اخبار سایت

رونمایی از جدیدترین عینک واقعیت افزوده متا



متا پلتفرمز، شرکت مالک فیس‌بوک، طی کنفرانس سالانه خود، آخرین نمونه اولیه عینک هوشمند واقعیت افزوده خود، Orion را به همراه به‌روزرسانی‌های محصولات خود در زمینه واقعیت مجازی و هوش مصنوعی معرفی کرد.

به گزارش ایتنا، در این رابطه، مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، پس از بیرون کشیدن عینک سیاه از جعبه فلزی روی صحنه گفت: «این دنیای فیزیکی است که با هولوگرام در هم آمیخته است».

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فکر می‌کنم نگاه صحیح به اوریون این است که یک ماشین زمان در آینده است، که فکر می‌کنم بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.»

زاکربرگ صرف هزینه‌های زیاد برای فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را اینگونه توجیه می‌کند: این فناوری در نهایت به عینک‌های سبک و شفاف تبدیل می‌شود که گرافیک‌های کامپیوتری و اطلاعات دنیای واقعی را پوشش می‌دهد.”

زاکربرگ فاش کرد که این عینک ضخیم با قاب مشکی به نام «اوریون» به مشتریان فروخته نمی‌شود، 

 مدیر متا قبلاً گفته بود: سرمایه‌گذاری در نرم‌افزار و سخت‌افزار واقعیت مجازی گام‌های اولیه به سوی این عینک است که ممکن است تا یک دهه برای توسعه کامل زمان نیاز داشته باشد.

 

پس از این رونمایی، سهام متا 2.2 درصد افزایش یافت و به سطح بی‌سابقه‌ای رسید.

شیشه‌های Orion از آلیاژ منیزیم ساخته شده‌اند و از تراشه‌های الکترونیکی طراحی شده توسط متا تغذیه می‌شوند. کاربران می‌توانند از طریق ردیابی دستی با آن تعامل داشته باشند، فناوری که به کار در یک محیط واقعیت مجازی یا ترکیبی کمک می‌کند و بدون نیاز به کنترل‌کننده‌های جداگانه از طریق صدا و رابط کنترل عصبی که روی مچ قرار می‌گیرد با آن تعامل می‌کند.

زاکربرگ “اوریون” را به عنوان “گروهی در حال توسعه” توصیف کرد و گفت که متا قصد دارد در آینده روی مدلی کوچکتر، ظریف‌تر و ارزان‌تر آن کار کنند.

 

حرکت به سمت متاورژن




شرکت‌های بزرگ فناوری سال‌هاست  علی‌رغم شکست‌های برخی پروژه‌هایشان بر روی توسعه دستگاه‌های واقعیت افزوده کار می‌کنند.

زاکربرگ مسیر بزرگترین شرکت رسانه‌های اجتماعی جهان را در سال 2021 به سمت ساخت سیستم‌های متاورس تغییر داده بود که به دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌پردازند، اما هزینه‌های بالای توسعه و موانع تکنولوژیکی مانع از تحویل به‌موقع محصولات شد.

یک منبع قبل از کنفرانس گفت: متا قصد دارد اولین عینک‌های واقعیت افزوده تجاری را در سال 2027 به مصرف کنندگان تحویل دهد، اما تا آن زمان پیشرفت‌های فناوری باید هزینه تولید را کاهش دهد.

زاکربرگ همچنین توضیح داد که چگونه عینک‌های واقعیت افزوده می‌توانند چندین پنجره کوچک حاوی پیام‌های واتس‌اپ و مسنجر، تماس‌های ویدیویی و کلیپ‌های ویدیویی کوتاه اینستاگرام را نمایش دهند، اگرچه جزئیات کمی در مورد قابلیت‌های عینک ارائه کرد.

 

دستیار هوش مصنوعی




متا همچنین مجموعه‌ای از پیشرفت‌ها را در نرم‌افزار دستیار هوش مصنوعی فاش کرد که علاقه به عینک هوشمند متای Ray-Ban را برانگیخت و به کاربران این امکان را می‌دهد تا کدهای QR را اسکن کنند و در پاسخ به دستورات صوتی، موسیقی را از اسپاتیفای پخش کنند.

 

اواخر امسال، این شرکت قصد دارد قابلیت‌های ویدئویی و امکان ترجمه فوری زبان بین انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی یا اسپانیایی را اضافه کند.

به گزارش ایتنا، متا همچنین گروهی از محصولات جدید را برای یک ربات چت مشابه ChatGPT اعلام کرد و قصد دارد به طور خودکار عکس‌های شخصی ایجاد شده توسط این برنامه را در پست‌های فیس‌بوک و اینستاگرام افراد ادغام کند.

از جمله به روز رسانی‌های هوش مصنوعی اعلام شده در این کنفرانس همچنین به‌روزرسانی صوتی برای دستیار دیجیتالی به نام (Meta AI) بود که اکنون به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد.

زاکربرگ گفت: «من صدا را در مقایسه با متن نوشتاری روشی طبیعی‌تر برای تعامل با هوش مصنوعی می‌دانم.

متا پلتفرمز اعلام کرد بیش از 400 میلیون نفر ماهانه از هوش مصنوعی متا استفاده می‌کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا