فناوری های نوین

رباتی که با هوش مصنوعی سالاد درست می کند



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، آینده صنایع به ربات ها بستگی دارد. در سراسر دنیا به آنها آموزش داده می شود تا وظایف مختلف از تمیز کردن گرفته تا بازی فوتبال را دقیق تر انجام دهند.

مهارت در پخت و پز نیز یکی از وظایفی است که در ربات ها بسیار پیشرفت کرده است. با این وجود ربات ها به زودی به اندازه انسان در آشپزی ماهر می شوند. محققان دانشگاه کمبریج نخستین گام در این زمینه را برداشته اند. آنها یک آشپز رباتیک را آموزش دادند تا تنها با تماشای ویدئوهای آشپزی غذا تهیه کند.

این ربات طوری برنامه ریزی شد تا ۸ دستور تهیه ساده سالاد را در آزمایش ها بازآفرینی کند. محققان هنگام تهیه دستور سالاد از خود فیلم گرفتند و با کمک آن به ربات آموزش دادند.

نخستین ربات، ویدئو تهیه سالاد توسط انسان را مشاهده کرد و پس از آموزش با آن اجازه یافت تا دستورالعمل آن را شناسایی و تهیه کند.

جالب آنکه ویدئوهای ساخته شده در ایجاد یک کتابچه آشپزی برای ربات کمک حال بود. استفاده از تمام این منابع سبب شد ربات نهمین دستور سالاد را خود ایجاد کند.

مولف ارشد این پژوهش می گوید: ما می خواستیم ببینیم آیا می توان ربات آشپز را مانند انسان با شناسایی مواد اولیه و اینکه چگونه باهم ترکیب می شوند، آموزش داد یا خیر.

پژوهشگران این تحقیق از الگوریتم های شبکه عصبی در دسترس برای برنامه ریزی یک آشپز رباتیک استفاده کردند که دستور پخت غذاها را دریافت می کند. در مرحله بعد ربات آموزش می بیند تا اشیای مختلف از جمله میوه و سبزیجات را شناسایی کند. ربات آشپز حتی می تواند اشیای دیگر مانند چاقو، بازو و دست و صورت فردی که غذا را آماده می کند، بشناسد.

در کل ربات ۱۶ ویدئو تماشا کرد ودر ۹۳ درصد مواقع دستور آماده سازی غذا را به درستی شناسایی کرد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا