دانش و علم

نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به هوش مصنوعی رسید



نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به هوش مصنوعی رسید

به گزارش خبرنگار مهر، جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ میلادی به جان هوپفیلد از دانشگاه پرینستون آمریکا و جفری ای هینتون از دانشگاه تورنتو در کانادا اهدا شد. آنها برای اکتشافات و اختراعات بنیادینی که یادگیری ماشینی را با شبکه های عصبی مصنوعی امکانپذیر می کند، برنده این جایزه شده اند.

هوپفیلد ساختاری ابداع کرد که می تواند اطلاعات را ذخیره و دوباره بازسازی کند. هینتون نیز روشی ابداع کرد که می تواند به طور مستقل ویژگی هایی در داده ها را کشف کند. این ابداع برای شبکه های عصبی مصنوعی بزرگ فعلی اهمیت زیادی دارد.

جان هوپفیلد در سال ۱۹۳۳ میلادی در آمریکا متولد شده و برای تحقیقی درباره شبکه های عصبی در ۱۹۸۲ میلادی مشهور است. این مدل اکنون به عنوان شبکه هوپفیلید مشهور است. جالب آنکه پدر و مادر وی نیز فیزیکدان بوده اند. او برنده جوایز متعددی بوده است. هوپفیلد در سال ۲۰۰۱ میلادی برنده Dirac Medal از ICPT بوده است. او همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی برنده جایزه الیور باکلی  از انجمن فیزیک آمریکا و جایزه جهانی علم انیشتین  نیز بوده است.

جفری هینتون انگلیسی- کانادایی ۷۶ ساله در سال ۱۹۴۷ میلادی متولد شده و محقق رایانه و  روانشناس شناختی است. مهمترین فعالیت او تحقیق روی شبکه های عصبی مصنوعی به حساب می آید که لقب «پدرخوانده هوش مصنوعی» را برای او به ارمغان آورده است. وی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ میلادی در گوگل و دانشگاه تورنتو فعالیت می کرد.

وی در می ۲۰۲۳ میلادی به دلیل نگرانی هایی درباره خطرات  هوش مصنوعی از شغل خود در گوگل استعفا داد. وی در سال ۲۰۰۱ میلادی برنده جایزه روملهارت شد. همچنین وی در سال ۲۰۲۱ میلادی برنده جایزه دیکسون شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا