فرق سرور مجازی با اختصاصی

1. سرور اختصاصیه یه سرور هست با امکانات بالا که میشه مستقیم باهاش هاست داد و یا مجازی ساز نصب کرد ، در حالی که سرور سرور مجازی امکان نصب مجازی ساز نیست .
مجازی ساز چیست ؟ مجازی ساز نرم افزار هست که سرور اختصاصی رو به واحد های کوچک تری با قابلیت های سرور تقسیم می کنه .
2. سرور اختصاصی هزینه بالاتری داره . به هر حال سرور مجازی جزء کوچک تری از سرور اختصاصی هست .
3. امنیت رو نمی شه کامل گفت ولی سررو اختصاصی دارای ضریب امنیت بسیار بالاتری هست .
4. مدیریت سرور اختصاصی کامل تر هست .
5. اگر هزینه زیادی دارید سرور اختصاصی کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سرور مجازی دارد . ولی برای شروع سرور مجازی پیشنهاد میشه .

VPS که مخفف Virtual Private Server به معناي سرور اختصاصي مجازي مي باشد و گاهي از آن به عنوان VDS يا Virtual Dedicated Server نيز نام مي برند، به طور ساده به سرويس هاي ميزباني فضايي گفته مي شود که همانند يک سرور اختصاصی مستقل با دسترسی سطح بالا به سرور عمل می نمايند لکن بصورت چندگانه و با هم بر روي يک سرور فيزيکي قرار می گيرند. به عبارت بهتر، با استفاده از تکنولوژی مانند Virtuozzo و با بهره گيري از سخت افزارهای بسيار قوي و پيشرفته، يک سرور فيزيکی به چندين VPS با امکانات يکسان يا متفاوت تقسيم مي شود.

هر VPS بنا به تعريف اوليه، سهم خاصي از منابع سرور از قبيل پردازنده، حافظه اصلي، فضاي ديسک سخت، پهناي باند و… را به صورت اختصاصی و تضمين شده در اختيار خواهد داشت. به عنوان مثال، يک VPS مي تواند شامل 512 مگابايت از 8 گيگابايت حافظه اصلي سرور را به صورت تضمين شده به همراه 50 گيگابايت فضاي ذخيره سازي و 500 گيگابايت پهنای باند ماهيانه باشد. اين بدين معنا است که صرفنظر از ميزان مصرف ساير VPS هاي موجود بر روي سرور، VPS مورد مثال ما تحت هر شرايطي به 512 مگابايت از حافظه اصلي سرور دسترسي خواهد داشت.

هر VPS به طور کاملاً جداگانه عـمـل مي کنـد در نتيجـه VPS هـای موجود بر روي يک سـرور مي توانند از سيستم هاي عامل متفاوت و نرم افزارهای مختلف و نسخه هاي متفاوتی استفاده نمايند. بر فرض يک VPS داراي لينوکس Fedora، ديگری دارای CentOS به عنوان سيستم عامل های سـرور خواهند بود. همين امر در رابطه با VPS های با سـيسـتـم عامل وينـدوز نيـز صادق می باشد. همچنين تعريف Name Server های اختصاصی، نصب ASP, PHP , MySQL , .NET و ساير برنامه ها با نسخه دلخواه، نصب و اجرای كليه برنامه ها، DLL ها، … بطور كامل در كنترل و اختيار هر مشترك می باشد.

مهمترين مزايای استفاده از VPS ها در مقايسه با ساير سرويس هاي ميزبانی، هزينه بسيار کمتر VPS ها نسبت به سرورهای اختصاصی و استقلال عملکرد و دسترسی بالاتر نسبت به سرويس های نمايندگی (Resseller/Shared Hosting) می باشد بگونه ای که هزينه VPS ها در بسياری از اوقات يک پنجم تا يک دهم هزينـه سـرور هاي اختصاصـی بوده ولی تمامی امکانات آن هـا را دارا می باشد. همچنين هر VPS می تواند به تعداد دلخواه IP معتبر اختصاصی نيز داشته باشد. در مجموع از ديد کاربر نهايی، VPS درست همانند يک سرور اختصاصی بوده و کاربر به هيچ عنوان تفاوتي را در نحوه عملکرد و کيفيت خدمات اين دو مشاهده نخواهد کرد.

البته توجه نمایید که Vps نیز محدودیت های خود را دارد و درصورتی که کار شما به نهایت قدرت یک سرور به صورت اختصاصی نیار داشته باشد تنها گزینه شما همان سرورهای فیزیکی یا اختصاصی خواهد به عنوان مثال اگر خودتان بخواهید Vps ارائه نمایید و یا نیاز به رم ،هارد،سی پی یو در نهایت قدرت سرور را داشته باشید به صرفه ترین راه خرید یک سرور اختصاصی هست.درواقع زمانی که شما نیاز های کامل یک سرور را دارید اما توجیه خرید یک سرور اختصاصی گران را ندارید چون مصرف شما خیلی بالا نیست Vps راه حل گره گشای شماست.

مزایای سرور مجازی به میزبانی وب اشتراکی:

کنترل: با دراختیار داشتن دسترسی root، یا Administrator شما به راحتی می توانید پیکره بندی سرور را تغییر دهید، برنامه های مورد نظر خود را نصب کنید، یا تغییر دهید، که به هیچ وجه در میزبانی اشتراکی مقدور نیست.

امنیت : فایل سیستم شما کاملا مجزا از سایر مشتریان خواهد بود و مطمئن خواهید بود که از دسترس آنها دور است و بدین ترتیب امنیت بیشتری برای شما تامین خواهد شد.

مجزا بودن و کارایی: سرور مجازی شما از منابع اختصاص یافته گارانتی شده برای خود به صورت کامل می تواند استفاده کند و کار مشتریان دیگر سرویس شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

مزایای سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی:

هزینه: در واقع شما همه قابلیت های یک سرور اختصاصی را با کسری از هزینه های آن خواهید داشت.

قابلیت اطمینان: سازوکار تهیه نسخه پشتیبان به صورت لحظه ای امنیت داده های سرور مجازی را تضمین می کند.

مدیریت پذیری: ابزارهای تعبیه شده در ویرچوزو (Virtuozzo) نصب برنامه ها و تغییر و به روزرسانی آنها را فوراً انجام می دهند.

استفاده از ظرفیت های خالی: هر سرور مجازی قادر است تا در صورت خالی بودن ظرفیت های سیستم و عدم استفاده از آن بوسیله سرور مجازی دیگر در صورت نیاز، از همه آن استفاده کند.

انعطاف پذیری: ارتقاء منابع اختصاص یافته برای یک سرورمجازی، در صورت نیاز به منابع بیشتر براحتی قابل انجام است.

 

دکمه بازگشت به بالا