فناوری اطلاعات

تهدید اتحادیه اروپا برای ممنوعیت فروش آیفون



کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا هشدار داد اگر اپل از پورت یواس‌بی‌-سی در آیفون استفاده نکند، ممکن است این بلوک با ممنوعیت فروش، واکنش نشان دهد.

به گزارش ایسنا، اپل ممکن است در حال حاضر به فکر معرفی یواس‌بی‌-سی در آیفون ۱۵ باشد. اما شایعات حاکی از آن است که این شرکت مشغول بررسی راه‌هایی برای درآمدزایی از این تغییر است. یکی از راه‌هایی که بررسی شده است، گواهینامه “ساخته شده برای آیفون” است که تضمین می‌کند حداکثر سرعت و انتقال کامل داده تنها با لوازم جانبی تایید شده، امکان پذیر است. این اقدام، کاهش گردش مالی ناشی از اجبار به رعایت مقررات استفاده از پورت شارژ یکسان یواس‌بی‌-سی را برای این شرکت آمریکایی محدود می‌کند.

با این حال، به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا تمایلی ندارد به هیچ بهانه‌ای گوش کند. تیه‌ری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا ظاهرا نامه‌ای به اپل نوشته و ارسال کرده است تا مطمئن شود این شرکت از عواقب عدم رعایت مقررات اتحادیه اروپا مطلع است. برتون تاکید کرده است دستگاه‌هایی که به الزام شارژر یکسان عمل نکنند، مجوز فروش در بازار اتحادیه اروپا را دریافت نخواهند کرد.

اتحادیه اروپا اواخر سال ۲۰۲۲، قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، از سال ۲۰۲۴، همه دستگاه‌های الکترونیکی برای شارژ باید پورت یواس‌بی‌-سی داشته باشند. هدف از این مقررات، بهبود راحتی مصرف کنندگان و کاهش زباله‌های الکترونیکی است. به نظر می‌رسد که اپل این الزام را در آیفون ۱۵ رعایت خواهد کرد. با این حال، مقررات اتحادیه اروپا دو ضرب الاجل تعیین کرده است که می‌تواند به سازنده آیفون اجازه دهد برای مدتی طولانی‌تری از پورت لایتنینگ در محصولاتش استفاده کند. کشورها باید قوانین خود در خصوص استفاده از شارژر یکسان را تا ۲۸ دسامبر سال میلادی جاری تصویب کنند. با این حال، این کشورها تا ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۴ مجبور به اجرای این قوانین نیستند.

هدف اتحادیه اروپا از اجباری کردن استفاده از پورت یواس‌بی‌-سی در آیفون‌ها، کاهش زباله‌های الکترونیکی و بهبود راحتی مصرف‌کنندگان است. عزم اتحادیه اروپا برای جلوگیری از محدودیت برای مصرف کنندگان روشن است. اما مشخص نیست که اپل چطور به این هشدار واکنش نشان خواهد داد و آیا تا مهلت مقرر به مقررات اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد یا خیر.

سوئیچ به پورت یواس‌بی‌-سی، می‌تواند مزایای زیادی را برای کاربران آیفون به همراه داشته باشد. یواس‌بی‌-سی، یک استاندارد اتصال جهانی است که در بسیاری از دستگاه‌های دیگر از جمله تلفن‌های هوشمند اندرویدی و لپ تاپ‌ها بکار رفته است. به این ترتیب، کاربران می‌توانند آیفون خود را با همان کابل شارژی که برای دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، شارژ کنند و تعداد کابلهای مورد استفاده آنها، کاهش پیدا کرده و زندگیشان راحت‌تر می‌شود. یواس‌بی‌-سی همچنین از سرعت شارژ و نرخ انتقال داده سریعتر در مقایسه با لایتینگ، پشتیبانی می‌کند و بهبود قابل توجهی برای کاربران آیفون خواهد بود.

با این حال، مشخص است که اپل نگران تاثیر این تغییر بر سود خود است. با معرفی مجوز ساخته شده برای آیفون، اپل می‌تواند کنترل بر بازار لوازم جانبی را حفظ کرده و درآمد بیشتری تولید کند. با این حال، برای استفاده از مزایای کامل یواس‌بی‌-سی، مصرف کنندگان باید لوازم مورد تائید اپل را خریداری کنند.

از نقطه نظر مصرف کنندگان، سوئیچ به پورت یواس‌بی‌-سی، تغییر خوشایندی است. کابل‌های لایتینگ مختص اپل بوده و تنها در دستگاه‌های اپل قابل استفاده هستند. اما با کابل یواس‌بی‌-سی، کاربران می‌توانند آیفون یا هر دستگاه دیگر خود را با هر کابلی شارژ کنند.

بر اساس گزارش گیزچاینا، سوئیچ به یواس‌بی‌-سی، مزایای محیط زیستی هم دارد و با هدف اتحادیه اروپا از معرفی شارژر یکسان که کاهش زباله الکترونیکی است، تعداد شارژرها و کابل‌هایی که سر از گورستان زباله‌های الکترونیکی در می آورند، کاهش پیدا خواهد کرد و این تاثیر مثبتی برای محیط زیست است.

انتهای پیام

پایان/ مرجع وب و فناوری

منبع:ایسنا

دکمه بازگشت به بالا