اخبار سایت

تشدید طوفان در شمال فلوریدا در اثر پدیده «ابرماه آبی»




صبح چهارشنبه هنگامی که این طوفان رده ۳ به فلوریدا رسید، ماه کامل که در نزدیک‌ترین فاصله‌اش با زمین قرار داشت، از طریق تشدید کشش گرانشی جزرومدی شدیدتر ایجاد کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، مرکز ملی طوفان در ساعت ۷:۴۵ صبح اعلام کرد که طوفان «بسیار خطرناک رده ۳» به خشکی رسیده و بیشینه بادهای پایدار [maximum sustained wind/یک شاخص رایج برای نشان دادن شدت طوفان] حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و یک موج طوفانی فاجعه‌بار را به ایالت آفتابی [Sunshine State/ فلوریدا] آورده است.

انتظار می‌رود این ابرماه سیل جزرومدی در فلوریدا و نیز جورجیا و کارولینای جنوبی را که در مسیر طوفان کاهش‌یافته واقع شده‌اند، تشدید کند.

با نزدیک‌تر شدن ماه به زمین کشش گرانشی آن قوی‌تر می‌شود و حتی جزرومد را شدیدتر می‌کند.

برایان هینز، هواشناس مسئول دفتر خدمات هواشناسی ملی در چارلستون کارولینای جنوبی، گفت: «می‌توانم بگویم زمان بروز این وضعیت نسبتا نامناسب است.»

برخی جزرومدها به‌ دلیل فاصله ماه می‌توانند تا ۳۰ سانتی‌متر بالاتر از حد معمول باشند.

مرکز ملی طوفان روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که ارتفاع موج‌های بلند طوفان در بخش‌هایی از ساحل غربی فلوریدا می‌تواند به ۴.۵ متر و در اطراف ناحیه خلیج تامپا تا دو متر برسد.

منطقه بیگ‌بند فلوریدا که پیش‌بینی‌ می‌شود طوفان به آن برسد، به دلیل شرایط جغرافیایی‌اش در برابر موج‌های طوفانی آسیب‌پذیرتر است.

برایان تانگ، دانشیار علوم جوی دانشگاه آلبانی در نیویورک، به آسوشیتدپرس گفت که این فلات‌قاره از ساحل فاصله زیادی دارد و دارای شیبی تدریجی است که به اقیانوس اجازه می‌دهد در حال رفتن به سمت خشکی، افزایش ارتفاع داشته باشد.

او گفت: «ضرب‌المثلی هست که می‌گوید آدم از باد پنهان می‌شود و از آب فرار می‌کند؛ امیدوارم مردم به این توصیه توجه کنند.»

این ابرماه بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین ماه کامل سال ۲۰۲۳ است و بر اساس سالنامه [کانادایی] کشاورز پیر (The Old Farmer’s Almanac)، در فاصله ۳۵۷ هزار و ۳۴۳ کیلومتری‌ به زمین «بسیار نزدیک» خواهد بود. این فاصله تقریبا ۲۷ هزار و ۳۵۸ کیلومتر نزدیک‌تر از همیشه است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا