اخبار سایت

آمریکا زمان‌بندی محدودیت صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی را تسریع کرد



این محدودیت ها قرار بود در یک زمان‌بندی سی روزه، از ۲۵ مهر که دولت بایدن از تدابیری برای جلوگیری از صادرات تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی انویدیا و شرکت های مشابه به سایر کشورها از جمله چین، ایران و روسیه رونمایی کرد، اعمال شود.

شرکت فناوری ام ای دی هم که همین محدودیت ها شامل حالش می‌شود به درخواست های رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد و وزارت بازرگانی ایالات متحده هم از اظهار نظر خودداری کرد.

محدودیت‌های دولت ایالت متحده امریکا، صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته اصلاح ‌شده «ای ۸۰۰» و «اچ ۸۰۰» انویدیا را ممنوع می‌کند. این شرکت هر دوی این تراشه های هوش مصنوعی را برای بازار چین ایجاد کرده بود تا با قوانین صادرات قبلی مطابقت داشته باشد.

تراشه‌های اچ ۱۰۰ و ای ۱۰۰ و ال ۴۰ اس که سایر تولیدات شرکت انویدیا به شمار می‌روند تحت تأثیر این محدودیت‌ها قرار دارند.

فرمان اجرایی جو بایدن، سرمایه‌گذاری‌های خاص ایالات متحده را در فناوری «نیمه‌رسانه‌ها» و «میکروالکترونیک»، «فناوری‌های کوانتومی» و برخی از «سیستم‌های هوش مصنوعی» در چین را محدود کرد.

به گزارش رویترز، این دستور به وزیر خزانه‌داری آمریکا اختیار می‌دهد تا با هدف ممانعت از کمک «منابع آمریکایی» به «پیشرفت نظامی چین» و «تضعیف امنیت ملی آمریکا»، سرمایه‌گذاری در نهادهای چینی مرتبط با نیمه‌رسانه‌ها و میکروالکترونیک، فناوری‌های اطلاعات کوانتومی و برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی را محدود کند.

بر اساس این فرمان اجرایی، از این پس محدودیت‌هایی در «فن‌آوری‌های حساس» از سوی دولت برای سرمایه‌گذاری‌‌‌‌‌خصوصی، سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های سبز اعمال خواهد شد.

فرمان اجرایی جو بایدن تصریح می‌کند که بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش «باید» با «اطلاع‌ دولت» انجام شود و برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز ممنوع خواهد شد.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا