اخبار سایت

نرخ استخراج بیت‌کوین به بالاترین حد خود رسید


این افزایش، ارزش بازار بیت‌کوین را به بالای ۷۰۰ میلیارد دلار و بازار کل رمزارز را به نزدیک ۱.۵ تریلیون دلار رساند. این رقم هنوز با بالاترین رکورد بی‌سابقه حدود سه تریلیون دلار که در پایان سال ۲۰۲۱ به دست آمد فاصله زیادی دارد، اما برخی از تحلیلگران ارزهای دیجیتالی معتقدند که سودهای اخیر شروع یک رکوردشکنی دیگر است.  

برپایه داده‌های بلاک‌چین دات کام، نرخ هش بیت‌کوین – نشان‌دهنده میزان قدرت محاسباتی موردنیاز برای تایید تراکنش‌ها و تولید واحدهای جدید رمزارز از طریق فرآیندی به نام استخراج ماینینگ– این هفته به رکورد بالایی رسید.

این امر شبکه‌ای انعطاف‌پذیر و امید به افزایش قیمت در آینده را که موجب جذب تعداد فزاینده‌ای از استخراج‌گر (ماینر)ها می‌شود، نشان می‌دهد. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که شرکت‌های دولتی و تجاری در استخراج ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری چشمگیر داشته‌اند.

تتر، ناشر استیبل‌کوینِ یواس‌دی‌تی (USDT) برای سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلاری در استخراج برنامه‌ریزی می‌کند، در همین حال تجزیه‌و‌تحلیل فوربس از تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد دولت بوتان در دامنه‌های هیمالیا در حال راه‌اندازی عملیات عظیم استخراج بیت‌کوین است.

 

داده‌های جداگانه نشان می‌دهد که ماینرها با بهره‌گیری از منابع ارزان انرژی، میانگین هزینه تولید بی‌تی‌سی بیت‌کوین خود را تا ۳۵ درصد کاهش داده‌اند و از ۲۱ هزار و ۱۰۰ دلار به ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار رسانده‌اند.

متئو گرکو، تحلیلگر پژوهش اقتصادی از شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی فناوری فنکیا اینترنشنال، گفت: «این داده‌ها در مقایسه با چالش‌هایی که در سال ۲۰۲۲ و بخشی از سال ۲۰۲۳ تجربه‌ شد، سودآوری به‌مراتب بالا‌تری را در بخش استخراج نشان می‌دهد.»

بیت‌کوین تقریبا ظرف شش ماه آینده رویدادی به نام «نصف‌ شدن»‌ هاوینگ را پشت سر می‌گذارد که در آن مقدار بیت‌کوین‌های جدیدی که به ماینرها اهدا می‌شود نصف خواهد شد.  

پدیدآورنده این رویداد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آن را در بلاک‌چین اصلی بیت‌کوین به صورت ثابت و بدون امکان تغییر رمزگذاری کرد، و در سال ۲۰۰۹ که این رمزارز نخستین بار راه‌اندازی شد، آن را به‌منزله اقدامی ضد تورمی عرضه کرد.  

این رویداد تقریبا هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و زمینه‌سازی برای نصف‌شدن، به‌طور معمول سودآورترین زمان برای سرمایه‌گذارهای رمزارز بوده است.

پلن‌بی، کارگزار هلندی ارز دیجیتال، پیش‌تر در سال جاری نوشت: «بیت‌کوین را شش ماه پیش از نصف شدن بخرید و ۱۸ ماه بعد از نصف‌شدن، که راهبرد تجاری (خرید و نگهداشت) بسیار کم شده بفروشید. نصف شدن بعدی آوریل ۲۰۲۴ است… آیا این راهبرد باز هم جواب می‌دهد؟»

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا