فناوری های نوین

تراشه انعطاف پذیر ایده‌آل برای مصارف پزشکی ابداع شد



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیز، گروهی از مهندسان میکروتراشه در موسسه «Pragmatic Semiconductor» با همکاری محققانی از دانشگاه هاروارد و شرکت کوام کام یک میکروپردازشگر RISC-V غیرسیلیکونی، انعطاف پذیر و قابل برنامه ریزی ۳۲ بیتی توسعه داده اند. این تحقیق در ژورنال نیچر منتشر شده است.

طی سال های اخیر تولید کنندگان سخت افزار مشغول توسعه میکروپردازشگرهای انعطاف پذیر برای مقاصد پزشکی بوده اند. یک دستگاه انعطاف پذیر با قطعاتی که این ویزگی را داشته باشند، به ساخت حسگرهای ۲۴ ساعته ای منجر می شود که می توان آنها را در هر بخشی از بدن به کار برد.

محققان در این پروژه یک صفحه مدار ارزان قیمت توسعه دادند که می توان آن را دور هر شی گردی پیچید. آنها به جای سیلیکون از ایندیوم گالیوم اکسید روی (indium gallium zinc oxide) استفاده کردند.

پژوهشگران در مرحله آزمایش متوجه شدند یک نمونه مسطح از این محصول را می توان بدون آنکه ترک بخورد دور یک مداد پیچید. حاصل این تحقیق یک پردازشگر RISC بود که محققان آن را Flex-RV نامیدند.

هسته تراشه های ابداع ۱۷.۵ میلیمتر مربع است که سرعت آنها را تا ۵۰ هرتز محدود می کند. همچنین تراشه های مذکور روی ساختار منبع باز RISC-V فعال می شوند.

این پردازشگر به اندازه ای سریع نیست که برای فعالیت های بزرگ به کار گرفته شود، از طرف دیگر سرعت آنها برای پردازش وضعیت نشانگرهای حیاتی مانند ضربان قلب یا دمای بدن نیز بالا است.

محققان اشاره کرده اند این پردازشگر فقط به ۶ مگاوات برق نیاز دارد. آنها همچنین محاسبه کردند چنین پردازشگری با هزینه اندک یک دلار نیز قابل تولید است.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا