نکاتی که گروههای نمایشی از آن بیخبر هستند
داود نامور در گفتگو با ایسنا درباره تازهترین تصمیماتی که در انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی گرفته شده است، توضیح داد: در تازهترین جلسهای که با آقای نیلی، مدیر کل هنرهای نمایشی داشتیم، قرار شد به صنف تماشاخانههای خصوصی بهای بیشتری داده شود و این توجه در بحث تخصیص کمکهزینهها و نیز موضوع نظارت و ارزشیابی معطوف شود. به این معنا که گروههای نمایشی که در تماشاخانههای خصوصی زیرمجموعه صنف آثار خود را اجرا میکنند، از حمایت و توجه بیشتری برخوردار شوند و اگر با سالن دچار مشکل شدند، از طریق انجمن میتوانند مساله خود را پیگیری و حل کنند.
او با اشاره به بخشی از مشکلات گروههای نمایشی در برخی از سالنهای خصوصی توضیح داد: در چند سال اخیر به عنوان نمونه برخی از سالنهای خصوصی تغییر مدیریت داشتهاند و همین تغییر و تحولها، مشکلاتی را برای گروههای نمایشی ایجاد کرده است. مثلا گروهی که بابت اجرای ۵ ماه پیش خود از تماشاخانه طلب دارد و هنوز گیشه خود را دریافت نکرده، با تغییر مدیریت سالن مواجه شده و نتوانسته مطالبه خود را دریافت کند.
نامور افزود: از سوی دیگر برخی از موسسات و آموزشگاهها به سالن اجرا تبدیل شدهاند بدون اینکه شرایط استانداری برای اجرای تئاتر داشته باشند. برخی از گروهها برای اجرای نمایشی در یک سالن قرارداد داشتهاند اما به ناگاه متوجه شدهاند سالن در همان تاریخ و در همان سانس با گروههای دیگری هم قرارداد نوشته است. اینها بخشی از مشکلاتی است که گروههای نمایشی با آن رو به رو بودهاند.
مدیر عمارت نوفل لوشاتو با اشاره به تصمیمگیریهای اخیر انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی افزود: به دلیل همین مسائل، قرار شد مصوبهای داشته باشیم که بر اساس آن گروههایی که در تماشاخانههای خصوصی زیر مجموعه صنف اجرا داشته باشند، از حمایت ویژه برخوردار شوند. قطعا اگر صنف اختیارات لازم را برای حمایت از گروههای نمایشی داشته باشد، این تخلفات کمتر خواهد شد.
او با ابراز تاسف از بیتوجهی به اصناف هنری در ۳ سال گذشته ادامه داد: در دوره مدیریت پیشین اداره کل هنرهای نمایشی به اصناف بهایی داده نشد. به عنوان نمونه در مدیریت قبلی تئاتر، کمکهزینه گروههای نمایشی به رقمهای بسیار ناچیزی تقلیل پیدا کرد و حال آنکه در دوره مدیریت آقایان آشنا و مهدی شفیعی، رقم کمکهزینهها بسیار قابلقبولتر و منصفانهتر بود. در حال حاضر هم هنوز شرایط حمایت از گروههای نمایشی مشخص نشده و به نظر میرسد این وضعیت به دلیل تغییراتی است که در بدنه دولت رخ داده است. با این حال درخواست کردهایم به گروههای نمایشی ابلاغ شود که کارهایشان را از طریق صنف پیگیری کنند و همه اینها در جهت حمایت از گروههای نمایشی است هرچند متاسفانه ذهنیت نادرستی وجود دارد که اینها به نفع تماشاخانههاست.
مدیر انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی با اشاره به شرایط دشواری که گروههای نمایشی برای آمادهسازی و اجرای آثار خود دارند، افزود: دغدغه شخصی من خود گروههای نمایشی هستند که با مشکلات بسیار و هزینههای بالا، نمایشی را به صحنه میرسانند. ما به عنوان تماشاخانه باید کاری کنیم که گروه در آرامش و حال خوب کار کند.
نامور اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد آثار نمایشی در بخش خصوصی اتفاق میافتد اما این موضوع نباید فقط در آمارها و بیلانها مورد استفاده قرار بگیرد بلکه باید شرایط اجرای تئاتر در بخش خصوصی را هم در نظر بگیریم و این وظیفه بخش دولتی است که شرایط کار را برای گروههای نمایشی در بخش خصوصی، تسهیل کند.
او ادامه داد: مجموعه این عوامل سبب شد تا در جلسه بعدی انجمن صنفی تماشاخانهها این موضوع را بخشنامه کنیم که در قرارداد گروههای نمایشی با تماشاخانههای زیرمجموعه صنف این بند لحاظ شود که اگر میان تماشاخانه و گروه اختلافی در گرفت، این اختلاف از طریق صنف پیگیری شود چراکه رای صنف با رای دادگاه برابر است و پیش از این هم نمونههایی داشتهایم که دادگاه، رای صنف را تایید کرده است.
نامور با اشاره به وجود شورای داوری در انجمن صنفی تماشاخانههای خصوصی یاداوری کرد: شورای داوری کاملا حقوقی است و تاکنون ۲۰ مورد داوری داشتهایم که همه به نتیجه رسیده است.
به گفته او، این شورا با حضور نمایندگان صنف، مرکز هنرهای نمایشی، خانه تئاتر و یک هنرمند مورد اعتماد جامعه هنری، یک حقوقدان و نماینده خود گروه تشکیل میشود و تاکنون همه مسائل در خود صنف حل شده و سعی کردهایم اختلافها به دادگاه کشیده نشود.
او درباره عضویت تماشاخانههای خصوصی در صنف نیز توضیح داد: در حال حاضر ۸۰ درصد تماشاخانههای خصوصی عضو انجمن هستند. البته بعضی از تماشاخانههای تازهتاسیس هنوز عضو نشدهاند ولی برای عضویت اعلام آمادگی کردهاند. اگر دولت مدیریت درستی در زمینه اصناف داشته باشد، از سراسر ایران تماشاخانههای خصوصی عضو انجمن میشود که این هم به نفع جامعه هنری است و هم صنفی.
نامور در پاسخ به اینکه عضویت در انجمن صنفی چه مزیتی برای یک گروه نمایشی دارد، توضیح داد: قطعا در شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی که مسئول صدور مجوز آثار است، مراقبت بیشتری از صنف صورت میگیرد. به این معنا که اگر گروهی برای اجرای نمایش در سالنی که عضو انجمن صنفی تماشاخانهای خصوصی است، دچار مشکل شود، گاه حتی با یک تلفن از سوی آن تماشاخانه یا صنف، میتوان مساله را حل کرد. از نظر مالی هم، گروههای نمایشی برای برخورداری از کمک هزینه، میتوانند از صنف نامه بگیرند و لازم نیست سالن نمایشی به آنان نامه بدهد. ضمن اینکه مواردی مانند استفاده از مزایای صندوق اعتباری هنر و … نیز از راه صنف بهتر به نتیجه میرسد.
او در پایان عنوان کرد: اینها نکاتی است که شاید گروههای نمایشی از آن باخبر نباشند و امیدواریم با آگاهی از این موضوعات، تصمیمهای بهتری برای فعالیت خود بگیرند.
انتهای پیام
دیگر رسانه های کشور:
باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز