دانش و علم

رشد ۱۲.۲ درصدی محصولات فناورانه پزشکی در کشور



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین‌اللهی در نشست معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در سالن امام علی(ع) دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: رسالت اصلی ما پاسخگویی و تامین نیازهای مردم در حوزه سلامت است و باید تحقیق و پژوهش در خدمت تحقق این مهم باشند.

وی با اشاره به نام گذاری شعار سال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» از سوی رهبر معظم انقلاب، افزود: ما در تربیت نیروی انسانی دانشمند، متخصص و کارآزموده موفق عمل کردیم و در تولید نیز باید زمبنه رشد و پیشرفت روز افزون را فراهم کنیم.

عین اللهی با بیان این که ایجاد رابطه ای عمیق بین دانشگاه های علوم پزشکی و حوزه های پژوهشی ضرورت دارد، تاکید کرد: آمایش سرزمینی موضوع مهمی است که باید در رشد، استعدادیابی و استعداد پروری حوزه تحقیقات مورد توجه قرار گیرد.

وی جهت ارتقای شاخص های سلامت در استان ها بر تشکیل شورای سلامت در استان های کشور تاکید کرد و با بیان اینکه امروز قوی ترین حوزه سلامت منطقه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در بسیاری از شاخص های سلامت با فاصله، از دیگر کشورها جلوتر هستیم و تنها در شاخص مصرف سیگار نقائصی داریم که مالیات بر سیگار با پیگیری‌های مستمر وضع شده و گامی در جهت کاهش این نقیصه است.

وزیر بهداشت بر ضرورت ثبت دقیق اطلاعات برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی تاکید و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیر ساخت سلامت بسیار قوی است و از دلایل این قدرت آن است که حوزه های درمان، آموزش و بهداشت، زنجیره وار به هم متصل بوده و بالاترین بهره وری را داشته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تربیت دیپلمات های علمی اشاره و خاطرنشان کرد: باید دیپلماسی علمی را جدی بگیریم و دانشمندانی تربیت کنیم که نسبت به ارتقای هرم علمی، کشور و پیشرفت جامعه دغدغه مند باشند.

عین اللهی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی خواست تا در تربیت داشنمندان دیپلمات مشارکت فعال و مؤثر داشته باشند و در عین حال با تاکید بر اینکه باید نقش جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد علوم مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: باید وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های مختلف پزشکی طبقه بندی و اولویت بندی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین بر ایجاد مرکزی مشخص برای ارائه مقالات و اطلاعات علمی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه استادان دسترسی به مقالات و اطلاعات روزآمد است و باید مرکز مشخصی برای این مهم وجود داشته باشد تا به همه مراکز دانشگاهی و علمی خدمت رسانی کند.

وی گفت: خوشبختانه در حوزه پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیشرفت چشمگیری را شاهدیم‌؛ به طوری که حدود ۱۱۷ مجله پزشکی از آغاز دولت سیزدهم تولید شده و ۱۲.۲ درصد رشد محصولات فناورانه داشته ایم که به مرحله تجاری سازی رسیده است.

عین اللهی ادامه داد: حدود ۲۹ هزار و ۴۰۵ مقاله نمایه شده داشته ایم که ۱۱ درصد رشد را نشان می دهد و حاکی از آن است که وزارت بهداشت توانسته است در رشد مقالات و ایجاد محصول کاربردی موثر عمل کند؛ ضمن آن که ۴۰ درصد محصولات پزشکی ما در شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.

وزیر بهداشت بر ضرورت تحقیقات علمی بهنگام، بهره وری، زمان بندی مناسب، نظارت و نقش دانشجویان در انجام پژوهش و تحقیقات در مراکز تحقیقاتی تاکید کرد و گفت: نیازی نیست کار پژوهشی لزوما در یک دانشگاه مادر انجام شود؛ بلکه هر دانشمندی در هر جای کشور می تواند اقدامات پژوهشی صورت دهد و باید امکانات و زمینه های لازم برای وی فراهم شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا