اخبار سایت

«نسل زد» شیوه ارتباط و گفت‌وگو در محیط کاری را تغییر داده است



مطالعه‌ جدید بارکلیز لایف‌اسکیلز (Barclays LifeSkills)، پروژه‌ای متعلق به بانک بارکلیز، نشان داده است که ۷۱ درصد از کارمندان بریتانیا معتقدند نسل جوان در حال تغییر تشریفات کلامی در محل کار است.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این نظرسنجی که روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر منتشر شد پیش‌بینی می‌کند که عبارات و اصطلاحات رسمی – همچون «ارادتمند شما»، «با احترام» و «قابل توجه مسئول مربوطه» – ممکن است تا ۱۰ سال آینده در محیط‌های کاری منسوخ شود.

بدیهی است که رسانه‌های اجتماعی یکی از دلایل این تغییر زبان در محل کار ذکر شده‌اند. ۳۹ درصد افراد بالای ۵۵ سال معتقدند که رسانه‌های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر این تغییر ارتباطات گذاشته‌اند و تنها ۲۴ درصد افراد ۱۸ تا ۲۴ سال تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر پیشرفت زبان را تایید کرده‌اند.

بیش از یک‌سوم کارمندان بریتانیایی که در این مطالعه بررسی شده‌اند، پایان‌بندی ایمیل به شکل‌های متداولی مانند عبارات «ارادتمند شما»‌ و «با احترام» را قدیمی توصیف کردند. در مقابل، تقریبا نیمی از بریتانیایی‌ها به جای این پایان‌بندی‌ها از «متشکرم!» و «خیلی ممنون» استفاده می‌کنند، چون صمیمانه‌تر به‌نظر می‌رسد.

«تشکر» (Ta!) نیز به پایان‌بندی رایجی بدل شده است، اما ۲۹ درصد کارمندان آن را زیادی خودمانی می‌دانند. درباره «چطوری!» (Hiya!) نیز نظرهای متفاوتی وجود دارد – به طوری که ۴۲ درصد آن را دوستانه، ۳۶ درصد خودمانی، و ۲۶ درصد آن را زیادی صمیمانه می‌دانند.

شاید دلیل این تغییر در روابط محیط کار، برنامه‌های پیام‌رسان آنلاینی باشد که در محل‌های کار به‌شکلی وسیع استفاده می‌شود، به‌ویژه در شرکت‌هایی که امکان دورکاری برای کارمندان خود فراهم کرده‌اند. برنامه‌هایی مانند اسلک، تیمز مایکروسافت، و گوگل چت با شکلک‌های پیامکی [ایموجی] و قالب‌های گرافیکی ثابت یا متحرک [گیف] گزینه‌های بیشتری را برای بیان احساسات و ویژگی‌های فردی فراهم می‌کند.

 

احتمال استفاده نسل زد از این بسترهای پیام‌رسان فوری در محل کار، تقریبا دو برابر بیشتر از کارمندان ۵۵ ساله و بالاتر است که استفاده از ایمیل را ترجیح می‌دهند. با این حال، ۴۰ درصد از نسل زد معتقدند که ایمیل توانایی آن‌ها را برای نشان دادن ویژگی‌های فردی‌شان محدود می‌کند.

کرستی مکی، سرپرست پروژه بارکلیز لایف‌اسکیلز، گفت:«پژوهش‌های ما نشان می‌دهد که نسل جدید به‌وضوح قصد دارد بر نحوه ارتباط ما در محل کار اثر بگذارد. تغییر به سمت زبانی خوشایندتر خوب است، اما باید درکی از آداب معاشرت در محل کار نشان داد، که مسلما با مدرسه و دانشگاه تفاوت دارد.»‌

او ادامه داد:«برقراری تعادل مناسب در زمانی که شخصیت خود را با ارتباط‌ها نشان می‌دهیم مهم است.»

دکتر لورا بیلی، مدرس ارشد زبان و زبان‌شناسی انگلیسی دانشگاه کنت، می‌گوید:«تغییر هنجارها در محل کار در زبانی که کارمندان جوان‌تر به کار می‌برند و تغییر کلی شیوه ارتباط، منعکس می‌شود. مکاتبات ایمیلی و بسترهای پیام‌رسانی فوری با گفت‌وگوهایی ادغام شده‌اند که [استفاده از] مقدمه و موخره‌های رسمی در آن‌ها ناجور به‌نظر می‌رسد.»  

او ادامه داد:«آداب نامه‌نگاری ممکن است به حدی در ذهن نسل قدیمی‌تر نهادینه شده باشد که در هر ارتباط نوشتاری آن را به شکلی غریزی رعایت می‌کنند. اما برای نسل زد، رسانه‌های اجتماعی باعث تغییر زبانی شده و گسترش مدل‌های زبانی را تسریع کرده است.»

تردیدی نیست که نسل زد همین حالا نیز بر محیط‌های کاری تاثیر گذاشته‌اند، از افزایش تقاضا برای شفاف‌سازی حقوق گرفته تا پوشیدن لباس غیررسمی‌تر در محیط اداری. به‌تازگی [نتایج] یک نظرسنجی نشان داد که جوان‌ها ممکن است دو هفته طول بکشد تا در شغل تازه خود اعتماد به‌نفس پیدا کنند.

این نظرسنجی که از هزار فرد ۱۸ تا ۲۵ ساله به عمل آمد، این را نیز نشان داد که کارمندان نسل زد حتی پیش از شروع به کار، هشت روز درمورد نقش جدید خود نگران‌اند، و از این واهمه دارند که با گروه سازگار نباشند یا ندانند در موقعیت جدیدشان چه کاری باید انجام بدهند. بسیاری از کارمندان جوان هنگام شروع کار جدید یا کارآموزی، برای مشاوره به رسانه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند که تیک تاک یکی از مفیدترین آن‌ها است.

اما فارغ‌التحصیلان جدیدی که وارد بازار کار شده‌اند و تجربیات دانشگاهی آن‌ها به‌دلیل همه‌گیر کووید-۱۹ مختل شد، به گذراندن کلاس‌های مجازی و کارآموزی آنلاین هدایت می‌شوند. درنتیجه، بسیاری از افراد نسل زد برای تقویت مهارت‌های کاری خود اکنون مشغول گذراندن دوره شده‌اند.

به نوشته گزارشی از وال‌استریت ژورنال، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و مسئولان استخدام، آموزش‌ استخدامی‌های جدید را برای توسعه مهارت‌های نرم – مهارت‌ها یا ویژگی‌های مشترک میان‌فردی که به کارمندان امکان می‌دهد با دیگران در محل کار به‌شیوه‌ای هماهنگ تعامل داشته باشند – آغاز کرده‌اند.

کارمندان نسل زد در این مراکز آموزشی، یاد می‌گیرند که در طول مکالمه، تماس چشمی را حفظ و مکث کنند. سایر شرکت‌های بزرگ نیز فرهنگ مناسب محیط اداری، مانند نحوه پوشش محل کار را به کارمندان جوان اطلاع می‌دهند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا