فناوری های نوین

دستیابی دانش بنیان‌ها به فناوری تولید «رنگ‌های اَبر آبگریز»



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر نیما حق‌شناس رییس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است، گفت: تیم ما پیش از این سابقه تحقیقات گسترده در حوزه رنگ را داشته است و به تازگی توانسته رنگ و پوشش اَبرآبگریز فرموله و تولید کند. رنگ و پوشش نانویی به دلیل ابرآبگریزی (زاویه تماسی قطره بیش از ۱۵۰ درجه) دارای پایداری منحصربه فرد در برابر عوامل جوی، رطوبت محیط و اشعه UV است و خاصیت خودتمیزشوندگی بسیار بالایی دارد و آلودگی و کثیفی بر روی سطح نما باقی نمی‌ماند. این رنگ و پوشش نانو، چسبندگی بالا به سطوح گچی، سیمانی، بتنی، آجری، فلزی و سمنت برد دارند، بنابراین به منظور رنگ‌آمیزی و حفاظت از انواع المان‌های خارجی ساختمان کاملاً مناسب هستند.

وی با بیان اینکه محصولات دانش‌بنیان این شرکت دارای گواهی ابرآبگریزی از دانشگاه شریف و پژوهشگاه رنگ هستند، افزود: از سال گذشته فرایند تحقیق و توسعه را به ثمر رساندیم و وارد مرکز رشد دانشگاه شاهد شدیم. یکی از اتفاقات خوبی که در این مرکز برای شرکت ما افتاد، این بود که اجازه یافتیم که یک آزمایشگاه مواد شیمیایی راه‌اندازی کنیم و چنین آزمایشگاهی کمک بسیاری به پیش برد اهداف ما کرد و توانستیم تحقیق و توسعه محصولاتمان را گسترش دهیم.

رییس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به دو محصولی که در این شرکت تولید و روانه بازار شده است، گفت: نخستین محصول، رنگِ نمای ساختمان با خاصیت ابرآبگریزی است. این محصول برخلاف موارد مشابه در بازار چند خاصیت ویژه و نو دارد. نخستین ویژگی آن است که این رنگ می‌تواند به عنوان عایق حرارتی عمل کند و از هدررفت انرژی جلوگیری نماید و هم خاصیت خودتمیزشوندگی و ابرآبگریزی داشته باشد.

حق‌شناس افزود: این ویژگی مبتنی بر نانو است که هنوز رقبای آمریکایی و انگلیسی به آن دست نیافته‌اند. محصول دوم شرکت، نانو پوشش نما با خصلت ابرآبگریزی است که بدون تغییر رنگ و شکل مصالح، بافت اصلی مصالح را نگه می‌دارد و همزمان آن‌ها را خودتمیزشونده می‌کند. همچنین خاصیت ضد شوره بودن و ضد پوسیدگی مصالح نیز از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

وی با اشاره به اینکه خواص رنگ تولید شده در این شرکت محدودیت زمانی ندارد، تأکید کرد: محصولمان را به طور بی قید و شرط ضمانت کرده‌ایم، چرا که برای دوام آن از نانوذرات استفاده می‌کنیم و به محصول خود اعتماد داریم.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان نانو شارک سپهر به دیگر محصول این شرکت اشاره و عنوان کرد: محصول دیگری که به تولید کرده‌ایم، رنگی است که می‌تواند عایق آتش و شعله باشد. این محصول نیز تاکنون متفاوت با همه موارد مشابه در بازار بوده است زیرا علاوه بر اَبرآبگریزی، خاصیت ضدخوردگی نیز دارد.

حق شناس درباره صادرات محصولات این شرکت نیز گفت: تاکنون استقبال خوبی در بازار داخل و خارج از محصولات شرکت ما شده است. ما بخش صادرات خود را راه‌اندازی کرده‌ایم و با چند سرمایه‌گذار خارجی نیز وارد مذاکره شده‌ایم و آنها پیشنهاد داده‌اند که یک شعبه از کارخانه را در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس راه‌اندازی کنیم.

حق‌شناس ادامه داد: در بازار داخل نیز اکنون بسیاری از فعالان حوزه ساخت و ساز، محصولات ما را خریداری کرده‌اند اما به سبب آن که شرکت ما تازه تاسیس است، هنوز وارد پخش محصولاتمان به صورت مویرگی بازار نشده‌ایم و برای مشتریان به صورت پروژه‌ای کار انجام می‌دهیم. با این حال در مناطق مختلفی از جمله تهران، استان‌های شمالی کشور، خوزستان و هرمزگان، در پروژه‌های ساختمانی همکاری و محصولاتمان را ارائه کرده‌ایم.

وی همچنین تأکید کرد که این شرکت دانش‌بنیان، زمینه اشتغال مستقیم ۱۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۴۰ نفر را فراهم کرده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از این شرکت گفت: چندی پیش با حمایت صندوق نوآوری در پاویون نمایشگاه صنعت ساختمان حضور یافتیم. حضور ما در این نمایشگاه بسیار مؤثر بود و کمک‌ بزرگی به توسعه بازار شرکت ما کرد. در حوزه دریافت تسهیلات از شبکه بانکی نیز شرکت ما مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا دچار مشکل است. شرکت‌هایی که با ایده‌های فناورانه و مبتنی بر دانش فعالیت می‌کنند، مانند بنگاه‌های اقتصادی بزرگ دارای سرمایه‌های ملکی نیستند که بتوانند به عنوان ضمانت از آن‌ها استفاده کنند و این مسئله سبب شده که ما نتوانیم تسهیلات مورد نیازمان را برای توسعه شرکت و محصول دریافت کنیم. بخشی از نیاز ما مبتنی بر این است که بانک‌ها و دیگر موسسه‌های مالی که تسهیلات ارائه می‌کنند، دانش را مانند سرمایه‌های دیگر به عنوان ضمانت بشناسند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا