اقتصادیبازار

رزین سختی گیر آب

رزین سختی گیر آب

قیمت رزین تصفیه آب که به‌عنوان یک ماده مهم برای حذف املاح در دستگاه‌های سختی‌گیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، متناسب با معیارهای خاصی تغییر می‌کند که باید در زمان خرید تمام آن‌ها را در نظر بگیرید.

در عملیات تصفیه آب با استفاده از سختی‌گیر، کلسیم، منیزیم و دیگر املاح معدنی که از عوامل تاثیرگذار در بالابردن سختی آب هستند به دانه‌های رزین متصل می‌شوند و می‌توان به این صورت آن‌ها را از ترکیب مایع جدا کرد.

منظور از رزین تصفیه آب چیست؟

ساختار مولکولی رزین از پلی‌استایرن و دی‌وینیل تشکیل می‌شود که این مواد با ایجاد یک محیط مناسب برای تبادل یون‌های موجود در آب، زمینه جداسازی املاح معدنی سخت را فراهم می‌کنند.

در واقع دانه‌های رزین تصفیه آب دارای بار منفی و مثبت هستند که هرکدام از آن‌ها قابلیت جذب کاتیون‌ها و آنیون‌ها را دارند تا به این صورت شما بتوانید از آب نرم‌تر برای مصارف خود استفاده کنید.

از مهم‌ترین موارد کاربرد رزین تصفیه آب به‌منظور جلوگیری از ایجاد رسوب، باید به استفاده از این محصول در تجهیزاتی همچون دیگ‌های بخار، موتورخانه‌ها، چیلر، سیستم گرمایشی، خشک‌شویی، دستگاه‌های صنایع رنگرزی و برج‌های خنک‌کننده اشاره کرد.

شناخت انواع رزین سختی گیر آب

رزین سختی گیر آب

به‌طور کلی تمامی رزین‌های مورد استفاده در دستگاه‌های سختی‌گیر آب برای حذف املاح کاربرد دارند اما با توجه به نحوه عملکرد، می‌توان آن‌ها را در گروه‌های مختلفی قرار داد. ازاین‌رو باید گفت انواع رزین سختی گیر آب شامل موارد زیر است:

  • کاتیونی اسید قوی: رزین کاتیونی تصفیه آب پایه قوی که دارای یک عامل اسیدی قدرتمند مانند اسیدسولفوریک است، بیشتر برای حذف یون‌های سخت مانند کلسیم یا منیزیوم به‌کار می‌رود.
  • کاتیونی اسید ضعیف: در این رزین از پایه ضعیف‌تری همچون کربوکسیلیک استفاده می‌شود و به‌دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر اکسیداسیون و دوام مکانیکی خوب برای حذف پراکسید هیدروژن، کلر و قلع‌زدایی مناسب است.
  • آنیون پایه قوی: این نوع رزین آنیونی به اندازه‌ای قدرت دارد که بتوان از آن در حذف انواعی از اسیدهای قوی و ضعیف مانند کربنیک و اسیدسیلیکونی استفاده کرد.
  • آنیونی پایه ضعیف: رزین آنیونی پایه ضعیف (WBA) قابلیت برطرف‌کردن اسیدهای کلرید و سولفات را دارد و بیشتر به‌صورت ترکیبی با نمونه‌های قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رزین میکس بد: این نوع رزین که با نام بستر مخلوط هم شناخته می‌شود ترکیبی از مواد آنیونی و کاتیونی است که به‌طور عمده در صنعت تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهترین عملکرد را در تولید آب با درجه خلوص بالا دارد.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت رزین تصفیه آب

شناخت عواملی که قابلیت ایجاد نوسان در قیمت رزین سختی گیر را دارد، به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام تهیه این محصول بودجه‌بندی مناسبی داشته باشید و بتوانید خریدی به‌صرفه‌تر را تجربه کنید.

نوع رزین تصفیه آب

نوع محصول یکی از عواملی است که بیشترین تاثیر را روی تعیین قیمت رزین تصفیه آب دارد و با توجه به اینکه قصد هدف‌گیری چه نوع املاحی در آب را دارید، باید از رزین‌های کاتیونی و آنیونی مناسب استفاده کنید.

انواع رزین‌ها با توجه به نحوه عملکرد، خواص شیمیایی و فیزیکی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند که همین مسئله در هنگام برآورد قیمت رزین کاتیونی و آنیونی نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سطح کیفیت رزین سختی‌گیر

کارخانه‌جاتی که رزین‌های اصل و باکیفیت را تولید می‌کنند، برای تعیین مرغوبیت این محصول آزمایش‌هایی همچون طیف‌سنجی با اشعه ایکس و کروماتوگرافی انجام می‌شود.

درضمن برای ساخت این مواد باید استانداردهای بین‌المللی را هم در نظر گرفت که تمامی این موارد در بالابردن کیفیت و قیمت رزین تصفیه آب تاثیر دارد. ازاین‌رو برای تشخیص محصول اصل از بی‌کیفیت باید نسبت به دریافت تاییدیه‌های استاندارد و گذراندن تست‌های آزمایشگاهی اطمینان حاصل کنید.

میزان عرضه و تقاضا برای رزین تصفیه آب

در مواقعی که میزان تقاضا برای خرید رزین در بازار نسبت به عرضه ازسوی تامین‌کنندگان پیشی بگیرد، بدیهی است که قیمت رزین تصفیه آب نیز یک روند افزایشی را دنبال می‌کند.

حجم قابل توجهی از رزین‌های موجود در بازار وارداتی هستند و بخشی از این مواد نیز توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود، ازاین‌رو بروز هرگونه مشکلی در هنگام ترخیص کالا از گمرک یا فرایند تولید ممکن است تاثیری منفی روی میزان عرضه رزین داشته باشد.

اگر هزینه‌های تولید، نیروی انسانی، تهیه مواد اولیه و خرید تجهیزات برای ساخت رزین تصفیه آب افزایش پیدا کند باید انتظار داشته باشید که قیمت تمام‌شده محصول نیز بیشتر شود.

ایجاد نوسان در نرخ ارز و تغییر قیمت رزین

علاوه‌بر اینکه رزین‌های وارداتی متاثر از نوسان نرخ ارز با کاهش یا افزایش قیمت مواجه می‌شوند، ازآنجایی‌که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی نیز برای خرید ابزارها و مواد اولیه مصرفی خود به دیگر کشورها وابسته هستند، این معیار ممکن است قیمت رزین تصفیه آب تولید داخل را هم تغییر دهد.

درصورتی‌که نرخ ارز افزایش پیدا کند، هزینه‌های لازم برای خرید مواد اولیه و واردات رزین سختی‌گیر نیز بیشتر می‌شود و به‌دنبال این روند قیمت‌گذاری نیز در سطح بالاتری انجام خواهد شد.

برند تولیدکننده رزین تصفیه آب

هرکدام از کارخانه‌جاتی که درزمینه تولید این ماده فعالیت می‌کنند، درصورت استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر و مواد اولیه مرغوب‌تر، قیمت بالاتری را برای محصول خود در نظر می‌گیرند.

بر همین اساس برای بررسی قیمت رزین سختی گیر آب باید به نام برند سازنده هم توجه ویژه‌ای داشته باشید که بدون شک دسترسی به کیفیت بالاتر محصول را نیز برای شما تضمین می‌کند.

ارائه گارانتی و خدمات پس‌از فروش برای رزین سختی‌گیر آب

رزین سختی گیر آب

امکان دارد در برخی از موارد ارائه ضمانت‌نامه منجر به افزایش قیمت رزین تصفیه آب شود اما مسئله مهم این است که دسترسی به گارانتی و خدمات پس‌از فروش باعث ایجاد اطمینان خاطر بیشتر برای شما خواهد شد.

رزین تصفیه آب را از کجا تهیه کنیم؟

برای دسترسی به منصفانه‌ترین قیمت رزین تصفیه آب، بهتر است از شرکت معتبر مخزن سازه کمک بگیرید که با ارائه مشاوره توسط کارشناسان مجرب خود به شما این امکان را می‌دهد تا تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای داشته باشید.

استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت، نظارت بر فرایند تولید، تضمین اصالت کالا و ارائه خدمات پس‌از فروش از سری اقدام‌های خوبی است که شرکت مخزن سازه برای جلب رضایت مشتریان خود انجام می‌دهد.

جمع‌بندی

هنگامی که می‌خواهید برآورد دقیق‌تری از قیمت رزین تصفیه آب به‌دست آورید باید معیارهای متنوعی را در نظر بگیرید که به‌طور کلی مربوط به کیفیت محصول، نام برند سازنده، میزان عرضه و تقاضا در بازار، نوسان نرخ ارز و نوع رزین است.

دکمه بازگشت به بالا