فناوری اطلاعات

تحقیقات باید جامعه‌محور، پیشگیرانه و پیش‌بینی‌کننده باشد



معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که تحقیقات و مطالعاتی که در حوزه سلامت در کشور انجام می‌شود، باید جامعه‌محور، پیشگیرانه و پیش‌بینی کننده باشد؛ گفت: چنانچه بخواهیم در مسیر مهار تورم و رشد تولید گام برداریم، باید بر رفع موانع تولید و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان، تمرکز کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی، درخصوص برنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در راستای تحقق سیاست‌های کلان وزارت بهداشت در موضوع رشد تولید، گفت: یکی از ماموریت‌های حوزه تحقیقات و فناوری در حوزه سلامت، دیده‌بانی حوزه سلامت است تا مسائل، مشکلات و تهدیدات حوزه سلامت را برای سیاستمداران ارشد کشور تببین و اطلاع‌رسانی کنیم.

وی افزود: درحال حاضر یکی از مشکلات نظام سلامت که منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود، بار بیماری‌هاست. برای مثال از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، بیماری‌های غیرواگیر افزایش داشته است و چنانچه ریسک فاکتورهای این بیماری‌ها را مدنظر قرار دهیم، خواهیم دید که این عوامل نیز دستخوشتغییر شده است. مانند افزایش استفاده از قلیان و سیگار، فست فودها، عوامل محیطی، چاقی و قندخون.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه سلامت هزینه‌ها را کاهش داده و تورم را کنترل کنیم، باید اولاً در حوزه کاهش بار بیماری‌ها و ثانیا در خصوص توسعه شاخص‌های سلامت عمومی بیش از پیش کار کنیم.

تاکید بر توسعه تحقیقات سلامت محور در کشور

پناهی در ادامه ضمن تاکید بر توسعه تحقیقات سلامت‌محور در کشور، تصریح کرد: تحقیقات و مطالعاتی که در حوزه سلامت در کشور انجام می‌شود، باید جامعه محور، پیشگیرانه و پیش‌بینی کننده باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه سخنانش در جمع رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم در مسیر مهار تورم و رشد تولید گام برداریم، باید بر رفع موانع تولید و توسعه صادرات محصولات دانش بنیان، تمرکز کنیم.

پناهی با اشاره به ساخت ۶ پلتفرم واکسن کووید ۱۹ در کشور، گفت: تولید داخلی واکسن کرونا علاوه بر تامین نیاز مردم کشورمان، توان صادرات نیز دارد، بنابراین گسترش روابط بین‌الملل در این حوزه بسیار راهگشا خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر حمایت از تولید در حوزه سلامت، گفت: در حوزه تولید باید سیاست‌های حمایتی لازم را به کار گیریم و زیرساخت‌های لازم را نیز فراهم کنیم تا تولیدات دانش‌بنیان استمرار داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توسعه فناوری‌های جدید در کشور، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور انجام مطالعات و ارائه مقالات در حوزه روش‌های جدید درمانی مانند ژن درمانی است.

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های جدی در کشور، مرجعیت علمی است که یکی از ابزارهای لازم در این راستا، تولید علم و دانش از جمله چاپ مقالات کاربردی است. بنابراین تولید علم و دانش جزو سیاست‌های وزارت بهداشت است.

به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پناهی با بیان اینکه ایران از نظر تولید علم در دنیا جایگاه خوبی دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه در منطقه رتبه یک و در دنیا رتبه ۱۵ را دارا هستیم. اما دانشگاه‌های علوم پزشکی باید بیش از پیش تلاش کنند، چراکه سرعت تولید علم در منطقه بسیار بالاست و باید همواره به‌روز باشیم.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا