فناوری اطلاعات

سومین دوره رقابت علمی کنز برگزار می شود



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ارتباطات و ترویج بنیاد مصطفی(ص)، سومین دوره رقابت علمی کنز در شش حوزه‌ مختلف« صنایع غذایی و کشاورزی، سلامت و تجهیزات پزشکی، آب انرژی و محیط زیست، برق الکترونیک و رباتیک، فناوری اطلاعات، ارتباطات و هوش مصنوعی معدن و صنایع معدنی» برگزار می‌شود.

هر کدام از این حوزه‌ها شامل یک بخش به نام بخش آزاد و یک بخش چالش‌ها هستند که پاویون‌های مختلف ارائه داده‌اند. بخش آزاد به طور کلی در همه حوزه‌ها ایده طراحی مفهومی نمونه اولیه یا محصول جدید است که یک چالش در بخش سلامت و تجهیزات پزشکی را حل یا به ارتقای سطح توانمندی در آن حوزه کمک کند.

در حوزه رقابت علمی صنایع غذایی و کشاورزی چالش‌های ذیل ارائه شده است؛ ابزار پایش و پیش‌بینی امراض کشاورزی، ماشین های سمپاشی باغ میوه، تشخیص زودهنگام بیماری در گیاهان میوه با استفاده از یادگیری عمیق، سیستم پایش دام، ایستگاه کشاورزی یکپارچه مجهز به اینترنت اشیاء، کشاورزی، صنایع غذایی و فناوری‌های مرتبط، چالش‌های تولید و نگهداری ریزجلبک‌ها و عدم وجود مقدار کافی اکسیژن محلول در آب برای پرورش آبزیان.

در حوزه رقابت علمی سلامت و تجهیزات پزشکی غیر از بخش آزاد چالش‌هایی پیش‌رو ارائه شده است؛ مشکلات در حال حضور ژن های آنتی بیوتیک و مقاومتی ضد میکروبی در پاکستان، هوش مصنوعی و تصویربرداری تومور مغزی، هوش مصنوعی و بیماری شبکیه ‌رنجوری (رتینوپاتی)، هوش مصنوعی در داروسازی، به سوی کدگذاری پزشکی خودکار با نمودار دانش و قابلیت توضیح، میکرو آر.ان.ای درمانی برای عفونت‌های ویروسی آر. ان. ای و نانوحسگرها برای تشخیص سرطان (کاربردهای زیست‌پزشکی) این چالش‌ها هستند.

در حوزه رقابت علمی آب، انرژی و محیط‌زیست بیشترین چالش‌ها ارائه شده است؛ بخشی از این چالش ها شامل چالش‌ها و آلودگی ناشی از پلاستیک و میکروپلاستیک در پاکستان، آلودگی زباله‌های الکترونیکی در پاکستان، پاکسازی خاک‌های آلوده به نفت، توسعه فناوری‌های تصفیه فاضلاب در مقیاس کوچک، توصیه فناوری‌هایی برای تخریب آفت‌کش‌های مواد آلوده‌کننده آلی پایدار، نقش مواد معدنی رسی در انتشار گاز از آتشفشان‌های گلی، تغییر کاربری زمین و موضوعات محیط‌زیستی می شود.

در حوزه رقابت علمی برق‌، الکترونیک و رباتیک نیز چالش کلیدهای جذب دانش آموزان به برنامه‌های STEM علم، فناوری، مهندسی و ریاضی، انتقال بی‌سیم انرژی جهت اشارژ کردن خودروهای الکترونیکی، رادار FMCW برای کاربردهای تجاری، سلول‌های خورشیدی آلی برای تامین برق دستگاه‌های الکترونیکی و حسگر در مقیاس میکرو مطرح است.

در حوزه رقابت علمی فناوری اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی نیز یادگیری ماشین بدون نظارت، هوش مصنوعی قابل توجیه، هوش مصنوعی یک زمینه تحقیقاتی چندرشته‌ای است، گسترش عدالت آموزشی از طریق فناوری، کلیدهای ارتقای هوش مصنوعی، فناوری کمک‌آموزشی برای اوتیسم، عوامل شبکه اینترنت و مخابرات، تایید هویت آنلاین، سیستم‌های درون‌بین دستگاه گوارش، چشم پزشکی از راه دور، حسگرهای پوشیدنی مبتنی بر صوت، بهینه‌سازی میزان FeO در سرباره کوره‌های قوس الکتریکی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، پیش بینی خواص آهن اسفنجی تولیدی در فرایند احیای مستقیم به کمک شبکه‌های عصبی مصنوعی به عنوان چالش ارائه شده‌اند.

همچنین در حوزه معدن و صنایع معدنی چالش‌های کاهش آهن کل در فرایند تولید کنسانتره نفلین سینیت، استحصال و جداسازی عناصر نادر خاکی از کنسانتره آنها با پایه آپاتیتی، تبدیل سولفات کلسیم به عنوان محصول فرعی فرایند شیمیایی به گرید گچ ساختمانی، اندازه گیری دقیق لیتیم و برم در انواع شورابه، روش‌های استحصال و جداسازی در مقیاس صنعتی، پرعیارسازی باطله‌های کم‌عیار هماتیتی در مقیاس وسیع، استخراج گاز طبیعی لایه‌های زغال‌سنگ، تنظیم نقره به‌جامانده از ذوب کنسانتره سرب اکسیده و سولفوره در سرباره‌های کوره‌های دوار به مقدار کمتر از ۵۰ پی‌پی‌ام، تنظیم نقره به‌جامانده از ذوب کنسانتره سرب اکسیده و سولفوره در سرباره‌های کوره‌های دوار به مقدار کمتر ازیک درصد، تعیین ذخیره و عیارسنجی دقیق ماده معدنی مطرح است.

رقابت علمی کنز؛ از جمله فعالیت‌های بنیاد مصطفی(ص) با هدف تکمیل زنجیره ترویج و توسعه علم و فناوری هر دو سال یکبار و برای اساتید و محققان جوان جهان اسلام و حداکثر تا ۴۵ سال برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت علمی از جهت حداقل سنی با محدودیت روبرو نیستند و حتی دانشجوی ۲۰ ساله‌ای که دستاورد قابل عرضه‌ای داشته باشد می‌تواند در این رقابت شرکت کند.

آیین پایانی سومین دوره رقابت علمی کنز، همزمان با آخرین روز دوازدهمین نمایشگاه اینوتکس در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود و از منتخبین این دوره تقدیر می-شود.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا