فناوری های نوین

محقق ایرانی برق خورشیدی فضایی را به زمین منتقل کرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزمودو، محققان آزمایش انتقال برق را با کمک «آرایه مایکروویو برای آزمایش انتقال مدار پایین زمین»(MAPLE) انجام دادند آنها توانسته اند از طریق پروژه Space Solar Power بدون سیم از فضا به زمین انرژی منتقل کند.

به گفته محققان انتقال دهنده هایMAPLE به طور موفقیت آمیز انرژی خورشیدی را با استفاده از امواج مایکرویوی در یک دریافت کننده روی آزمایشگاهی در پردیس دانشگاه کل تک در پاسادنا جمع آوری کردند.

علی حاجی میری یکی از مدیران پروژه می‌گوید: ما با کمک آزمایش‌هایی که تاکنون انجام داده ایم مطمئن شدیم که MAPLE می‌تواند برق را به طور موفقیت آمیز از فضا دریافت کند. ما توانستیم طوری آرایه را برنامه ریزی کنیم که انرژی را به طور مستقیم به زمین منتقل کند. ما این فناوری را روی زمین نیز آزمایش کرده بودیم اما اکنون می‌دانیم که قادر به فعالیت در فضا است و می‌تواند از آنجا نیز فعالیت کند.

SSPD-1 به یک یدک کش فضایی متعلق به شرکت «مومنتوس اسپیس» متصل شد که شامل دو پنل برای جمع آوری انرژی خورشیدی بود. یدک کش فضایی در حقیقت نوعی فضاپیما است که برای انتقال محموله‌های فضایی از یک مدار به مدار دیگر با ویژگی‌های انرژی متفاوت استفاده می‌شود.

مجموعه‌ای از انتقال دهنده‌ها در MAPLE انرژی مذکور را در مسافتی مشخص ارسال کردند. MAPLE در فاصله یک فوتی انتقال دهنده قرار داشت و دارای ۲ دریافت کننده بود که انرژی خورشیدی را جمع و به برق DC تبدیل می‌کنند.

این نوع برق برای روشن کردن ۲ ال ای دی داخل MAPLE به کار رفت. محققان توانستند یک LED را در زمان انتقال بین دریافت کننده ها روشن کنند و صحت ابزار را نشان دهند.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا