اخبار سایت

داروی کاهش وزن «ویگووی» می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش ‌دهد



شرکت داروسازی نوو نوردیسک (Novo Nordisk) اعلام کرد داروی محبوب ویگووی که برای کاهش وزن مصرف می‌شود، خطر بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و سکته مغزی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، دکتر شوانا لوی، متخصص طب چاقی و مدیر مرکز پزشکی تولان باریتاریک در نیواورلینز، می‌گوید که نوو نوردیسک هنوز نتایج کامل پژوهشی را منتشر نکرده است. اما همین مطالعه می‌تواند به اندازه کافی قانع‌کننده باشد تا شرکت‌های بیمه ترغیب شوند داروهای گرانقیمت را تحت پوشش قرار دهند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان ویگووی نمی‌توانستند برای تزریق‌های هفتگی‌شان که بیش از ۱۳۰۰ دلار در ماه هزینه‌ دارد، از حمایت بیمه برخوردار شوند، چرا که این دارو از نظر پزشکی ضروری نیست.

لوی می‌گوید: «۲۰ درصد رقم بالایی است. فکر می‌کنم دلایل زیبایی مصرف این دارو مزایایش برای سلامت را تحت تاثیر قرار داده است.»

بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌و‌میر در ایالات متحده آمریکا است.

این نتایج بر اساس کارآزمایی بالینی روی بیش از ۱۷ هزار نفر در گروه سنی ۴۵ سال به بالا، به دست آمده است. این افراد علاوه بر مراقبت‌های استاندارد، ۲.۴ میلی‌گرم ویگووی یا دارونما مصرف کردند. این افراد اضافه‌وزن داشتند یا چاق بودند، اما به دیابت مبتلا نبودند.

 


 




بنا بر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده آمریکا دچار چاقی است. این وضعیت جسمی خطر بیماری‌هایی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، آپنه خواب، بیماری کبد و سرطان را افزایش می‌دهد.

لوی توضیح می‌دهد: «این تازه شروع کار است. این نوک کوه یخی است که نشان می‌دهد این داروها مزایای بسیاری برای سلامت دارند.»

او در ادامه افزود کاهش وزن از طریق مصرف این دارو احتمالا مزیت‌هایی مشابه جراحی برای چاقی دارد. شواهد نشان می‌دهد مصرف این دارو خطر مرگ ناشی از سرطان، دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

خبر‌گزاری رویترز هم در گزارشی به مزایای داروی ویگووی اشاره کرد. به نوشته رویترز، تزریق هفتگی ویگووی که در صورت استفاده برای دیابت به اوزمپیک معروف است، در سال ۲۰۲۱ تایید شده است. شرکت نوو نوردیسک یک محصول قدیمی‌تر به نام سکسندا (Saxenda) را در سال ۲۰۱۴ تایید کرده بود، اما ویگووی مطمئن‌تر و موثر‌تر است.

البته داروی ویگووی و دارو‌های مشابه در این رده که به نام «آگونیست جی‌ال‌پی-۱» شناخته می‌شوند، ممکن است برای همه مناسب نباشد و عوارض جانبی مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ در پی‌ داشته باشد.

شرکت نوو نوردیسک قصد دارد پیش از پایان سال جاری، از سازمان غذا و دارو تقاضا کند مزایای قلبی‌ـ‌عروقی را به برچسب نسخه دارویی ویگووی اضافه کنند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا