اخبار سایت

چگونه خواندن کتاب می‌تواند به سلامت روان کمک کند؟


یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که خواندن داستان در واقع توانایی شما در تشخیص و پردازش احساسات و ظرفیت شما را برای همدلی افزایش می‌دهد. کاری که بشر بیش از ۴۰ هزار سال است که تجربه می‌کند.

زمانی که حرف از کتاب‌درمانی به میان می‌آید، اغلب تصور می‌کنند که باید کتاب‌های روانشناسی عامه و خودیاری که امروزه رایج شده را خواند، اما متخصصان این حوزه مدعی شده‌اند که خواندن کتاب‌های داستان نیز می‌تواند برای سلامت روان مفید باشد.

از لحاظ تاریخی، داستان‌ها به عنوان وسیله اصلی برای انتقال تاریخ‌های خانوادگی، ارزش‌های اخلاقی و سنت‌های ایمانی عمل کرده‌اند. آنها به ما در مورد خودمان در زمینه میراث فرهنگی، پیشینه مذهبی و حتی جایگاه ما در تاریخ می‌آموزند. بطوریکه اولین شواهد شناخته شده از داستان‌ها در نقاشی‌های غارهای ماقبل تاریخ از ۴۰ هزار سال قبل دیده شده و بصورت شفاهی و مکتوب در قرن‌های بعد ادامه پیدا کرده است.

 

بازگو کردن داستان از سوی مراجعه‌کننده یا بیمار، هسته اصلی روان‌درمانی روانشناسان به‌شمار می‌رود بطوریکه اگر این متد را از روند درمانی حذف کنیم، عملا کاری از دست پزشک روانشناس در جهت بهبودی بیمار ساخته نیست.

محققان دریافته‌اند که کتاب‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف به سلامت روانی بهتر منجر شوند. کتاب درمانی این ظرفیت را دارد که افسردگی را در بزرگسالان کاهش دهد، اختلالات خوردن را با انتخاب کتاب‌های خودیاری کاهش دهد، به کودکان کمک کند بر تاثیرات اضطراب، افسردگی و پرخاشگری غلبه کنند و رفتارهای اجتماعی را تشویق کند و استرس را در دانشجویان کاهش دهد.

کتاب درمانی می‌تواند فضایی امن و مرتبط را برای تحول ایجاد کند، احساسی مانند یک باشگاه کتاب دنج که در آن داستان شما در مرکز توجه قرار می‌گیرد. توصیه متخصصان امر این است که چه با یک روانشناس، چه با گروهی از دوستان یا حتی خودتان به تنهایی، مطالعه را به عنوان راهی به سوی سلامت روان در نظر بگیرید.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا