فناوری اطلاعات

بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند



به گزارش خبرگزاری مهر، صادق عباسی شاهکوه مجری پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، مهدی روحانی نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار و مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم واگذاری نخستین پروانه‌های یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP به مدیران عامل هفت اپراتور ارتباطی، گزارشی از وضعیت پیشرفت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها ارائه کردند.

مدیران اپراتورهای حاضر در این جلسه نیز هر کدام گزارشی از روند کارهای انجام شده ارائه و مسائل و مشکلات خود در مسیر اجرای این پروژه را مطرح کردند.

بنا به این گزارش، اردیبهشت پارسال بود که در تفاهم‌نامه‌هایی توسعه دسترسی به شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و ۹ شرکت ارائه کننده خدمات ارتباطاتی دارندگان پروانه متقاضی دریافت الحاقیه مذکور به امضا رسید.

مرداد سال ۱۴۰۰ اولین مصوبه مربوط به همگرایی پروانه‌های ثابت و سیار تصویب شد که بر اساس آن اپراتورهای تلفن همراه می‌توانستند به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات ثابت وارد شوند. اما با توجه به برنامه وزارت ارتباطات در ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا پایان کار دولت، این مصوبه مورد بازنگری قرار گرفت و محتوای آن متناسب با هدف تعیین شده حوزه توسعه ارتباطات ثابت تغییر کرد.

اپراتورهای دارای شبکه ارتباطی می‌توانند با دریافت الحاقیه پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، کلیه خدمات این صنعت را به مشترکان ارائه دهند و دیگر لازم نیست پروانه جداگانه‌ای دریافت کنند.

در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تاکنون برنامه عملیاتی تعهدی اپراتورها در ۲۹ استان و ۱۱۱۸ شهر نهایی شده است و مابقی شهرها نیز تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ تعیین تکلیف می‌شود.

تا الان در ۱۱۳ شهر مجوز شهرداری برای شروع عملیات اجرایی اخذ شده و در ۱۰۴ شهر و ۲۰ استان عملیات اجرایی توسط اپراتورهای متعهد آغاز شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند و تا پایان کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ این میزان به ۲۰ میلیون خانوار می‌رسد.

بر اساس اطلاعات منتشره در سایت IranFTTx.ir تا امروز سه میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۳۷ خانوار در سراسر کشور تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در روند عملیات اجرایی صورت گرفته توسط اپراتورهای صاحب پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی، شهر ایلام در استان ایلام، شهرهای چالوس، خرم آباد و عباس آباد در استان مازندران، بندر چارک و کیش در استان هرمزگان و شهر قم در استان قم بیشترین پیشرفت را دارند.

این خبر را در ایران وب سازان مرجع وب و فناوری دنبال کنید

منبع:مهر

دکمه بازگشت به بالا