فناوری های نوین

خودروی پرنده برقی که در گاراژ جای می‌گیرد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، شرکت «دورونی آئرواسپیس»(Doroni Aerospace) اعلام کرد اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، مشتریان خودروهای پرندهH۱-X می توانند نسخه های کاملا عملیاتی این وسیله نقلیه را از اوایل ۲۰۲۵ تحویل بگیرند.

شرکت مذکور که در میامی قرار دارد، امیدوار است خودروی پرنده مذکور را در سال جاری میلادی آزمایش کند و اطمینان دارد که تا ۲۰۲۵ میلادی می تواند گواهینامه سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را دریافت کند.

H۱-Xنسل جدید خودروی پرنده H۱ است. هر دو این وسایل نقلیه تمام الکتریک هستند و می توانند به طور عمودی از روی زمین بلند شوند و فرود آیند. H۱-Xدارای ۴ بالابر و فن های پیش رانش است که هرکدام به وسیله موتورهای هم محوری که برعکس یکدیگر می چرخند، فعال می شوند.

تاکسی هوایی H۱-X به عنوان یک هواپیمای سبک وزن که می تواند در مناطق شهری حرکت کند، در پی دریافت مجوز سازمان هوانوردی فدرال است. البته فرایند دریافت گواهینامه برای خودروهای برقی عمود پرواز هنوز تحت بررسی است.

با این وجود دورونی آئرواسپیس و دیگر تولیدکنندگان تاکسی هوایی برقی با FAA همکاری می کنند تا استانداردهای اعطای گواهینامه را ایجاد کند. H۱-X قرار است یک وسیله نقلیه برقی عمود پرواز باشد که جایگزین خودروها و قطارها می شود و برای حمل ونقل مسافران به کار می رود.

البته H۱-X نیمه خودران است و به وسیله یک دسته کنترل می شود تا پرواز را تسهیل کند. استفاده از آن نیازمند گواهینامه است اما نیازی به گواهینامه خلبانی نیست.

در کنار این موارد وسیله نقلیه هوایی مجهز به حسگرهای ضد برخوردف یک بارومتر، LIDAR و دوربین های مخصوصی است که آگاهی از وضعیت و ایمنی را تضمین می کند. علاوه بر آن هواپیمای مذکور دارای چند فن است تا در صورت خرابی سیستم، فعال شوند و همچنین یک چتر نجات بالستیک دارد که در صورت از کار افتادن کامل وسیله نقلیه به کار می رود.

طراح وسیله نقلیه مذکور تصمیم دارد آن را طوری بسازد که حداکثر سرعت آن ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت باشد و بتواند ۹۷ کیلومتر را با یک بار شارژ پرواز کند. همچنین مدت زمان پرواز نیز ۴۰ دقیقه تعیین شده است. H۱-X با استفاده از فیبر کربنی ساخته می شود و دارای یک شیشه جلویی بسیار بزرگ است که میدان دید را گسترش می دهد.

البته به گفته مدیر ارشد اجرایی شرکت از لحاظ تکنیکیH۱-X یک خودروی پرنده نیست. هرچند این وسیله نقلیه ابزار فرود و چرخ دارد اما آنها برای ورود یا خروج از گاراژ یا پد فرود طراحی شده اند. این وسیله نقلیه برای حرکت در جاده یا بزرگراه ساخته نشده است.

بلکه ایده اصلی ساخت H۱-X پرواز از یک مکان به مکان دیگر است. شرکت تصمیم دارد در ۲۰۲۵ میلادی ۶ دستگاه از H۱-X را بفروشد و به تدریج تولید خود را به ۷ واحد در روز برساند. این وسیله نقلیه بین ۳۰۰تا۴۰۰ هزار قیمت گذاری می شود و شرکت سازنده تاکنون ۴۵۰ پیش سفارش دریافت کرده است.

این شرکت تاکنون ۶ میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرده که احتمالا برای ساخت یک نمونه کارآمد خودروی پرنده و احداث واحد تولید کافی نباشد. اما پیش بینی می شود همزمان با توسعه H۱-X سرمایه بیشتری جمع آوری شود.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا