فناوری اطلاعات

قانون مالکیت فکری می‌تواند برای پژوهشگران ایجاد انگیزه کند


مدیر فناوری پژوهشگاه رویان ضمن بیان اینکه قانون مالکیت فکری می‌تواند برای پژوهشگران ایجاد انگیزه کند، گفت: اکنون که به سمت تجاری‌سازی حرکت می‌کنیم، باید گوشه نگاهی به تنظیم قوانین مالکیت فکری داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر مرضیه ابراهیمی در مراسم گرامیداشت مقام استاد که در پژوهشگاه رویان برگزار شد، با بیان اینکه ما در پژوهشگاه رویان دغدغه نسل بعد و اساتید جدید را داریم، گفت: ما نگران هستیم و دغدغه داریم و همین موضوع روی خروجی علمی ما تاثیر می‌گذارد. استادی که دغدغه معاش داشته باشد، استاد نمی‌شود. ما می‌خواهیم استادمان در پژوهشگاه رویان، دغدغه معاش نداشته باشند؛ بلکه دغدغه دانشجو و پژوهش داشته باشد. 

وی با بیان اینکه اساتید پژوهشی با اساتید دانشگاه چند تفاوت مهم دارند، گفت: اساتید پژوهشی، باری که بر دوششان است، تنها آموزش نیست، دغدغه ارتقای پژوهشی کشور و حفظ نام ایران را دارند. بنابراین باید به این موضوع توجه داشت. 

چه برنامه‌ای برای رفاه حال زنان هیات علمی داریم؟

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از اعضای هیات علمی، زنان هستند، خاطر نشان کرد: باید مشخص شود که ما چه برنامه‌ای برای رفاه حال زنان هیات علمی داریم؟ چرا در کشور ما اعضای هیات علمی زن و مرد مثل هم مقایسه می‌شوند؟ ما زنان هیات علمی، سه شغله هستیم. خانم‌ها و بانوان در پژوهشگاه رویان می‌خواهند رویان را رویان نگه دارند. 

مدیر فناوری پژوهشگاه رویان خاطر نشان کرد: ما دوست داریم پژوهش به فناوری و فناوری به تجارت برسد و دوست داریم که در این زمینه، قانون مالکیت فکری، ایجاد انگیزه کند. منابع انسانی، سرمایه‌های انسانی هر سازمان هستند. ایجاد انگیزه می‌تواند در هر مرحله‌ای صورت بگیرد و الان که به سمت تجاری‌سازی حرکت می‌کنیم، باید گوشه نگاهی به تنظیم قوانین مالکیت فکری داشته باشیم. 

مراسم گرامیداشت مقام استاد، پژوهشگاه رویان

مشوق‌ها باعث می‌شود سرمایه‌های این کشور حفظ شود

همچنین در این مراسم دکتر امیر امیری یکتا، عضو هیئت علمی و پژوهشگر ژنتیک پزشکی پژوهشگاه رویان، به احترام و رعایت اخلاق در کار پژوهشی و علمی تاکید کرد و گفت: احترام گذاشتن به حیطه پژوهشی و علمی یکدیگر  باعث افزایش تعاملات سازنده در یک مجموعه می‌شود. وقتی این تعاملات همگرا شود، مجموعه را به جلو سوق خواهد داد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی کشور، ما نیاز داریم که برای حداکثر شدن رشد علم، سرعت‌مان بیش از گذشته باشد. جهاد دانشگاهی از تمام پتانسیل‌های خود به صورت هم‌افزا استفاده کند؛ به طور مثال اگر امکانات تخصصی و نیروهای متخصص در یک زمینه که در چند مرکز، فعالیت همپوشان دارند، فعالیتشان همگرا شود و در یک مرکز پایونیر به صورت محور اصلی انجام شود و سایر مراکز در کنار آن قرار گیرند، (در نتیجه) از موازی‌کاری کاسته می‌شود و نتایج سریع‌تر و بهتری به دست می‌آید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان به اهمیت حفظ کرامت اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: وقتی که یک معلم می‌خواهد در کلاس درس مطالب علمی را منتقل کند، اگر اطمینان شغلی داشته باشد، به بهترین نحو می‌تواند آموزش دهد. اگر پشتیبانی انجام شود، انگیزه‌ اساتید حفظ می‌شود. مشوق‌ها و شرایطی در بیرون وجود دارد که باعث می‌شود برخی افراد به مسیرهای دیگر سوق داده شود. مشوق‌ها باعث می‌شود سرمایه‌های این کشور حفظ شود.

قانون مالکیت فکری می‌تواند برای پژوهشگران ایجاد انگیزه کند

وی در خصوص همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی گفت: به دلیل موانعی که بوده، اعضای هیئت علمی جهاد دانشگاهی نسبت به سایر دانشگاه‌ها، درجه دو از نظر میزان حقوق و مزایا و غیره محسوب می‌شوند.

دکتر امیری یکتا به ضرورت ارتباط موثرتر دفتر مرکزی با اعضای هیئت علمی تاکید کرد و گفت: ارتباط ما به عنوان اعضای هیئت علمی تنها محدود به انجام کارهای اداری است. درخواست داریم که این ارتباطات به‌روزتر و فعال‌تر شود.

وی، استفاده از نیروی جوان و کارآمد و تسهیل بروکراسی‌های موجود با هدف رشد را از نکات مهم دیگری دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و در عین حال خاطر نشان کرد: در شرایطی که فردی ضعف دارد، کمک کنیم آن فرد را به رشد و تعالی برسانیم، نه اینکه سرعت و شتاب دیگران را محدود کنیم.

مراسم گرامیداشت روز استاد در پژوهشگاه رویان

انتهای پیام 

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا