اخبار سایت

غذاهای فوق فراوری‌شده و خطر مشکلات جدی سلامت برای مصرف‌کنندگان



 شواهد آشکار نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سرشار از مواد غذایی فراوری‌شده ۳۲ پیامد آسیب‌زا در پی دارند. این نتایج از بررسی ۴۵ فراتحلیل (متاآنالیز) به دست آمده‌اند.

براساس این تحقیق، که روز چهارشنبه، ۲۸ فوریه، در مجله «بی‌ام‌جی» منتشر شد،‌ مصرف بیش از حد این مواد غذایی به شیوه‌های مختلف به سلامت آسیب می‌رساند.

ازجمله موارد ناشی از مصرف این غذاها، خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی عمده، مشکلات گوارشی، چاقی، دیابت نوع دو، مشکلات خواب، اختلالات مربوط به سلامت روان و مرگ زودرس است.

بنا به این گزارش خبری، غذاهای فوق‌فراوری‌شده از فرایندهای صنعتی متعددی می‌گذرند و اغلب حاوی رنگ‌ها، افزودنی‌های شیمیایی غذایی (امولسیفایرها)، طعم‌دهنده‌ها و سایر مواد افزودنی‌اند.

محصولات بسته‌بندی‌شده آماده، تنقلات، نوشیدنی‌های گازدار بدون الکل، نودل (رشته‌فرنگی) فوری، غلات شیرین و سایر غذاهای آماده برای خوردن یا پختن از جمله این غذاها محسوب می‌شوند.

این گزارش تاکید می‌کند که این محصولات همچنین قند، نمک و چربی افزودنی بسیار و ویتامین و فیبر کمی دارند.

طبق شواهدی محکم که پژوهشگران به آن دست یافته‌اند، مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌وعروقی را ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این غذاها همچنین خطر اضطراب و اختلالات روانی را ۴۸ تا ۵۳ درصد افزایش می‌‌دهند و خطر ابتلا به دیابت نوع دو هم با مصرف زیاد آن‌ها، ۱۲ درصد بیشتر می‌شود.

همچنین افزایش ۴۰ تا ۶۶ درصدی خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، چاقی، دیابت نوع دو، مشکلات خواب و ۲۲ درصد افزایش خطر افسردگی از دیگر موارد نگران‌کننده مصرف این مواد به شمار می‌روند.

تحقیقات قبلی از تاثیرات منفی این مواد غذایی بر سلامت و همچنین خاصیت اعتیادآور آن‌ها خبر می‌داد. اما این تحقیق جدید با نظر به یافته‌های ده‌ها پژوهش منتشرشده در سه سال گذشته، روی حدود ۱۰میلیون آزمایش‌شونده، بررسی وسیع‌تری از شواهد در این حوزه عرضه می‌کند.

این یافته‌ها می‌تواند زنگ خطری برای مصرف‌کنندگان در ایالات متحده و سایر کشورهای با درآمد بالا باشد، که غذاهای فوق‌فراوری‌شده ۵۸درصد از کل کالری مصرفی روزانه آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا