فناوری اطلاعات

ثبت جزئیات باورنکردنی از ماه با تلفیق ۲۸۰ هزار تصویر


مواقعی وجود دارد که به ماه خیره می‌شوید و آرزو می‌کنید کاش می‌توانستید سطح مرموز ماه را از نزدیک‌تر تماشا کنید. اکنون این رویا به واقعیت تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، مجموعه‌ای از ۲۸۰ هزار تصویر جداگانه که به هم متصل شده‌اند یک تصویر واحد بی‌نظیر از ماه ایجاد کرده‌اند.

اندرو مک کارتی(Andrew McCarthy)، تصاویر واضحی از ماه را کنار هم گذاشت و مناطق دیدنی معروفی مانند مکان‌های فرود آپولو را نمایان کرد.

این نتیجه‌ی فوق العاده پس از ده‌ها تلاش ناموفق به دست آمد و کاربران اکنون می‌توانند دهانه‌های قابل تشخیص مانند کوپرنیک، تیکو، افلاطون، اراتوستنس و کلاویوس ماه را از نزدیک تماشا کنند.

مک‌کارتی می‌گوید: کیفیت تصاویر در سطح ماه نسبتا ثابت است و انجام این کار در چنین پروژه‌های بزرگی واقعا دشوار است. بنابراین نعمتی بود که آسمان با من برای ایجاد این تصویر همکاری کرد.

او افزود: ‌من سال‌هاست که برای این کار برنامه‌ریزی کرده‌ام. ده‌ها بار آن را امتحان کردم و متاسفانه، شرایط آب و هوایی خوب به اندازه کافی طول نمی‌کشد تا جزئیات ثابتی در سطح ماه دیده شود، بنابراین هارد دیسک‌های من پر از پروژه‌های ناتمام است.

ثبت جزئیات باورنکردنی از ماه با تلفیق ۲۸۰ هزار تصویر

کوپرنیک یکی از قابل توجه‌ترین دهانه‌ها در نزدیکی ماه است که حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته است. تقریباً ۵۴ سال پیش، فضانوردان آپولو ۱۲ در طول ماموریت خود از این مکان نمونه‌برداری کردند.

هر دو دهانه تیکو و کلاویوس در این عکس دیده می‌شوند که در ارتفاعات ناهموار جنوبی سطح ماه قرار دارند.

مک‌کارتی حتی موفق شد عکس نادری از دهانه‌ی افلاطون بگیرد که به‌دلیل موقعیتش در شمال دور به ندرت از سوی زمین دیده می‌شود.

او توضیح می‌دهد: این تصاویر همگی از حیاط خلوت خانه من ثبت شده است. من منتظر ماندم تا بهترین شرایط فراهم شود.

ثبت جزئیات باورنکردنی از ماه با تلفیق ۲۸۰ هزار تصویر

دو تلسکوپ مورد استفاده برای این پروژه شامل یک تلسکوپ نیوتنی ۱۲ اینچی و یک SCT  یازده اینچی هستند که هر دو برای ایجاد تصویر نهایی ضروری بودند.

مک کارتی برای گرفتن عکس از ماه از حیاط خلوت خود در آریزونا حدود دو ساعت وقت صرف کرد تا بین تلسکوپ‌ها منتقل شود. سپس او این تصاویر را به یک تصویر نهایی ۱.۳ گیگاپیکسلی تبدیل کرد که آن را «گیگامون» می‌نامد و واضح‌ترین نما از ماه که او دیده است را ارائه می‌دهد.

ثبت جزئیات باورنکردنی از ماه با تلفیق ۲۸۰ هزار تصویر

مک کارتی می‌گوید: من از تصویر نهایی کاملا هیجان زده هستم.

انتهای پیام

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا