فناوری های نوین

شناسایی مشتقات جدید در صنعت داروسازی برای تولید داروهای کم عوارض



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مهسا پویان، دانش‌آموخته دکتری شیمی معدنی دانشگاه تربیت مدرس که با راهنمایی زهرا شریعتی‌نیا و حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به اجرای این طرح شده گفت: تجزیه‌ و تحلیل اتصالات مولکولی، یکی از روش‌های پرکابردی است که به‌طور گسترده در طراحی دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این روش می‌توان نحوه جهت‌گیری ترکیبات سنتز شده درون سایت فعال ماکرومولکول هدف را مشخص کرد و مقادیر انرژی را قبل از انجام آزمایشات هزینه‌بر بیولوژیکی، تعیین و تأیید کرد.

وی ادامه داد: مطالعات تئوری فعالیت بیولوژیکی یکی از روش‌های کارآمد در صرفه‌جویی هزینه و وقت است. به همین دلیل در این تحقیق به‌منظور کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف وقت در ابتدا فعالیت بیولوژیکی ترکیبات از لحاظ تئوری به طور کامل مورد شناسایی قرار گرفتند.

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت ترکیبات ارگانوفسفر و کاربرد گسترده آن در پزشکی، این دسته از ترکیبات نقش عمده‌ای را درتوسعه صنعت داروسازی دارند و از آن‌ها می‌توان در درمان بیماری HIV و بیماری کووید ۱۹ استفاده کرد. به همین دلیل و با توجه به موارد گفته شده، طراحی مهارکننده سلول سرطانی و بررسی عوامل مؤثر بر قدرت مهارکنندگی ترکیبات از علت‌های انجام این طرح بود.

پویان در پایان خاطر نشان کرد: برای تهیه مواد اولیه مشکلات زیادی وجود داشت. علاوه بر هزینه سنگین، مدت زمان زیادی طول کشید تا این مواد به دست ما برسد. پس از انجام طرح هم تأیید مقاله برای انتشار، زمان زیادی طول کشید اما خوشبختانه، با وجود همه این مشکلات، این طرح به نتیجه رسید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا