اخبار سایت

تیک‌تاک به جاسوسی ار فعالان هنگ‌کنگ متهم شد


یین‌تائو یو، مدیر سابق بایت‌دنس (ByteDance)، در یک پرونده قضایی ایالات متحده آمریکا ادعا کرده است که کاربرانی که «محتوای مربوط به اعتراضات» را آپلود کرده بودند، شناسایی شدند و تحت نظارت قرار گرفتند.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی، یین‌تائو یو می‌گوید اعضای حزب کمونیست چین همچنین می‌توانند به داده‌های کاربران تیک‌تاک (TikTok) در آمریکا هم دسترسی داشته باشند.

تیک‌تاک، شبکه اجتماعی چینی است که به کاربران اجازه می‌دهد که موزیک‌ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند و همرسانی کنند.

در پرونده دادگاه عالی سانفرانسیسکو، یین‌تائو یو ادعا کرده است که اعضای کمیته حزب کمونیست چین یک مجوز دسترسی «ابرکاربر» با نام دیگر «کاربر خدایگان» داشتند که به آنان اجازه مشاهده همه اطلاعات گردآوری‌شده از طرف بایت‌دنس را می‌داد.

«یو» در این پرونده همچنین ادعا کرده است که اعضای کمیته حزب کمونیست چین از کارمندان بایت‌دنس نبودند، اما به صورت فیزیکی در دفاتر این شرکت در پکن حضور داشتند.

یین‌تائو یو، که به مدت یک سال، از اوت ۲۰۱۷، مدیر بخش مهندسی بایت‌دنس در آمریکا بود، گفته است که مدیران ارشد این شرکت از حضور اعضای این کمیته اطلاع داشتند.

در این پرونده همچنین ادعا شده است که در سال ۲۰۱۸ اعضای کمیته حزب کمونیست چین از دسترسی‌های «کاربر خدایگان» خود استفاده می‌کردند تا «معترضان هنگ کنگ، فعالان حقوق مدنی، و حامیان اعتراضات را شناسایی و مکان‌یابی کنند».

هنگ کنگ در سال ۲۰۱۴ شاهد اعتراضات بزرگی، موسوم به «جنبش چتر»، بود که در آن مردم خواستار حق انتخاب رهبر خود شدند.

پس از آن، تظاهرات کوچکتری توسط فعالان حقوق مدنی برگزار شد. پس از سرکوب شدید تظاهرات ضد دولتی در سال ۲۰۱۹ توسط دولت چین، که بر اساس قانون سختگیرانه امنیت ملی صورت گرفت، بیشتر این مخالفت‌های آشکار از بین رفت.

 

سخنگوی بایت‌دنس این اتهامات را قویا رد کرد و گفت: «ما قصد داریم به شدت با آنچه که در این شکایت مطرح شده است، مخالفت کنیم؛ ما معتقدیم همه اینها ادعاها و اتهامات بی‌اساس است.»

این شرکت همچنین گفت که یین‌تائو یو برای کمتر از یک سال در شرکت مشغول به کار بود و در آن زمان روی یک اپلیکیشن دیگر به نام «فلیپاگرام» کار می‌کرد که استفاده از آن دیگر متوقف شده است.

سخنگوی بایت‌دنس افزود: «عجیب است که یین‌تائو یو در طول پنج سال از پایان کارش در فلیپاگرام در ژوئیه ۲۰۱۸، هرگز این اتهامات را مطرح نکرده بود. روشن است که اقدامات او برای جلب توجه رسانه‌ها است.»

ادعاهای یو در حالی مطرح می‌شود که تیک‌تاک تحت نظارت و وارسی شدید در سراسر جهان است.

در ماه مارس، شو زی چو، مدیر اجرایی تیک‌تاک، در یک جلسه استماع کنگره ایالات متحده آمریکا به مدت چهار ساعت و نیم حضور یافت.

یین‌تائو چو توسط نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مورد امنیت داده‌ها و شیوه‌های حفظ حریم خصوصی این اپلیکیشن، و ارتباط ادعایی آن با پکن مورد پرسش قرار گرفت.

یک سخنگوی تیک‌تاک، پس از آن جلسه، گفت که سیاستمداران از این جلسه برای «خودنمایی» استفاده کردند.

در ماه مه، مونتانا اولین ایالت آمریکا بود که ممنوعیت فراگیری را بر تیک‌تاک وضع کرد.

این ممنوعیت قرار است از ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی شود. بر این اساس، ارائه تیک‌تاک توسط فروشگاه‌های اپلیکشن غیرقانونی خواهد بود؛ اما افرادی که از پیش تیک‌تاک را دارند و استفاده می‌کنند، از آن منع نخواهند شد.

تیک‌تاک از ایالت مونتانا شکایت کرده است تا مانع اعمال این ممنوعیت شود، با این استدلال که این ممنوعیت با حقوق آزادی بیان ایالات متحده آمریکا در تضاد است.

دسامبر گذشته، ایالت مونتانا، با جمعیتی کمی بیش از یک میلیون، این اپلیکیشن را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کرد.

تیک‌تاک می‌گوید ۱۵۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد. اگرچه دامنه کاربران این اپلیکیشن در سال‌های اخیر گسترش یافته است، اما همچنان در بین نوجوانان و کاربران در سنین ۲۰-۲۹ سالگی بیشترین محبوبیت را دارد.

پایان/ مرجع وب و فناوری

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا