فناوری های نوین

تعریف پروژه علمی جایگزین سربازی برای ۳۸۰ فناور خارج از کشور



به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی حسینی در نشست خبری که امروز در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به برنامه کانکت (برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور) در مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری گفت: در پلتفرم کانکت در مرحله اول هدف ما اجرای یک برنامه منسجم برای ایجاد پل ارتباطی بین متخصصان، محققان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور با موسسات داخلی مثل دانشگاه های برتر کشور و شرکت های دانش بنیان بود اما امسال یک رویکرد جدید داشتیم و برنامه «کانکت پلاس» را اجرا کردیم چون فاز اول برنامه کانکت ۵ سال اجرا شد و نیاز بود تغییراتی در آن ایجاد شود.

وی درباره برنامه کانکت پلاس توضیح بیشتری ارائه داد و گفت: در کانکت پلاس هدف تقویت بعد اقتصاد دانش بنیان است و برای همین در دور جدید که از ابتدای ۱۴۰۲ شروع شده، تمرکز بر تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط ایرانیان خارج از کشور است. با توجه به ظرفیت دانش بنیان ها در کشور و علاقه مندی که برای ثبت شرکت در ایران ایجاد شده به این حوزه نگاه ویژه ای داریم و تقریبا تا نیمه اول سال تقریبا ۴۰۰ پیشنهاد تاسیس شرکت داشتیم که عدد بسیار جذابی است. افرادی که این پیشنهادات را ارائه داده اند، تجربه بسیار خوبی در فعالیت اقتصادی خارج از کشور دارند و منتقل شدن این تجربه ها زنجیره ارزشمندی در داخل کشور ایجاد می کند.

معاون دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری افزود: در این راستا دو مسیر جدید در برنامه کانکت باز کردیم یکی اینکه امسال تمرکز را بر روی شرکت های بزرگ صنعتی که واحد تحقیق و توسعه و صادرات دارند قرار دادیم و امسال حدود هزار و ۷۰۰ درخواست در سامانه ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. دلیلش این است که شرکت‌ها و پارک های علم و فناوری به برنامه اضافه شد و نکته دیگر اینکه در موافقت ستاد کل و با همکاری بنیاد ملی نخبگان، مشکل تردد ایرانیان خارج از کشور را حل کردیم و به همین دلیل جهش خوبی در درخواست‌ها داشتیم.

حسینی با اشاره به اینکه امسال درخواست‌های ثبت شده در پلتفرم کانکت از سوی افرادی بوده که فارغ التحصیل ۱۰ دانشگاه اول دنیا با رتبه های کمتر از ۱۰۰ بوده است، گفت: حدود ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از متخصصان در این پلتفرم اپلای کردند و حدود ۶۰ درصد از این افراد رشته های فنی و مهندسی و تجهیزات پزشکی، ۲۰ درصد مدیریت اقتصاد و سایر حوزه ها مثل هنری و … هستند.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه جایگزین سربازی گفت: متخصصان و فناوران ایرانی خارج از کشور دارای سوابق ارزشمند آکادمیک و صنعتی می‌توانند با انجام پروژه های علمی و صنعتی از طرح صدور کارت پایان دوره پروژه علمی جایگزین خدمت سربازی بهره مند شوند و برای این افراد یک پروژه ۱۴ ماهه تعریف می شود و در نهایت کارت معافیت صادر خواهد شد. امسال برای حدود ۳۸۰ نفر پروژه تعریف شده و ۲۰ کارت معافیت دائم صادر شده است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا