامه افزود: البته انحصار و تسلط چنین سیستم‌هایی مانند سیستم‌های بیگانه غیرقابل قبول و خطرناک است.

پوتین درباره هوش مصنوعی گفت: در تمام حوزه‌های حیات، انسان فصل تازه ای آغاز می‌کند. در آینده بسیار نزدیکی به عنوان یکی از گام‌های نخستین در این زمینه یک دستورالعمل امضا خواهد شد و نسخه‌ای جدید از استراتژی ملی برای توسعه هوش مصنوعی تأیید می‌شود.

به گفته رئیس جمهور روسیه یک استراتژی جدید تغییرات قابل توجهی از جمله گسترش تحقیقات بنیادین و کاربردی در حوزه هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبانی بزرگ دیگر ایجاد می‌کند.

همچنین پوتین معتقد است محققان روسی باید دسترسی بهتری به ابررایانه‌ها داشته باشند و تحصیلات رده بالای علمی درباره هوش مصنوعی نیز باید ارتقا یابد.

به گفته پوتین روسیه قانون را تغییر خواهد داد، همکاری‌های بین المللی را ارتقا می‌دهد و سرمایه گذاری‌های بیشتری برای توسعه هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

وی همچنین اسبربانک و یاندکس را برای توسعه هوش مصنوعی مولد خود تشویق کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا