دانش و علم

دمای هوای سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی رکورد زد



به گزارش خبر گزاری مهر به نقل از نیواطلس، با توجه به ادامه جریان گرمای هوا در سراسر کره زمین، ۲۰۲۳ میلادی احتمالا گرم ترین سال تاریخ خواهد بود. در این میان اطلاعات سازمان جهانی هواشناسی(WMO) نشان می دهد دمای هوای ماه سپتامبر نیز رکورد های موجود را بافاصله زیادی شکسته است.

طبق اطلاعات سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیکوس اتحادیه اروپا(C۳S)، دمای سطح زمین در سپتامبر به طور متوسط به ۱۶.۳۸ درجه سانتیگراد رسید که ۰.۵ درجه بالاتر از گرمترین تابستان ثبت شده در تاریخ (سال ۲۰۲۰) و حدود۱.۷۵ درجه سانتیگراد گرمتر از ماه های قبل از صنعتی شدن زمین در بازه ۱۸۵۰تا ۱۹۰۰ میلادی است. از سوی دیگر پیش بینی نمی شود این دما در آینده ای نزدیک کاهش یابد.

پتری تالاس دبیرکل WMO در این باره می گوید: ازماه ژوئن جهان شاهد گرمایی بی سابقه در خشکی و دریا بوده است. ناهنجاری های دمایی بسیار بزرگتر و فراتر از هر چیزی هستند که تاپیش از این مشاهده شده است. میزان یخ زمستانی دریا در قطب جنوب امسال به پایین ترین رکورد رسیده است. عامل نگران کننده تر پدیده گرمایشی ال نینو به حساب می آید که هنوز هم در حال تحول است. بنابراین پیش بینی می شود دمای هوا در ماه های آتی همچنان رکوردهای پیشین را بشکند و این امر تاثیر مضاعفی بر محیط زیست و جامعه ما خواهد داشت.

WMO برای رصد فعالیت های آب وهوایی، داده های C۳Sرا با ۵ مخزن داده برتر بین المللی ترکیب کرده است. گزارش موقت وضعیت آب و هوای جهانی ۲۰۲۳ میلادی این سازمان در آغاز کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل، COP۲۸ منتشر خواهد شد. این کنفرانس در ماه نوامبر در دبی برگزار می شود.

سامانتا بورگس دبیرکل C۳S در این باره می گوید: پس از تابستانی با دمای بی سابقه، دمای هوا در سپتامبر بی سابقه بوده است، به طوریکه رکوردهای پیشین با ارقام خارق العاده ای شکسته است.

آب وهوای دریا نیز چندان مساعد نیست. متوسط دمای سطح دریا در ماه سپتامبر روی اقیانوس فراقطبی به ۲۰.۹۲ درجه سانتیگراد رسید که بالاترین رکورد در این ماه و دومین بالاترین درجه حرارت در تمام ماهها پس از آگوست ۲۰۲۳ میلادی است.

با این وجودWMO معتقد است دمای رکورد شکن خشکی و دریا در ماه سپتامبر به معنای آن نیست که دمای هوا از سطح ۱.۵ درجه سانتیگراد تعیین شده در توافقنامه پاریس فراتر رفته است. زیرا دمای هوای مذکور به گرمایش بلندمدت طی سال های طولانی مربوط است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا