فناوری های نوین

موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT رونمایی شد



به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری رونمایی از موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد. مسعود شفقی، بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT درباره شکل گیری موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT توضیح داد و اظهار کرد: این پلتفرم مأموریت خود را ایجاد فرصت‌های آموزشی و همکاری برای افرادی تعریف کرده است که به‌دنبال ارتقای دانش و مهارت‌های خود در زمینه اختراعات هستند. این پلتفرم با ارائه‌ی منابع بر پایه APIهای گوناگون و ابزارهای تحلیلی، سعی در تسهیل فرایند ایده‌پردازی و ثبت اختراعات دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه موتور هوش مصنوعی RIT با ارائه ابزارها و ویژگی‌های متنوع می‌تواند نقش مهمی در تسهیل و تسریع فرآیندهای خلاقیت و نوآوری ایفا کند، گفت: این پلتفرم با هوشمندسازی وظایف و فعالیت‌ها، تحلیل هوشمند و ارائه‌ی محیطی تعاملی، به کاربران کمک می‌کند تا ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

شفقی ادامه داد: این پروژه از یکسال گذشته آغاز شد و بیش از ۴۰ نفر از نخبگان و مدال آوران ایرانی و همچنین ۵۰ مشاور خارجی از کشورهای کره جنوبی، قطر و … را گرد هم آوردیم. حضور مشاوران خارجی به این دلیل بود که نیازهای سایر کشورها را بدانیم تا بتوانیم خدمات این موتور هوش مصنوعی را صادر کنیم.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی مخترعین به تشریح خدمات این پلتفرم اشاره کرد و گفت: خدمات این موتور هوش مصنوعی به گونه ای طراحی شده است تا به کاربران و علاقه‌مندان حوزه نوآوری و اختراعات در هر مرحله‌ای از شکل‌گیری ایده تا توسعه‌ محصول‌ نهایی کمک شود.

وی یکی از این خدمات را کشف ایده‌ها عنوان کرد و گفت: در این مرحله، تشویق به ایده‌پردازی و نوآوری به‌کمک ابزارها و راهنمایی متخصصان سبب کشف ایده‌ها می‌شود. در مرحله ارزیابی ایده‌ها، برای پیدا کردن برترین ایده‌ها، ایده‌ها پالایش و ارزیابی می شود. مرحله بعدی تولید پیش‌نویس است که در آن به کاربران کمک می‌شود نقشه‌های فنی و پیش‌نویس‌های ایده‌ها و اختراعات خود را تهیه کنند و مرحله نهایی، پیاده‌سازی نام دارد که در این مرحله نیز پشتیبانی‌های لازم در مراحل نهایی توسعه و اجرا از سوی پلتفرم ارائه می‌شود.

بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT با اعلام اینکه این پلتفرم به ۵۰ زبان دنیا خدمات ارائه می دهد، افزود: یکی از دغدغه‌ها در ایران در حوزه هوش مصنوعی این است که اکثر ابزارهای هوش مصنوعی به دلیل تحریم ها، فیلتر هستند اما برای استفاده از این پلتفرم نیازی به فیلتر شکن نداریم. این پلتفرم در ایران مدل سازی شده و به مارکت می رسد و بعد خدمات آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

شفقی با اشاره به ثبت تمامی سوال و جواب ها در این موتور هوش مصنوعی افزود: اکانت افراد از لحظه ای که ثبت می شود، روز، ساعت، دقیقه و ثانیه ای که این ابزار جواب سوالات را می دهد ذخیره می شود تا اگر نوآور یا مخترع به مرحله ای رسید که از لحاظ حقوقی مجبور شد کار خود را به مراجع ذی ربط اراجاع دهد، مشکل و دغدغه ای وجود نداشته باشد. یکی دیگر از چالش ها، فرایند سرچ و دریافت جواب در ابزارهای هوش مصنوعی است ولی با این پلتفرم، جواب سوالات پالایش شده در اختیار افراد می گیرد.

وی ادامه داد: در ۲ فاز مقدماتی که انجام شد و زمانی که به مرحله تست آلفا رسیدیم، یک فراخوان عمومی در تهران داده شد و ۸۸ نفر از جامعه پزشکان و جراحان، مهندسان مکانیک و الکترونیک، دانشجویان و دو مادر دیپلمه و … شرکت کردند و کوچترین فرد شرکت کننده نوجوان ۱۲ ساله بود. ماحصل حضور این ۸۸ نفر در مرحله اول، بیش از ۲۰۰ اظهار ثبت اختراع بود. مرحله ثبت اختراع به این صورت است که افراد باید اظهارنامه و نقشه فنی خود را در سایت اداره ثبت اختراع ایران بارگذاری کنند، بررسی اولیه صورت می گیرد و اگر دچار مشکل نباشد به مرجع داوری ارسال می شود در صورت تایید در روزنامه رسمی چاپ می شود و بعد از آن ۴ تا ۶ ماه بعد گواهی ثبت اختراع صادر می شود.

بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT با اعلام اینکه موتور هوش مصنوعی اختراعات RIT، تمام استاندارهای هوش مصنوعی اروپا را دارد، تصریح کرد: براساس آنالیز اطلاعات، بیش از ۹۹ و ۶ دهم درصد خروجی دقیق نسبت به داده هایمان در این موتور هوش مصنوعی داریم. طی ۵ ماه بیش از ۲۲ هزار رکوئست توسط ۱۳۲ نفر ارسال شده و بیش از ۱۶ میلیون ریزداده توسط این موتور به آنها تحویل داده شده است.

مدیر اجرایی و برنامه ریزی استراتژیک فدراسیون جهانی مخترعین افزود: ۳ آبان ماه ۱۴۰۳ در ویکست مرکز نوآوری آزاد با حضور از ۱۰۰ نفر از اصناف مختلف مثل طلا و جواهرسازان، پزشکان، کشاورزان و … برگزار می شود.

شفقی بیان کرد: همچنین این موتور هوش مصنوعی ۲ آپدیت در ۳ ماه آینده و ۶ ماه آینده خواهیم داشت و براساس آن تمام فرایندهایی که اداره ثبت اختراع به آن نیاز دارد از جمله پیشینه تحقیق و … تکمیل خواهد شد. بر این اساس زمانی که افراد می خواهند ایده ای را ثبت کنند، این پلتفرم می داند افراد چه چیزهایی را نیاز دارند و یک فایل ورود به مخاطبان ارائه می دهد. نکته بعدی اینکه این پلتفرم، نقشه های فنی طراحی می کند تا کار ساخت محصول و برندینگ راحت تر انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعامل با سازمان ملی هوش مصنوعی گفت: تا امروز هیچ ارتباطی بین ما و سازمان وجود نداشته است ولی قطعاً تجربه کارشناسان آنجا به ما می توانند کمک کنند که اگر ساختار این پلتفرم مشکلی دارد و یا نقطه خاکستری دارد، آن را با تعامل و گفتگو رشد دهیم.

بنیان‌گذار و مدیرعامل RIT بیان کرد: مخاطبان می توانند تا ۳ روز به صورت رایگان از این موتور هوش مصنوعی استفاده کنند اما اکانت یک ماهه آن ۴۸ دلار در نظر گرفته شده است اما در حال رایزنی هستیم که برای ۵۰۰ هزار یوزر ویژه دانش آموزان و دانشجویانی که با مشکل مالی رو به رو هستند، این دسترسی در یک بازه زمانی مشخص رایگان باشد.

شفقی ارائه پشتیبانی جامع، امکان استفاده‌ی آسان و بدون‌دغدغه از ابزارهای مختلف این موتور هوش مصنوعی، جمع‌آوری داده‌های مرتبط با نوآوری، خلاقیت و اختراعات از منابع معتبر مانند مقالات علمی، کتاب‌ها، پتنت‌ها و سایت‌های شخصی را از مزایای این موتور هوش مصنوعی برشمرد و گفت: این پلتفرم هچنین کمک می‌کند تا با پاکسازی و استانداردسازی داده‌ها، مدل به‌بهترین شکل از داده‌ها استفاده کند. از طرف دیگر سازوکاری برای ارزیابی عملکرد مدل با داده‌های جدید و واقعی در نظر گرفته شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا