اخبار سایت

فعالیت ورزشی مردان در نوجوانی با سلامت قلب در میانسالی ارتباط دارد

به گزارش ایسنا، به طور خاص، مردانی که در دوران نوجوانی(۱۰ تا ۱۹ سالگی) تناسب اندام داشتند، نزدیک به ۴۰ سال بعد، خطر ابتلا به تصلب شرایین بسیار کمتری نشان داده‌اند.

به نقل از اس‌اف، آترواسکلروز(Atherosclerosis) یا ضخیم شدن شریان‌ها معمولا به دلیل تجمع پلاک در پوشش داخلی رخ می‌دهد. مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که تصلب شرایین با آمادگی جسمانی و بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارد.

نتایج محققان این تصور را تقویت می‌کند که آمادگی جسمانی با پیامدهای سلامتی در اواخر زندگی مرتبط است.

پونتوس هنریکسون(Pontus Henriksson)، استادیار ارشد دپارتمان بهداشت، پزشکی و علوم مراقبتی در دانشگاه لینشوپینگ، می‌گوید: یافته‌ها از این نظر نگران‌کننده هستند که یک روند جهانی واضح وجود دارد که نشان می‌دهد جوانان عصر حاضر نسبت به زمانی که شرکت‌کنندگان در مطالعه در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ دوران جوانی خود را سپری می‌کردند، تناسب اندام‌ کمتری دارند.

بنابراین، من معتقدم که این یافته‌ها ممکن است برای کسانی که اکنون در حال رشد هستند، مهم‌تر باشد.

مطالعات قبلی نشان داده است که داشتن فرم بدنی نامناسب در سنین جوانی ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در سنین پایین دارد. با این حال، مکانیسم ایجاد این رابطه به طور کامل درک نشده است. در همین حال، یک نشانگر خطر مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی در آینده، وقوع ضخیم شدن شریان‌ها است.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی که این مطالعه اخیر را انجام داده‌اند، تصمیم گرفتند بررسی کنند که آیا آمادگی جسمانی در دوران نوجوانی به طور بالقوه با ضخیم شدن شریان‌ها ارتباط دارد یا خیر.

برای انجام این پروژه، محققان اطلاعات ارائه شده توسط ثبت نام سربازی در سوئد را با یک مطالعه جمعیتی بزرگ که بر سلامت قلب و ریه در میان افراد مسن(۵۰ تا ۶۴ سال) تمرکز داشت، مقایسه کردند. نویسندگان مطالعه تاکید می‌کنند که یکی از بزرگترین نقاط قوت این مطالعه، پایه و اساس آن بر جمعیتی است که برای مدت طولانی ۳۸ سال تحت نظر بوده‌اند.

نویسندگان این مطالعه، شریان‌های کرونر را که خون را به عضله قلب می‌رسانند، با استفاده از سی‌تی آنژیوگرافی کرونر(CCTA) بررسی کردند. علاوه بر این، آنها روی دو نوع مجزا از پلاک‌ها در شریان‌های کرونری تمرکز کردند. پلاک‌های حاوی کلسیم از لحاظ تاریخی مورد توجه مطالعات قبلی بوده‌اند، زیرا اندازه‌گیری آنها آسان‌تر است.

آنجل هرایز-آدیلو(Ángel Herraiz-Adillo)، فوق دکترا در همان گروه تحقیقاتی می‌گوید: ما نه تنها پلاک‌های حاوی کلسیم در شریان‌های کرونری را اندازه‌گیری کردیم، پلاک‌های غیر کلسیمی را نیز اندازه‌گیری کردیم که مشکل‌سازتر در نظر گرفته می‌شوند و ممکن است احتمال پارگی آنها بیشتر باشد که می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

پونتوس هنریکسون می‌افزاید: ما در مطالعه خود می‌بینیم که هم تناسب اندام قلبی- تنفسی خوب و هم قدرت عضلانی خوب در جوانی با خطر کمتر ابتلا به تصلب شرایین در عروق کرونر تقریبا ۴۰ سال بعد مرتبط است.

با توجه به این که در این مطالعه از داده‌های مربوط به مردان اسفاده شده است مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا موارد مشابهی در زنان نیز وجود دارد یا خیر.

انتهای پیام

لینک خبر

دیگر رسانه های کشور:

باشگاه خبرنگاران همسونیوز| آموزشگاه رسانه |ارتباط اقتصادی| ارتباط فردا|ارتباط فرهنگی|ارتباط ورزشی|تهران اقتصادی |تهران ورزشی|مرجع وب و فناوری|پایگاه خبری شباب |همسونیوز

دکمه بازگشت به بالا