فناوری های نوین

«برگ مصنوعی» راهکار جدید محققان ایرانی برای تولید آب شیرین



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر محمد حسین سیادتی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که به همراه جمعی از اساتید دانشکده در حوزه تولید برگ مصنوعی تحقیق می‌کنند در این خصوص گفت: زمینه تخصصی من فتونانوبیوکاتالیست ها است و در پی تولید برگ مصنوعی هستیم که خیلی برای شکافت آب اهمیت دارد و بدون هیچ ضایعاتی از طریق آن انرژی خالص هیدروژنی خواهیم‌ داشت. گذشته از این اگر نخواهیم هیدروژن و اکسیژن را از هم جدا کنیم و آن ها را به یک مخزن دیگر جهت دهیم، نیم ساعت بعد با هم ترکیب شده و آب شیرین تحویل می دهند و از آن جا که کشور در شمال و جنوب به منابع آبی گسترده متصل است، می توانیم آب شیرین به وفور و ارزان تولید کنیم.

به گفته او، هر چه دانش ما ارتقا پیدا کند، می توانیم راندمان این فتوبیوکاتالیست ها را بالاتر ببریم که البته با تکنیک های عادی نمی‌ توان این مهم را محقق کرد و با سینکترون در تلاشیم نقاط فعال کاتالیست را هر چقدر بهتر شناسایی کنیم و بتوانیم کاتالیست های بهتر با راندمان های بالاتر تولید کنیم. و در نهایت برگ مصنوعی با کیفیت بهتر تولید کنیم.

وی ادامه داد: با حمایت مرکز تعاملات علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری توانستیم، سنکروترون اسپانیا (آلبا) را برای چهار شبانه روز در اختیار گرفته و از این فرصت مطالعاتی بهره کافی ببریم.

سیادتی در کلیپی که در ادامه می آید در خصوص دستاوردهای این حضور چهار روزه توضیح می دهد:

https://ilsf.ipm.ac.ir/videos/۰۰/Dr%۲۰Siadati_۴K.mp۴

«برنامه حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون برتر»، با هدف ایجاد یک شبکه حمایتی از پژوهشگران و صنایع کشور برای دسترسی به آزمایشگاه‌های سنکروترونی برتر و انجام آزمایش‌های تراز اول در سطح بین‌المللی با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری (سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی) اجرا می‌شود.

در این برنامه بخشی از هزینه سفر (بلیت هواپیما، اقامت، ویزا، …) و هزینه‌های جانبی انجام آزمایش (تهیه نمونه و …) برای پژوهشگرانی که موفق به اخذ پذیرش برای انجام آزمایش در یکی از آزمایشگاه‌های سنکروترون دنیا شده‌اند، توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری پرداخت می‌شود.

به این ترتیب امکان دسترسی پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و صنایع کشور برای انجام آزمایش‌های کاربردی و پیشرفته در بهترین و به‌روزترین آزمایشگاه‌های دنیا تسهیل خواهد شد. این برنامه در ادامه «برنامه کاربری ایران از آزمایشگاه آلبا» تصویب شده است. برنامه حمایت از کاربران ایرانی در آزمایشگاه‌های سنکروترون به صورت مشترک توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ریاست جمهوری و چشمه نور ایران اجرا می‌شود.

سنکروترون یا سینکروتون (synchrotron)، نوعی شتاب‌دهنده ذرات به شکل یک حلقه دایره‌ای است که با کمک میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، تابش الکترومغناطیسی تولید می‌کند. ذراتی که با سرعتی نزدیک به سرعت نور در یک محیط الکترومغناطیسی حرکت می‌کنند، در جهت حرکتشان، نوری منتشر می‌کنند که تابش سینکروترون یا نور سنکروترون نامیده می‌شود.

تابش سنکروترن یک امکان توانمند برای مطالعه ساختمان مولکولی و تغییرات شکل و ترکیبات سلولی در هنگام واکنش‌های شیمیایی است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی و کاربردی در فیزیک، پزشکی، صنعت، زیست‌شناسی، باستان‌شناسی و … کاربرد دارد. استفاده از تابش سینکروترون برای علوم بنیادی و فناوری‌های کاربردی، رشد فزاینده‌ای را در چند دهه اخیر تجربه کرده است. مزیت این نوع از شتابدهنده‌ها نداشتن محدودیت در انرژی است که باعث می‌شود ذرات بنیادی را بتوان به انرژی‌های چندین گیگا الکترون ولت و بیشتر رساند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا