اخبار سایت

آیا گوشت قرمز می‌تواند باعث بروز دیابت نوع ۲ ‌شود؟‌



مطالعه پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی‌اچ چان که در نشریه آمریکایی تغذیه بالینی (American Journal of Clinical Nutrition) منتشر شد، نشان داد که این خطر با مصرف بیشتر افزایش می‌یابد.

شیائو گو، نویسنده این مطالعه، در اظهاراتی درباره این مطالعه جدید گفت:«یافته‌های ما، رهنمودهای رژیمی را که محدود کردن مصرف گوشت قرمز را توصیه می‌کند، به‌شدت تایید می‌کند، و این امر چه درمورد گوشت قرمز فراوری‌شده و چه فراوری‌نشده صادق است.»‌

به گفته موسسه ملی سلامت (ان‌آی‌اچ)، این مطالعه به شواهد فزاینده‌ای که گوشت قرمز را با بسیاری از مشکلات سلامت مرتبط می‌داند، اضافه می‌شود، و نیز به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها نیز مرتبط است.

از ۲۰۲۱، در سراسر دنیا گوشت خوک بیشتر از گوشت گاو مصرف می‌شود؛ هرچند، بر اساس داده‌های استاتیستا (Statista)، مصرف ماکیان از هردو گوشت‌ فوق بیشتر بوده است.

بیش از ۳۷ میلیون آمریکایی – حدود یک دهم جمعیت این کشور- به دیابت دچارند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (سی‌دی‌سی)، این بیماری بیشتر در افراد ۴۵ سال یا مسن‌تر بروز می‌کند، اما در کودکان، نوجوانان و جوانان بیش از پیش شایع شده است.

دیابت نوع ۲ زمانی بروز می‌کند که سلول‌های فرد به انسولین، هورمونی که در لوزالمعده تولید می‌شود، واکنش عادی نشان نمی‌دهند. سپس به انسولین مقاوم می‌شوند و باعث می‌شود که لوزالمعده انسولین بیشتری تولید کند تا واکنش سلول‌ها را برانگیزد. این امر به بالا رفتن قند خون می‌انجامد، که به‌نوبه‌خود می‌تواند باعث کاهش بینایی، بروز بیماری قلبی یا بیماری کلیوی شود.

عوارض دیابت نوع ۲ – از جمله شامل افزایش اشتها، تشنگی و ادرار، خستگی، تاری دید، گزگز کردن یا خواب‌رفتن دست یا پا و بروز زخم‌هایی که التیام نمی‌یابد – ممکن است در طول چندین سال پدید آید. پزشک می‌تواند دیابت نوع ۲ را با یک آزمایش خون ساده تشخیص دهد.

بین افرادی که در این مطالعه شرکت کردند، آن‌هایی که بیشترین مقدار گوشت قرمز را مصرف می‌کردند، ۶۲ درصد بیشتر از کسانی که کمترین مقدار گوشت قرمز را مصرف می‌کردند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار داشتند.

مصرف روزانه هر وعده اضافی گوشت قرمز فراوری‌شده، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۴۶ درصد، و مصرف هر وعده اضافی گوشت قرمز فراوری‌نشده این خطر را ۲۴ درصد افزایش می‌داد.

نویسندگان این گزارش جدید توصیه می‌کنند که برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، به جای وعده‌های اضافی گوشت قرمز، از سایر منابع پروتئینی مانند حبوبات، آجیل یا لبنیات استفاده شود.

در این پژوهش جایگزین کردن روزانه یک وعده گوشت قرمز با حبوبات یا آجیل، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۳۰ درصد کم کرد و جایگزین کردن یک وعده گوشت قرمز با یک محصول لبنی، ۲۲ درصد این خطر را کاهش داد.  

معنای این پژوهش جدید، حذف کامل گوشت قرمز نیست. والتر ویلت، نویسنده این مطالعه، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «با توجه به یافته‌های ما و کارهای پیشین دیگران، کسانی که می‌خواهند سلامتی و تندرستی خود را بهبود بخشند، معقول خواهد بود که مصرف گوشت قرمز را به یک وعده در هفته محدود کنند.»

منبع: ایندیپندنت

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

این مطلب از سایت ایتنا گردآوری شده است.

منبع: ایتنا

دکمه بازگشت به بالا