فناوری اطلاعات

مالک چینی تیک‌تاک ۲۵ میلیارد دلار سود کرد



شرکت چینی بایت دنس که مالک اپلیکیشن ویدئویی تیک‌تاک است، سال میلادی گذشته ۲۵ میلیارد دلار سود کرد.

 به گزارش ایسنا، روزنامه  فایننشیال تایمز گزارش کرد سود شرکت بایت دنس در سال میلادی گذشته، حدود ۸۰ درصد رشد کرد و به ۲۵ میلیارد دلار رسید. درآمدهای این شرکت به دنبال افزایش هزینه تبلیغات کنندگان در تیک‌تاک و همتای چینی آن به نام دوین، بیش از ۳۰ درصد رشد کرد و به حدود ۸۵ میلیارد دلار رسید. تنها حدود ۱۵ میلیارد دلار از این درآمد خارج از چین تولید شد. با این حال، نسبت به آمار سال ۲۰۲۱، افزایش بیش از دو برابری داشت.

طبق گزارش فایننشیال تایمز، این آمار از سوی دو سرمایه گذار مطلع از نتایج مالی بایت دنس منتشر شده است. بایت دنس سال گذشته ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد که این شرکت را به باارزش‌ترین شرکت خصوصی در جهان تبدیل کرد.

با وجود افزایش سود، پس از آن که شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک، ماه گذشته در کنگره آمریکا فاش کرد موسسان این شرکت سهم کوچکتری از برآورد قبلی دارند، ثروت ژانگ ییمینگ، موسس بایت دنس به میزان ۱۳ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۴۲ میلیارد دلار رسید. مدیرعامل تیک‌تاک اعلام کرد ییمینگ و لیانگ روبو، مدیرعامل بایت دنس، حدود ۲۰ درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارند. ییمینگ بایت دنس را از ابتدای تاسیس آن در سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ اداره کرد تا این که روبیو به عنوان مدیرعامل، جانشین او شد.

شو زی چو، به منظور کاهش این نگرانی که بایت دنس ممکن است داده کاربران آمریکایی را در اختیار پکن قرار دهد، در کنگره آمریکا به ادای توضیحات پرداخت.

دولت آمریکا، بایت دنس را تهدید کرده است اگر سهمش در تیک‌تاک را نفروشد، با ممنوعیت این اپلیکیشن در آمریکا روبرو خواهد شد. بیش از ۱۲ کشور دیگر به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، تیک‌تاک را به صورت کامل یا محدود ممنوع کرده اند.

بیش از یک ماه قبل از حضور شو زی چو کنگره، یک مربی اجرایی که مشاور باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا و دیزنی بود، توسط تیک‌تاک برای کار با مدیرعامل تیک‌تاک استخدام شده بود.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، با این حال به نظر می‌رسد برخی در بایت دنس نسبت به چشم انداز ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا، نگرانی ندارند. آیریش اندرسن، یکی از وکلای این شرکت که در مذاکرات با دولت آمریکا حضور دارد، در برابر پرسشی درباره برنامه‌های اضطراری در صورت ممنوع شدن تیک‌تاک در آمریکا، با لبخند پاسخ داد و احتمال ممنوعیت کامل را رد کرد.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا