فناوری اطلاعات

شناسایی ظرفیت پژوهشگران ایرانی مقیم خارج در توسعه دیپلماسی علمی



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی با بیان اینکه دیپلماسی سلامت یکی از ارکان دستیابی به مرجعیت علمی به شمار می‌رود، تصریح کرد: از مهم‌ترین حوزه های دیپلماسی در دنیا دیپلماسی سلامت است، زیرا سلامت مقوله‌ای همگانی است و هیچ کشوری بدون تضمین سلامت در سایر کشورها نمی تواند سلامت کشور خود را تضمین کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: توسعه دیپلماسی علمی سلامت رویکردهای مختلفی وجود دارد ولی بدون تردید گسترش تعاملات در قالب چارچوب‌های کارآمد از همه مهم‌تر است.

وی با اشاره به تعداد پرشمار پژوهشگران ایرانی مقیم خارج از کشور، عنوان کرد: ضمن رعایت اصل حفظ منافع کشور در عرصه سلامت می‌توان از این ظرفیت با شناسایی ایرانیان مقیم خارج از کشور و دعوت از آنها جهت توسعه فعالیت‌های بین‌المللی بهره برداری کرد.

پناهی راه‌اندازی و توسعه شبکه تعاملات بین‌المللی سلامت در سطح افراد، مراکز و دانشگاه‌ها را موثر دانست و افزود: همکاری موسسات داخلی با سازمان‌های بین‌المللی مانند WHO و تبدیل شدن به موسسات همکار این سازمان‌ها، حمایت از جذب دانشجویان با کیفیت و توانمند بین‌المللی، تعاملات و تبادلات اعضای هیات علمی و دانشجویان با دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر در قالب فرصت مطالعاتی و غیره باید مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته وی، ابتدا ملزومات اداری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، اخلاقی، حقوقی و پزشکی در دیپلماسی علمی سلامت نیز باید مهیا شود تا به دنبال آن تمرکز بر توانمندسازی اعضای هیات علمی جهت انجام فعالیت‌های بین‌المللی امکانپذیر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه جمعیت سالم برای توسعه و ثبات اقتصادی هر کشوری الزامی است، عنوان کرد: اگر در کشور بهترین تلاش‌ها به کار گرفته شود و بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های واگیر کنترل شود ولی در کشورهای مجاور چالش‌های بیماری وجود داشته باشد، تضمین سلامت مردم کار آسانی نخواهد بود.

وی یادآور شد: دیپلماسی سلامت در دوران شیوع ویروس کووید_ 19 بیش از همیشه اثرگذار بود و درآینده نیز باید در جهت کنترل آسیب‌های جهانی سلامت به دیپلماسی سلامت به عنوان یک اصل توجه شود.

پناهی تاکید کرد: در حوزه افزایش منابع علمی و سرمایه‌گذاری باید ارتباط مستقیم و مستمر میان گرنت بادی‌ها، صندوق ها، خیرین سلامت، مدیران و شرکت‌های بزرگ دارویی و معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور برقرار شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا