فناوری های نوین

برچسبی که اندام‌های داخلی بدن را رصد می‌کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این برچسب جدید به اندازه یک تمبر پستی است و روی پوست قرار می گیرد. برچسب مذکور طوری طراحی شده تا علائم بیماری هایی مانند نارسایی کبد و کلیه را رصد کند. همچنین این روند فرایند پیشرفت مواردی مانند تومورها را ردیابی می کند.

براساس تحقیق جدید حسگر چسبنده نوین می تواند امواج صوتی را از طریق پوست و بدن ارسال کند. این امواج از اعضای داخلی منعکس شده و به برچسب بر می گردند. در حقیقت این برچسب نسبت به نمونه ای که در جولای 2022 میلادی رونمایی شده، ارتقا یافته تر است. برچسب جدید می تواند الگوی امواج منعکس شده را بسنجد و ردیابی کند که می توان آن را به عنوان نشانی از سفتی اندام خواند.

شوانهه ژائو پروفسور مهندسی مکانیک در ام آی تی، مولف ارشد پژوهش می گوید: هنگامیکه برخی از اندام های بدن بیمار می شوند، ممکن است در گذر زمان سخت تر شوند. ما با کمک این برچسب پوشیدنی می توانیم به طور مداوم تغییرات را در سفتی اندام در بلند مدت رصد کنیم. همین شاخص برای شناسایی زودهنگام از کار افتادن اندام داخلی اهمیت زیادی دارد.

محققان با توجه به این فرضیه، برچسبی ابداع کردند که می تواند به طور مداوم سختی اندام را به مدت 48 ساعت رصد کند. علاوه بر آن برچسب مذکور چنان حساس است که می تواند تغییرات نامحسوسی را ردیابی کند که احتمالا نشان دهنده پیشرفت بیماری هستند. آزمایش ها نشان داد حسگر چسبنده علائم اولیه نارسایی حاد کبد در موش ها را ردیابی می کند. البته این گجت پوشیدنی هنوز روی انسان ها آزمایش نشده است.

در حال حاضر از سونوگرافی الاستوگرافی برای اندازه گیری سفتی اعضای بدن مانند کلیه و کبد استفاده می کنند. این روش مشابه عکسبرداری اولتراساوند است که طی آن یک پروب دستی امواج صوتی را به بدن می فرستد و در نتیجه اعضای داخلی اندکی مرتعش می شوند و درعوض امواجی را بیرون می فرستند. پروب ارتعاشات القایی عضو بدن را احساس می کند و این الگو را می توان به میزان شلی یا سفتی اندام تعبیر کرد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا