فناوری های نوین

فناوران داروی درمان «سرطان خون» را ساختند



سجاد قدبیگی مدیر تحقیقات شرکت زیست تخمیر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تولید یک داروی خاص برای بیماران مبتلا به سرطان گفت: متخصصان این شرکت موفق به تولید داروی «ایبروتینیب» شده‌اند که در واقع یکی از درمان‌های کامل و اختصاصی سرطان خون و بزرگسالان مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) لنفوم لنفوسیتی کوچک (SLL) است.

قدبیگی ادامه داد: داروی ایبروتینیب همچنین برای آن دسته از بیمارانی که پیوند عضو انجام داده اند اما استفاده از یک دارو برای آنها مؤثر نبوده، برای بار دوم برای جلوگیری از رد پیوند از این دارو استفاده می‌شود.

این فعال فناور افزود: این دارو پیش از این به کشور وارد می‌شد و امروز با تلاش محققان شرکت دانش بنیان زیست تخمیر، ایران به جمع سه کشور تولید کننده این دارو پیوست.

وی با بیان این مطلب که داروی ایبروتینیب یک داروی شیمی درمانی نیست، بلکه یکی از داروهای «درمان هدفمند» نامیده می‌شود، گفت: این دارو جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد و طول عمر بیماران را بیشتر از ۵ سال افزایش می‌دهد.

مدیر تحقیقات این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این دارو یکی از پرفروش‌ترین داروهای دنیا محسوب می‌شود به طوری که فروش این دارو در دنیا بیش از ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: از صفر تا صد این دارو یعنی از تولید ماده موثره تا محصول نهایی توسط این شرکت انجام شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ تولید صنعتی این دارو انجام شده و اخیراً مجوزهای نهایی برای ورود به بازار دریافت شده و تا چند روز آینده وارد بازار خواهد شد. کار تحقیق و توسعه این دارو نیز از سال ۹۷ آغاز و نزدیک به ۵ سال به طول انجامیده است.

این فعال فناور درباره قیمت این دارو نیز توضیح داد و گفت: قیمت بسته ۳۰ عددی این دارو حدود ۲۲ میلیون تومان است در حالی که قیمت نمونه خارجی آن (۲۸ عدد) ۶ هزار و ۵۰۰ یورو، حدود ۲۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا